Hej!
Hoppas här att man kan få lite hjälp med att välja rätt frånluftsventilation.

Min fundering är mellan en vindfläkt eller två (tre) badrumsfläktar.

Har ett hus från 70:talet med källare. Det är 104kvm boyta och lika stor källare. Vi har tre sovrum, vardagsrum på ca 30 kvm, badrum och kök i de 104kvm. Just nu har vi ingen frånluftsventilation och även friskventiler saknas på denna våning. I källaren däremot har alla utrymmen friskventiler. Vi köpte huset för 10 månader sedan och kände nu under sommaren att det kunde vara rätt så kvavt i huset om vi kom hem efter jobbet. Då bestämde vi oss för att göra något åt saken.
Har haft två ventilationsfirmor som kollat på det och skulle lämna offert. En av de var seriös och hörde av sig med en ritning och offert vad som skulle ingå och den andra killen hörde aldrig av sig.

De som lämnat offert skulle göra följande:
* Håltagning och montering av 5 st uteluftsdon (har inte fått veta vilka). Kan säga att två hål skulle tas igenom tegel (med diamanthåltagare) och de övriga tre genom trä.
* Montering av nya kanaler som betjänar befintliga toaletter samt ny Ventil i kök och anslutning
av kanal till skorsten som betjänar tvättstuga i källaren.
* Leverans av fläkt IRE 125 B1(Östbergs ser det ut att vara) samt en 5-stegstrafo.
* Elinkoppling samt injustering av luftflöden ingär.
Bifogar ritning hur de skulle göra.
Priset för det är 16600kr.

Alternativet till detta är att jag själv fixar friskventiler där det är trä och två övriga att jag tar fönsterventiler samt köper badrumsfläktar och monterar i badrum uppe och nere samt en i tvättstuga (där har jag just nu Bionaire avfuktare).
Priset för detta skulle hamna på ca 6-8000 beroende om man väljer två eller tre fläktar.

Vad tycker ni? Vad skulle ni göra?
Vet att med vindfläkten försvinner mer värme från huset men räcker badrumsfläktar till våra behov.
Är fyra personer i huset.

• ventilation.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det låter billigt och genomtänkt. Speciellt att koppla in tvättstugan via skorstenen. Att dra rör och isolera dessa på vinden är ofta ganska omständigt.

Ingår även murarbetet?

Ja, även murarbetet ingår.

Jag skulle ta offerten.Dessa badrumsfläktar bullrar och går inte att justera in ett korrekt flöde på.
Dessutom genererar badrumsfläkten ett övertyck i ventilationskanalen istället för undertryck.
Detta gör att fuktig luft kan pysa ut i bjälklaget genom en otät skarv i ventilationsröret.
Fredrik

Du har fått en bra offert. Glöm badrumsfläktarna. Fundera även på FTX om du vill lyxa till det...

Hej,
tack för er svar. Jag kommer nog välja vindfläkten och accepterar offerten då det verkligen låter som ett bra erbjudande. Nu när jag vet att även ni skulle välja det så känns det lite säkrare att man inte väljer fel.

Vad tycker ni om det behövs en extra ventil i köket som ska kopplas till fläkten eller räcker det med köksfläkt som redan finns där och som har sin egen kanal? Finns det risk att matoset från köket går via den extra ventilen till andra utrymmen i huset om fläkten körs på lägre hastigheter?

Det är klart att du skall sätta en ventil i köket.
Så länge vindsfläkten går finns nog ingen risk att matoset tar fel vägar.

För övrigt kör du väl spisfläkten när du steker och producerar rikligt med os?

KnockOnWood: Vi kör spisfläkt men ibland känns det som om den inte klarar av att ta upp allt så en del os "kommer undan". Vi får nog ta en extra ventil i köket ändå.

Fredriku: FTX kostar så mycket jämfört med bara denna installationen annars hade jag valt FTX. Efter hur många år kan man räkna att FTX har lönat sig jämfört med detta som jag tänker installera?

kokoto skrev:
KnockOnWood: Vi kör spisfläkt men ibland känns det som om den inte klarar av att ta upp allt så en del os "kommer undan". Vi får nog ta en extra ventil i köket ändå.

Fredriku: FTX kostar så mycket jämfört med bara denna installationen annars hade jag valt FTX. Efter hur många år kan man räkna att FTX har lönat sig jämfört med detta som jag tänker installera?
Beror på vad du har för uppvärmning idag men jag tror att det blir svårt att räkna hem rent ekonomiskt men du får en överlägsen luftkomfort istället och du slipper kalldrag. . Är det någon i familjen som har pollenallergi så rekommenderar jag FTX med pollenfilter. Rekommenderar denna länk http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Varmvatten-och-ventilation/Ventilation/

ftx växlare är effektivare hur längre norr du bor...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.