1 593 läst ·
29 svar
2k läst
29 svar
Offert rimlig på gästtoa - 2 kvm nästan 100k?
Den vanliga lösningen utanför storstäderna är ju att folk kopplar själva. Tror inte jag har sett ett småhus i Sörmlands småorter eller landsbygd där inte elen är hemmapulad. Så blir det ju när staten reglerar så att det blir för dyrt för vad marknaden vill betala. Det som du nu upplever.
Redigerat:
I liknelsen med läkaren så är ju denne på samma plats och kunderna tar restiden.Q q51020 skrev:Det är ju ett stort problem i hantverkarbranschen att de inte vill ta småjobb. Vad är det för ngt ?!
Om du kommer till doktorn ? Skall de säga , tyvärr du har bara brutit skenbenet, för litet jobb , det vill vi inte göra ! Kanske om du betalar mkt mer än vad det eg kostar ?
Man kanske måste prisreglera hantverkarna ?
Tillspetsat naturligtvis - men samma princip
Din elektriker kanske har 1 timmes resväg mellan 2 kunder på samma dag. Plus restiden till den första kunden och hem från den sista. Och 1 eller 2 besök för att hämta material om något saknas.
Men det har ju elektrikern med. Den ska ju åka till jobbet, byta om och sedan hämta firmabilen. Har den firman hemma så försvinner ju detta steg på samma sätt som det försvinner för läkaren med mottagning hemma.Q q51020 skrev:
Resa till och från sitt arbete är ju privat tid, resa i tjänsten, för att komma till kund eller annan lokalisering än stationering är arbetsresa och arbetstid.
Sedan så även om det du sagt stämt så blir det en resa till och från per dag för läkaren, trots 20 patienter på en dag. Men har en elektriker 20 kunder på en dag blir det ju 20 resor...
Här ute på bygden i Värmland håller jag till.
Behöver renovera stora toaletten på dryga 6 m2 framöver. Börjat kika på detta.
Badkaret åkte ut för många år sedan, har dusch i våtrummet, intill varmvattenberedaren.
Planerar att riva ut allt, flytta golvbrunn, sätta in duschhörna med två dörrar, och en mindre VVB placerad i stora tvättställskåpet. Behöver dra fram kabel över vinden.
Tar allt för lång tid att tappa varmvatten från andra änden av huset.
Kommer att ta hjälp med golv- och väggmatta. Allt annat bör jag med lite hjälp bl a från forumet klara själv. Är rätt händig.
Har gott om tid, som pensionär.
Några vintermånader kan jag gott jobba med detta.
Räknar med max 50 000 kr, inkl fika.
Här gäller inga Stockholmspriser, för då blir det klent med jobb.
Konkurrens om arbetena.
Behöver renovera stora toaletten på dryga 6 m2 framöver. Börjat kika på detta.
Badkaret åkte ut för många år sedan, har dusch i våtrummet, intill varmvattenberedaren.
Planerar att riva ut allt, flytta golvbrunn, sätta in duschhörna med två dörrar, och en mindre VVB placerad i stora tvättställskåpet. Behöver dra fram kabel över vinden.
Tar allt för lång tid att tappa varmvatten från andra änden av huset.
Kommer att ta hjälp med golv- och väggmatta. Allt annat bör jag med lite hjälp bl a från forumet klara själv. Är rätt händig.
Har gott om tid, som pensionär.
Några vintermånader kan jag gott jobba med detta.
Räknar med max 50 000 kr, inkl fika.
Här gäller inga Stockholmspriser, för då blir det klent med jobb.
Konkurrens om arbetena.
Redigerat:
Fast du kan ju inte jämföra välfärd med privata renoveringar?Q q51020 skrev:Det är ju ett stort problem i hantverkarbranschen att de inte vill ta småjobb. Vad är det för ngt ?!
Om du kommer till doktorn ? Skall de säga , tyvärr du har bara brutit skenbenet, för litet jobb , det vill vi inte göra ! Kanske om du betalar mkt mer än vad det eg kostar ?
