D Dinjo skrev:
Muntligt offert finns inte.
Det gör det visst. Det är ytterst få fall i svensk rätt där det finns krav på skriftliga avtal. Att bevisläget är svårt vid muntliga offerter och avtal är en annan sak.

D Dinjo skrev:
Jag kan konstatera att TS och många andra inte har en susning om hur det svenska elnätet är uppbyggt och fungerar. Monopol, koncetionsområde, anslutningspkikt, EI mm.
"Kul" att följa tråden när man själv är i branchen.
Starkt bidrag! Jag tycker dock tvärtom att tråden varit rätt tydlig i vad som gäller. Att TS inte vet allt ligger väl i sakens natur för att det alls ska bli en tråd i en sån här fråga.
 
  • Gilla
Gavialen och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Anders_Nilsson, jag vet inte hur det var där du är uppväxt men där jag har växt upp var det lokala elbolag som byggde allt utom stamnäten. Och det skedde så vitt jag förstår utan statliga medel. Tex min farfar högg och satte stolparna mellan hans gård och det lilla kraftverket som låg i ån som löpte i fastighetsgränsen, och det helt utan bidrag.
Pappa växte upp på 30-40-talet i centrala Skåne under enkla förhållanden. Jag själv växte upp på 60-70-talen i Tynnered i västra Göteborg. I båda fallen kunde man dra el även till de lägre klasserna även om förhållandena var totalt annorlunda. Jag är därför förvånad över att detta verkar så dyrt idag. På den tiden var det liksom ingen diskussion eftersom landet skulle elektrifieras och det kostade vad det kostade.
 
A Anders_Nilsson skrev:
På den tiden var det liksom ingen diskussion eftersom landet skulle elektrifieras och det kostade vad det kostade.
Du får det att låta som att kanske staten försörjde alla som ville med elnät. Så var det ju definitivt inte, all utbyggnad skedde med privata medel och skedde ofta i föreningsform. Några av dessa föreningar finns fortfarande kvar som nätägare. Områdesvis gick man ihop, bildade föreningar, tog upp intresse, medlemskap och byggde ut. Det innebär att det var även på frivillig basis och det fanns de som kanske inte hade råd eller avstod av andra skäl.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Du får det att låta som att kanske staten försörjde alla som ville med elnät. Så var det ju definitivt inte, all utbyggnad skedde med privata medel och skedde ofta i föreningsform. Några av dessa föreningar finns fortfarande kvar som nätägare. Områdesvis gick man ihop, bildade föreningar, tog upp intresse, medlemskap och byggde ut. Det innebär att det var även på frivillig basis och det fanns de som kanske inte hade råd eller avstod av andra skäl.
Förklara då den snabba utbyggnaden av el i ett läge då Sverige var fattigare. Koppartråd och tranformatorer är den teknik som användes och fortfarande används. Samt arbete men på den tiden hade man mindre maskiner. Har det alltså trots mekanisering blivit dyrare att förlägga denna gamla teknik. Jag talar om 10/20kV och stolptransformator samt 400V.

Hur hade man råd på den tiden? Pappa berättade förr om en fattig landsbygd som var i stort sett helt elektrifierad på 50-talet.
 
Man hade väl på det stora hela råd på samma sätt som vi nu har råd med fiberutbyggnad. Att bygga till många på en gång var effektivare än att efteransluta en enstaka. Men att ansluta en avsides belägen gård var säkerligen ett problem då som nu.

Jag vet många gamla torpställen som är övergivna. Husen var med största sannolikhet usla och sorgliga i sig, men att de varit för dyra att elektrifiera har säkerligen ofta varit ett skäl till att de blivit avfolkade och övergivna. Så man hade inte råd att elektrifiera överallt, även om det efteråt kan verka så, då nästan bara de ställen som fick el fram till 50-talet nu finns kvar.
 
  • Gilla
Perplexed och 5 till
  • Laddar…
Kolla upp om du kan köpa kabel själv
Köp en gammal grävmaskin och gräv ner den själv
Betala bara för själva anslutningen
Är det möjligt ?
 
