41 086 läst ·
173 svar
41k läst
173 svar
Offert från hantverkare: Ta betalt för att "komma ut och titta"?
Jag ska ge dig en referens, till att börja med.oceanis skrev:
www.byggahus.se
Har du läst där någon gång om alla konsumenter som tar upp dylika fall? Eller stoppar du huvudet i sanden och låtsas att det är ett icke-problem?
Det är inte jag som drar en hel yrkeskår i skiten, det är en del av yrkeskåren själva som gör det, och ja, det är mycket tråkigt för den del av yrkeskåren som är seriös. Men det förändrar inte den faktiska situationen.
Att komma och påstå att man inte får prata om hur det står till bara för att man då "kränker" en hel yrkeskår är riktigt beklämmande och ett riktigt osundhetstecken. De i yrkeskåren som är seriösa välkomnar dylika diskussioner eftersom de vill komma tillrätta med problemen och få bort den ruttna delen av kåren som förstör för den seriösa.
Jaha, är inte det orimligt, vem skall betala för det då?EyEr0n skrev:
Man har debiterbar tid och man har icke debiterbar tid. Likadant är det för alla i tjänsteyrken. Hur man väljer att fördela sin tid och täcka upp för den icke debiterbara varierar. Det är verkligen inte självklart att den tid man som egenföretagare lägger på att sitta hemma och skriva fakturor ska debiteras per timme. Så är det nog väldigt få som gör, av ganska självklara anledningar. Det tas istället som icke debiterbar tid.
Om elektrikern inte avtalat med kunden om att offertarbete faktureras så har elektrikern inte laglig rätt att ta betalt för detta arbete. Det må vara hur orimligt som helst enligt dig, men så är det!EyEr0n skrev:TS skall givetvis betala för all tid som hantverkaren lägger ner på honom.
Dvs, resa till och från för att lämna pris, ytterligare en resa för själva arbetstillfället, tid för själva utförandet, materialanskaffning samt att skriva fakturaunderlag.
Allt är arbetstid.
Allt annat vore ju orimligt.
Vem skall annars betala det?
Om hantverkaren är där och tittar och det sen inte blir något jobb eller liknande då är det brukligt att ej fakturera något. Det är väl detta som kallas "Kostnadsfria offerter!"
Det är ju uppenbart så att du och jag har olika erfarenheter. Jag är själv inte hantverkare men träffar hantverkare nästan varje dag i mitt arbete och sitter mestadels mittemellan kunden och hantverkaren. Jag träffar sällan gästarbetande plattsättare utan utbildning, fixare som tror sig kunna flera yrkesområden eller andra som utger sig för att vara byggare, utan jag träffar och arbetar med hantverkare som nästan alla har en yrkesutbildning inom ett speciellt område.thomasx skrev:Jag ska ge dig en referens, till att börja med.
www.byggahus.se
Har du läst där någon gång om alla konsumenter som tar upp dylika fall? Eller stoppar du huvudet i sanden och låtsas att det är ett icke-problem?
Det är inte jag som drar en hel yrkeskår i skiten, det är en del av yrkeskåren själva som gör det, och ja, det är mycket tråkigt för den del av yrkeskåren som är seriös. Men det förändrar inte den faktiska situationen.
Att komma och påstå att man inte får prata om hur det står till bara för att man då "kränker" en hel yrkeskår är riktigt beklämmande och ett riktigt osundhetstecken. De i yrkeskåren som är seriösa välkomnar dylika diskussioner eftersom de vill komma tillrätta med problemen och få bort den ruttna delen av kåren som förstör för den seriösa.
Jag tror därför att jag träffar fler hantverkare på ett par veckor som är riktiga yrkesmän än vad de flesta här träffar i hela sitt liv. Och jag har sagt det förut och kan bara upprepa det igen, min erfarenhet är definitivt inte den som man gör sken av här på forumet. De flesta (99%) är stolta över sin yrkeskunskap och tar gängse och normala priser samt debiterar de timmar de faktiskt jobbar.
Om man ska använda detta forum som en saklig referens så tror jag INTE den på något sätt ger ett representativt eller statistisk riktigt värde på hur hantverkare i Sverige beter sig vad avser deras utförda arbete eller deras debiteringsmoral.