Man kanske måste prisreglera hantverkarna ?
Tillspetsat naturligtvis - men samma princip
Det du förespråkar är planekonomi? Det tycker jag låter som en ovanligt dålig idé!
I sjukvården blir ju valutan att handla med snarare tid, i form av prioritering. Du får snällt vänta med ditt brutna skenben om det kommer in ett hjärtstopp samtidigt. Rimligt om du frågar mig.
Ööööh snarare planerad ekonomi.
Och här runt hörnet finns skogsbär och kött gående. Detta tycker jag är ren o skär välfärd. Lugnt o gott. Kollar just nu på ekorren.
Ja... Jag har konstaterat att det kostar betydligt mer att få nått gjort i typ Stockholm.
Och här runt hörnet finns skogsbär och kött gående. Detta tycker jag är ren o skär välfärd. Lugnt o gott. Kollar just nu på ekorren.
Ja... Jag har konstaterat att det kostar betydligt mer att få nått gjort i typ Stockholm.
Småjobb är ju svåra att matcha in så att arbetdagen fylls. Om de ska vara 1/2 dag hos dig, måste de hitta ett annat jobb som funkar resten av dagen och veckan. Får man vara på 1 ställe i 2v är det mycket enklare att ha jobb alla timmar.
Läkaren/frisören/massören har ju folk på kö så det är inte alls jämförbart.
Läkaren/frisören/massören har ju folk på kö så det är inte alls jämförbart.
Jag som nästan är klar med att bygga en gästtoa på typ 1Kvm har insett är att fastän det är ett litet rum har man ändå väldigt många moment som är samma oavsett storleken Tex. fixur, dra vatten, typ alla kakelplattor måste skäras till, takbelysning osv. + man behöver samma kopplingar oavsett osv... Minsta rullen tätskikt är typ 10kvm osv.
Det som går fortare är spackla, måla osv. dock jobbigt när det är så trångt.
Det som går fortare är spackla, måla osv. dock jobbigt när det är så trångt.
+1 på den, ta en promenad i grannskapet på kvällen/helgen och se var det står hantverkarbilar. Försök lista ut om det är en egenföretagare eller liten firma. Du kan också slänga ut en fråga i lokala FB-gruppen om någon är intresserad.Claes Sörmland skrev:
För mig som inte är hantverkare känns det ändå rätt skönt att kunnat bygga en helt ny gästtoalett på drygt 1,2 kvm för mindre än 15000:- man kan tydligen spara en del på att lära sig (om man har tid vill säga)
Man skall åka dit 4ggr 1.demontering bef.elClaes Sörmland skrev:
2.lägga värmegolv(är det nät måste strapsas tätt drygt?)
3.åka dit och mäta efter flytspackling
4.återmontering inkoppling el
Jag skulle säga att det är ett rimligt pris. För ett år sedan fick vi en riktigt billig offert på 100 000kr för 5m2 badrum där allt ingick. Men skulle aldrig släppa in dom "hantverkarna" i mitt husQ q51020 skrev:
"Fast du kan ju inte jämföra välfärd med privata renoveringar?"
Välfärd är en definition med många variabler! Och oftast något vi tydligen saknar på bygden.
Nu ska jag gå ut o slå en drill i friska luften. Garanterat ingen som ser mig. Absolut inget förargelseväckande beteende. Snarare naturlig.
Och strax ska jag riva ned duschblandaren vars backventiler tydligen gått sönder.
Ingen dyr jourbil beställd. Försöker fixa själv.
.
Välfärd är en definition med många variabler! Och oftast något vi tydligen saknar på bygden.
Nu ska jag gå ut o slå en drill i friska luften. Garanterat ingen som ser mig. Absolut inget förargelseväckande beteende. Snarare naturlig.
Och strax ska jag riva ned duschblandaren vars backventiler tydligen gått sönder.
Ingen dyr jourbil beställd. Försöker fixa själv.
.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden