Silver78 Silver78 skrev:
För den summan skulle jag satsat på ödrift. Har ett lantställe i norra Sverige där jag har elverk som jag startar upp vid behov och solpaneler på 1 kw och vindmolle på 1 kw kopplat till 12 ST agm batterier. Det gick loss på drygt 200 tusen.
Har funderat på att bygga något sådant bara för nöjet att kunna plöja av kabeln som elbolaget lagt på min mark - utan att gräva ner - bara stulit matjord och lagt som en vall över kabeln....
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Jag tar på mig dumstruten, mest för att jag nog missat d tidigare i tråden - men, vad är knivsäkring?
Rulla upp till första bilden så ser du dem.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Utan läst igenom tråden.
Vi tittade också på en fastighet utan el. Det var en skogsdunge tänkt att bygga nytt hus på. Jag vände mig till kommunen. Det skulle kosta 25-30000kr för att få el och då ingick om det var 200 eller 400 meter grävning med kabel.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
K kjork skrev:
Utan läst igenom tråden.
Vi tittade också på en fastighet utan el. Det var en skogsdunge tänkt att bygga nytt hus på. Jag vände mig till kommunen. Det skulle kosta 25-30000kr för att få el och då ingick om det var 200 eller 400 meter grävning med kabel.
Upp till 200m är det normala som ingår i "lägsta" anslutningsavgift enligt EI:s schablon. Som före 2019-04-01 var runt 28Tkr ink.moms för 25A.

Det har varit två prisjustereringar nyligen som kommer från Eenergimarknadsinspektionen. (EI)
2019-04-01 då blev det en rejäl höjning runt 27% om jag minns rätt.
2020-01-01 är det en mindre höjning för att motsvara index. Och detta ska göras årligen troligen för att inte det ska bli chockhöjningar som 2019-04-01
 
H HSP skrev:
Upp till 200m är det normala som ingår i "lägsta" anslutningsavgift enligt EI:s schablon. Som före 2019-04-01 var runt 28Tkr ink.moms för 25A.

Det har varit två prisjustereringar nyligen som kommer från Eenergimarknadsinspektionen. (EI)
2019-04-01 då blev det en rejäl höjning runt 27% om jag minns rätt.
2020-01-01 är det en mindre höjning för att motsvara index. Och detta ska göras årligen troligen för att inte det ska bli chockhöjningar som 2019-04-01
glömde kanske det viktigaste. Kommunen där jag bor äger elnätet. Förmodligen därför det är lägre pris. Allt jag beskrev ovan ingick i anslutningsavgiften.
 
Ja kabel och grävning fram till fastighetsgräns ingår så klart i anslutningsavgift. Här ingår normalt även kabel och skyddsslang inom tomt men kund får ordna med grävning inom egna fastigheten.

EI:s prislista är ett pris som om det inte överskrids anses vara skälig kostnad för en anslutning.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
H HSP skrev:
Ja kabel och grävning fram till fastighetsgräns ingår så klart i anslutningsavgift. Här ingår normalt även kabel och skyddsslang inom tomt men kund får ordna med grävning inom egna fastigheten.

EI:s prislista är ett pris som om det inte överskrids anses vara skälig kostnad för en anslutning.
läste otydligt första gången. Läste 280000kr och inte 28000kr då behöver jag inte argumentera för att jag visst fick ett lågt pris. Ursäkta för det.
 
M Mikolino skrev:
finns betydligt billigare
Google - googla!!!
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
M Mikolino skrev:
finns betydligt billigare
Såklart, det var bara ett exempel. Det första jag fick upp typ...
 
P Pappa1986 skrev:
Hej å hå alla byggahusare.

Vi har varit på jakt efter en gård ett tag och vi har haft ett hus på gång. Dock finns varken avlopp, vatten eller el till fastigheten.
Inga problem tänkte vi. Avlopp och vatten, 150-200tkr.
Elen ca 100 tkr att ansluta då det är ca 400m till närmaste anslutningspunkt..
Här pratade jag med E.on och det va dem som sa att det är 400m och ett pris på ca 100tkr. Men jag ville ha en offert på papper och inte muntligt.

Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
742.500:-

Snacka om hjärtat voltade några gånger. Tur vi inte köpte denna gård och sen fick en offert. Då hade vi får leva som på raskens tid...
För dem pengarna kan du skaffa solceller som försörjer hela byn med EL...
 
  • Gilla
mattoys och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Hej å hå alla byggahusare.

Vi har varit på jakt efter en gård ett tag och vi har haft ett hus på gång. Dock finns varken avlopp, vatten eller el till fastigheten.
Inga problem tänkte vi. Avlopp och vatten, 150-200tkr.
Elen ca 100 tkr att ansluta då det är ca 400m till närmaste anslutningspunkt..
Här pratade jag med E.on och det va dem som sa att det är 400m och ett pris på ca 100tkr. Men jag ville ha en offert på papper och inte muntligt.

Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
742.500:-

Snacka om hjärtat voltade några gånger. Tur vi inte köpte denna gård och sen fick en offert. Då hade vi får leva som på raskens tid...
Vems mark kommer elkabeln grävas ner på? Prata med markägaren som förmodligen är en skogsägare (haha, ja antagligen ;)). Kan han för en rimligare penning än EON, gräva? (Antar att luftledning är uteslutet 2020). Kanske du har nån bekant som kan gräva för en billigare peng med markägarens tillstånd. Värt att vända på stenarna och kolla alternativ. Hör med EON, får du köpa kabel efter deras anvisning och lägga ner den själv? (Dom kopplar givetvis), säkert inte. Men det gäller att vara full av idéer o jäklar anama. :D Hoppas det löser sig.
 
Man får inte dra starkströmskablar över annans mark (knappt sin egen) utan att ha koncession för området. Och det kan bara en ha så finns det en nätägare i området så är detdenne som får dra fram ström och ingen annan.
Så gräva och lägga kabel själv är nog bara att glömma.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
SE81293 SE81293 skrev:
Vems mark kommer elkabeln grävas ner på? Prata med markägaren som förmodligen är en skogsägare (haha, ja antagligen ;)). Kan han för en rimligare penning än EON, gräva? (Antar att luftledning är uteslutet 2020). Kanske du har nån bekant som kan gräva för en billigare peng med markägarens tillstånd. Värt att vända på stenarna och kolla alternativ. Hör med EON, får du köpa kabel efter deras anvisning och lägga ner den själv? (Dom kopplar givetvis), säkert inte. Men det gäller att vara full av idéer o jäklar anama. :D Hoppas det löser sig.
Vi har lagt huset åt sidan. Hur vi än vänder vrider så blir det alldeles för dyrt tyvärr.
Även om vi skulle få gräva själva (vilket vi inte får) så hade det blivit dyrt.
Men det kommer fler gårdar och vi blickar framåt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Känner att jag strör salt i såren, så ber om ursäkt i förväg, men fick ni någon offert på kortare eldragning eller förklaring till varför de behövde dra så långt?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Känner att jag strör salt i såren, så ber om ursäkt i förväg, men fick ni någon offert på kortare eldragning eller förklaring till varför de behövde dra så långt?
Kortare eldragning? Man tittar alltid efter närmsta samlingspunkt. Kort eller långt. Åter igen. Det är inte många i tråden som vet hur det funkar med elnät
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.