Utan här hittar du mestadels personer som blivit lurade av icke hantverkare eller personer som varit naiva och köpt tjänster utan att få priser klargjorda för sig innan beställning. Personer som inte sett till att ha riktiga avtal och personer som tagit de billigaste anbuden, många gånger av utländska firmor som inte finns kvar när jobbet är avklarat. Även du bör ju kunna se att många trådar är just denna sortens situationer där tyvärr trådskaparen har varit naiv och satt sig i situationer som dom inte skulle behöva gjort om dom tänkt till mer än en gång.
Likaså måste du väl också förstå att om du tar BH som ett rättesnöre så får du nästan till 100% bara dom som råkat ut för strul, du ser eller hör väl knappast alla de som har god erfarenhet av hantverken för dom har ju inget att oja sig över på ett forum. Så forumet kan väl trots allt inte vara ett rättesnöre hur det verkligen ser ut i Sverige...eller tycker du verkligen det?
Kan du ge mig en BRA anledning till varför kunden inte skall betala för allt jobb som läggs ner på kunden?thomasx skrev:Jaha, är inte det orimligt, vem skall betala för det då?
Man har debiterbar tid och man har icke debiterbar tid. Likadant är det för alla i tjänsteyrken. Hur man väljer att fördela sin tid och täcka upp för den icke debiterbara varierar. Det är verkligen inte självklart att den tid man som egenföretagare lägger på att sitta hemma och skriva fakturor ska debiteras per timme. Så är det nog väldigt få som gör, av ganska självklara anledningar. Det tas istället som icke debiterbar tid.
Varför skall det vara gratis?
Varken löner, skatter, arbetsgivaravgifter eller bränsle till bilen är gratis!
Jag håller i mycket av det du skriver, men på vilket sätt har trådskaparen varit naiv menar du?oceanis skrev:och tar gängse och normala priser samt debiterar de timmar de faktiskt jobbar.
Om man ska använda detta forum som en saklig referens så tror jag INTE den på något sätt ger ett representativt eller statistisk riktigt värde på hur hantverkare i Sverige beter sig vad avser deras utförda arbete eller deras debiteringsmoral.
Även du bör ju kunna se att många trådar är just denna sortens situationer där tyvärr trådskaparen har varit naiv och satt sig i situationer som dom inte skulle behöva gjort om dom tänkt till mer än en gång.
Redigerat av moderator:
Då ser man till att baka in tiden för offert osv i posten "Arbete x timmar" på fakturan så är det löst.injonil skrev:
Normalt klagar inte folk på detta.
Folk fattar att det kostar att ha hantverkare hemma.
Detta är ett svar på "thomasx" inlägg som jag citerade till och som fanns med i inlägget.bra-byggare skrev:
Jag har absolut ingen åsikt om TS varit naiv eller inte utan det handlar enbart om att "thomasx" påstår att MÅNGA hantverkare medvetet överdebiterar sina arbeten.
Du är alltså inte konsument i din relation till hantverkare?oceanis skrev:Jag tror därför att jag träffar fler hantverkare på ett par veckor som är riktiga yrkesmän än vad de flesta här träffar i hela sitt liv. Och jag har sagt det förut och kan bara upprepa det igen, min erfarenhet är definitivt inte den som man gör sken av här på forumet. De flesta (99%) är stolta över sin yrkeskunskap och tar gängse och normala priser samt debiterar de timmar de faktiskt jobbar.
Detta är ett konsumentforum och de hantverkare som diskuteras här är hantverkare som jobbar mot konsumenter, inte att förväxlas med B2B som har helt andra förutsättningar och förhållanden.