Kolla upp om du kan köpa kabel själv
Köp en gammal grävmaskin och gräv ner den själv
Betala bara för själva anslutningen
Är det möjligt ?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Förklara då den snabba utbyggnaden av el i ett läge då Sverige var fattigare.
Du får läsa på om elnätens historia och hur de kom till. Det finns fortfarande elnät som är föreningsägda på många håll som inte har blivit uppköpta och inlemmade i större bolagsdrivna nät. Sverige var inte så fattigt som du vill få det till på 1930-40-talet. Vi hade inte krig och sålde bra till de länder som hade krig. Industrialismen gick på högvarv. Du kanske tänker på nödår på 1800-talet när du tänker på fattigdom.

Bjuder på en bild från vår närmaste ort, tagen ca 1940, som illustrerar väl skillnaden i de lokala elnätssatsningarna och statens telefonsatsning. På vänster sida av vägen går elnätsföreningens stolplinje. Stolparna är hur krokiga som helst och man har tagit vad som finns. På höger sida vägen är det betydligt dyrare stolpar, spikraka, från statliga Televerket.

Svartvit historisk bild av en gata ca 1940 med krokiga elstolpar på vänster och raka telestolpar på höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MikkeB och 4 till
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Kolla upp om du kan köpa kabel själv
Köp en gammal grävmaskin och gräv ner den själv
Betala bara för själva anslutningen
Är det möjligt ?
Tror tyvärr inte det är möjligt, men helt klart värt att kolla upp
 
Off topic nostalgi.

Sitter och läser lite gamla papper.
1967 kostade det 500:- per abonnemang när tre fritidshus anslöt sig samtidigt. Det drogs fram pungkabel på stolp och totalt 10 nya stolpar sattes i lätt grävd mark. Transformator fanns redan och man förlängde befintlig grupp ca 550m mätt ledningsvägen.

30 januari 1967 skickades förfrågan till elleverantören.
Offert kom 3:e mars 1967. (ingen uppgift om säkringsstorlek eller maximal ström)
Beställning skickades 8:e mars 1967
Elleverans samma sommar.

En fjärde abonnent anslöt sig 1975 på samma luftledning.
2008 raserades stolptransformatorn och en markstation flyttades närmare abonennterna. Idag är det totalt 7 abonnenter på tre utgående grupper från samma transformator.

Där har vi en uppgift vad det kostade 1967
 
Redigerat:
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Tror tyvärr inte det är möjligt, men helt klart värt att kolla upp
Det är inte tillåtet. Så det kan du glömma.

Är du 100% säker på att det skulle bli markkabel och inte alus i stolp.
Nätbolagen har oftast krav på EBR hos utförare och ev underleverantör. Samt elnätsbolaget levererar kabeln och bestämmer typ area mm. Då de ansvarar för kabel så vill de ha koll på vem som förlägger mm.
Och jobbet är auktorisationskrävande auktorisation typ "kabelförläggning mark"(konsensionspliktiga nät)
Markupplåtelseavtal mm ska fixas. Dokumentation +ev inmätning.

Det är inte "bara" att gräva ner kabeln själv.
 
råkade ut för samma sak,men jag gick in för off grid. idag får man en anläggning för ca;250000sek med batteri på 20kwh. inverter på 5000w ,60solpaneller + alla tillbehör. med det klarar man de mesta behov.
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
Q
O olli100 skrev:
råkade ut för samma sak,men jag gick in för off grid. idag får man en anläggning för ca;250000sek med batteri på 20kwh. inverter på 5000w ,60solpaneller + alla tillbehör. med det klarar man de mesta behov.
är inte de lite klent?
För en vanlig häll drar mer än 5kw .
 
Man måste anpassa sig.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Svaret heter gasol. Plafonder i taket för allt ljus för minimal ljuseffekt och gasol för spis och ugn. Eventuellt vedugn. Sedan eldstad för uppvärmning och varmvatten, LLVP för grundvärme om man reser bort mitt i vintern.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.