Kanske för att man vet med sig att man gör ett så dåligt jobb så kunden ändå aldrig kommer tillbaka? Och då alltså vill mjölka kunden på så mycket pengar som möjligt?

Nerre skrev:
Kanske för att man vet med sig att man gör ett så dåligt jobb så kunden ändå aldrig kommer tillbaka? Och då alltså vill mjölka kunden på så mycket pengar som möjligt?
Som min Mamma alltid sade: "Genom sig själv, känner man andra"

Nerre skrev:
Det tror jag inte är skälet. Snarare handlar det om att man har en så dålig hitrate på offerterna att det är svårt att hantera.

Ett exempel ur "verkligheten" Blev ombedd att göra en el-besiktning inför ett husköp, utan att jag märkte detta så övergick det till en offertförfrågan, det kunde ju verka bra det var bara det att när jobbet skulle utföras så var det inplanerat för semester, så för att jag skulle få betalt för "besiktningen" krävdes att jag lämnade en detaljerad arbetsbeskrivning med uppskattad kostnad för de olika momenten som jag hade hittat samt att jag i offerten reserverade mig för att arbetet EJ skulle komma att utföras av mig.

Jag träffade den elektriker som uförde jobbet och han vitsordade att min besiktning/prisuppgift var OK. Men jag tappade både kunden där husköparen var anställd och ursprungskunden.

Så jag kan garantera att problemet med kundrelationer är ett svårt vill nästan påstå att det är mycket svårt problem.

Redigerat:
Har full förståelse för att det inte alltid är så enkelt!

Men i det fallet du beskriver så fick du väl betalt? Inget hindrar heller att i förväg säga att man vill ha betalt om man som hantverkare känner att man riskerar att bli blåst i en viss situation i ett offertarbete...

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
injonil skrev:
Har full förståelse för att det inte alltid är så enkelt!

Men i det fallet du beskriver så fick du väl betalt? Inget hindrar heller att i förväg säga att man vill ha betalt om man som hantverkare känner att man riskerar att bli blåst i en viss situation i ett offertarbete...
Fick betalt för besiktningen,men inte för offerten (försökte inte ens) som någon annan skulle utföra.

O
man har nog nästan rätt att ta hur mycket betalt som helst oavsett vad, bara man är öppen med det hela!
En hantverkare kan absolut debitera för att göra en offert, bara han säger till innan.
Han kan även ha flera 1000% marginal på materialet bara han upplyser kunden innan.
En hantverkare kan ha hur hög timlön som helst, bara han är öppen med det hela...
så länge kunden informeras innan spelar det ingen roll...
Sen om man för lämna en offert eller göra ett jobb.... är en helt annan sak...

Så egentligen är allting redan uttjatat och avklarat.... Injonil var snabbast på bollen gällande rätt eller fel i TS fall.

Sedan kan man diskutera i all evighet huruvida vida man ska ta betalt eller inte för en offert. Det spelar ingen roll.
Man får ta betalt för offerten, bara kunden upplyses om detta innan han beställer offerten.

Jag står fast vid att jag skulle inte betala för en offert, samt att jag skulle inte ta betalt för en offert.
Sedan kan man dra detta till sin spets...
klart att man kan vilja ha betalt om det är en avancerad offert med mycket beräkningar på hållfasthet och andra saker men då har upplyst kunden om detta innan.

Sedan kan allting bli dyrare om man väljer att acceptera att ta ett fast pris i stället för rörligt, men det är en annan femma... som ni kan få diskutera lika många sidor till,....

LGG-01 skrev:
Som min Mamma alltid sade: "Genom sig själv, känner man andra"
Nja, jag tänkte mer på chefer som säger "vi bjuder kunden på halva kostnaden annars tappar vi dem" och vad som kunde vara den totala motsatsen till det. Och det måste ju då bli "Vi kommer ändå att tappa kunden så ta så mycket betalt vi kan".

Pettersnickare skrev:
Be advokaten, veterinären, tandläkaren, eller bärgningstjänsten komma och hälsa på dig,
Varför skulle jag be dem göra det?
Jag har heller aldrig, inte en enda gång, bett en hantverkare komma ut och titta, det är de själva som vill komma och titta för att kunna offerera. Och de som offererat utan att komma ut och titta har aldrig ens varit nära att få ett jobb, ni kan ju fundera en stund på varför.

Det är upp till var och en hantverkare att avgöra hur de ska jobba med sin marknadsföring och jobb-ragg, de seriösa kollar upp jobben innan de offererar och tar kostnaden för det i sin "marknadsföringsbudget".

Men vi kan vända på steken om du vill, och göra som du tycker. Precis som med advokaten, tandläkaren, eller veterinären för den delen som jag senaste besökte vid 2000 tiden en lördagskväll. Så ska jag nästa gång åka ner till hantverkarens lokal i centrum klockan åtta en lördag, så får vi se om han står där redo att tala om för mig vad det kostar att anlita honom. Veterinären hade vänligheten att göra det när jag kom, och han fanns minsann på plats i sin lokal.

Var har hantverkaren sin mottagning förresten, kan aldrig minnas att jag sett den, kanske du kan tipsa mig?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.