Det är ju helt hopplöst vad du ska förvrida saker och ting hela tiden. Ingen har sagt att forumet är ett rättesnöre för hur det fungerar i sverige. Håll dig till fakta, för sjuttioelfte gången.oceanis skrev:
Jag refererade till forumet på din begäran som ett exempel på att det finns många hantverkare som tar tillfällen i akt att salta räkningarna. Och jag är helt övertygad om att du/ni skulle få in hantverkare som saltar räkningarna så åker de ut lika kvickt igen, så det är inte så konstigt att ni som anlitar hantverkare dagligen vecka ut och vecka in kan sålla fram de bästa. En KONSUMENT anlitar en viss hantverkare en gång och kan bara konstatera att han får testa någon annan om han någonsin behöver en igen, om hantverkaren inte var bra.
Ska du var här och diskutera dessa saker få du nog lägga din egen verklighet åt sidan och sätta dig in konsumentperspektivet och de förhållanden som råder där istället för att tro att din verklighet gäller för alla, för detta är som sagt ett konsumentforum.
Redigerat:
Om du kan förklara för mig varför kunden inte ska betala för offerter, så ska jag sedan förklara resten för dig. Ok?EyEr0n skrev:
Åsså var vi där igen då ja, när en kund blir blåst av en hantverkare så är det kundens fel eftersom denne är naiv.oceanis skrev:
Ja, det finns måååååånga kunder som känner sig dumma, naiva, korkade och en hel del därtill.
Men, det gör inte den skaran av hantverkare som är "ruttna" ett skvatt bättre. Så det är ett jäkligt dåligt argument.
En seriös företagare ser till att dess kund aldrig behöver känna sig varken dum eller naiv. Oavsett bransch och relation. Pretty simple. Jag är helt övertygad om att "dina" hantverkare aldrig skulle sätta sina kunder i en sådan situation.
Jag kan lova dig att jag har ingen gräddfil till bra hantverkare utan diskuterar på samma villkor som du gör, det jag möjligen har som du inte har är möjligheten att se och få träffa olika hantverkare ganska ofta. Många av dom gör jobb till mig som privatperson och jag skiljer inte på dessa jämfört med de jag träffar i mitt jobb.thomasx skrev:Du är alltså inte konsument i din relation till hantverkare?
Detta är ett konsumentforum och de hantverkare som diskuteras här är hantverkare som jobbar mot konsumenter, inte att förväxlas med B2B som har helt andra förutsättningar och förhållanden.
Det är ju helt hopplöst vad du ska förvrida saker och ting hela tiden. Ingen har sagt att forumet är ett rättesnöre för hur det fungerar i sverige. Håll dig till fakta, för sjuttioelfte gången.
Jag refererade till forumet på din begäran som ett exempel på att det finns många hantverkare som tar tillfällen i akt att salta räkningarna. Och jag är helt övertygad om att du/ni skulle få in hantverkare som saltar räkningarna så åker de ut lika kvickt igen, så det är inte så konstigt att ni som anlitar hantverkare dagligen vecka ut och vecka in kan sålla fram de bästa. En KONSUMENT anlitar en viss hantverkare en gång och kan bara konstatera att han får testa någon annan om han någonsin behöver en igen, om hantverkaren inte var bra.
Ska du var här och diskutera dessa saker få du nog lägga din egen verklighet åt sidan och sätta dig in konsumentperspektivet och de förhållanden som råder där istället för att tro att din verklighet gäller för alla, för detta är ett konsumentforum.
Konstigt inställning du har som tycker att jag skall lägga min verklighet åt sidan !
Är det bara för att du tycker att jag istället skall infinna mig i din fantasivärld bland fabler och forumtroll ???
Om du anser att forumet bara är till för konsumenter så tycker du ju att inga yrkesutövare/hantverkare skall vara här heller utan enbart konsumenter. Då kan ni ju sitta och tycka synd om och beklaga er för varandra, eftersom ni inte vill ha någon annan här som varken kan vägleda er i era problem eller diskutera era debiteringsproblem.
Jag tycker det verkar som det skulle bli ett ganska trist och tråkigt forum utan alla hantverkarna som så ofta svarar på era frågor och alla vi andra som inte delar din och dina konsumentkollegors klagosång...........................
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Oceanis och thomasx: ni kommer inte komma någonstans.
Ni är alldeles för långt ifrån varann.
Bättre att komma överens om att ni inte är överens
Ni är alldeles för långt ifrån varann.
Bättre att komma överens om att ni inte är överens