Hejdalla kloka!

Jag har fått offert från mattläggare som ska fixa lite magi i mitt badrum och på offerten står de diverse materialkostnader och resor osv. Företaget har inte skrivit nån mer kostnad för arbetstid mer än ”arbetstid underarbete mm” 720kr á 8tim.

Längst ner på offert står det ”preliminär skattereduktion 14 270kr” vilket jag tänker är Rot!

Om jag gör matematiken rätt summerar jag då arbetstid ~40 timmar alltså 1 vecka.

Jag frågade simpelt om de tar en vecka och får då svar ” Nej 3 dagar ska de ta” och då svarar jag med att Rotavdraget verkar vara beräknat på en vecka och får då till svar ” Allt beräknas på Kvadrat” Nån som kan hjälpa mig få lite klarhet om jag fattar noll. Vill ju inte betala för 1 vecka värt i arbetskostnad när den faktiska tiden bara ska vara 3 dagar.

Ta in minst två offerter till.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Albinvalle skrev:
Företaget har inte skrivit nån mer kostnad för arbetstid mer än ”arbetstid underarbete mm” 720kr á 8tim.
Står det verkligen så i offerten?

Om firman vill ha 720kr i timmen är ju inte så konstigt.
Vad som skulle kunna kosta 720kr för 8 timmar är svårare att förstå (kanske bil/ parkering?)

F fribygg skrev:
Står det verkligen så i offerten?

Om firman vill ha 720kr i timmen är ju inte så konstigt.
Vad som skulle kunna kosta 720kr för 8 timmar är svårare att förstå (kanske bil/ parkering?)
Det står antal timmar 8 och 720kr och totalt då också 5760kr. Men att han specat upp arbetstiden för under arbete men inte arbetskostnad för själva monteringen är konstigt tycker jag, för den är beräknad på kvadrat och inte på arbetstid då enligt honom

Immobil Immobil skrev:
Ta in minst två offerter till.
Har 2 offerter till. Inte missnöjd med offerten på nått sätt egentligen. Skiljer sig inte nått märkvärdigt mellan offerterna men jag har bara svårt att se varför man kan speca ett arbetsmoment i tid och resten inte utan de beräknar man då i kvadrat istället enligt honom. Men mig veterligen baseras rotavdraget på arbetstid och då motsäger de preliminära rotavdraget på offerten den enligt honom faktiska arbetstiden. Så egentligen vill jag veta bara hur han kommit fram till summan i kronor och vart kan jag reda ut hur vidare roten baseras på kvadrat

Njejaj Om du fårett arbete utfört till fast kostnad, så anges aldrig arbetstiden, utan egentligen bara en totalkostnad. Men för ROT så måste även uppdelningen arbete/material göras. Du betalar då alltså ex. 28 000 för arbetet (men får 14 000 i reduktion). Om det sedan är så att hantverkaren klarar jobbet på 10 minuter spelar inte så stor roll. Mer än att man som beställare känner ig blåst.

Så golvläggare arbetar ofta med ett fast pris per kvm.

Du får se det som att det finns en säkerhetsmarginal på 16h i det fasta priset här. Om det sedan är rimligt, eller om du bör försöka få ett bättre erbjudande får man fundera över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.