thomasx skrev:
Då är du kanske inte så gammal ;) för jag minns väl när serveringsavgift "infördes" och som redan nämnts var det då 13%, det stod ofta på kvittona på den tiden att serveringsavgift om 13% var inkluderad i priset. Men den tiden är förbi och nu finns det istället förtryckta dricks-fält på slipparna.
Nu riskerar jag en OT varning. Men... serveringsavgiften var inte dricks, utan en avgift som serveringsstället hade rätt att ta ut av sina kunder. Man förväntades dessutom betala uppemot 10% i dricks vilket även serveringspersonalen fick beskatta oavsett om de fick den eller ej.

Båda företeelserna avskaffades ungefär samtidigt, den ena genom kollektivavtal (dricksen).

Jag är övertygad om att problemet är en kombination med problemet i tråden
"Använda endast svenskregistrerade hantverkare för jobbens skull?"

Kunniga hantverkare har blivit stressade då dom vet att deras offert som även ska innehålla konsultation om bärighet mm kommer att användas som en "handbok" för något billigt företag som inte har den kunskapen och kontaktnät.

Det är väl klart som fan att dessa företagare blir irriterade och framtida offerter blir mer suddiga då dom inte vill dela med sig av sin kunskap och kontaktnät gratis.

Men normalt tar ingen byggare betalt för en offert och då ingår även (oftast) att man åker och tittar på objektet.

Morten Alper skrev:
Kunniga hantverkare har blivit stressade då dom vet att deras offert som även ska innehålla konsultation om bärighet mm kommer att användas som en "handbok" för något billigt företag som inte har den kunskapen och kontaktnät.

Det är väl klart som fan att dessa företagare blir irriterade och framtida offerter blir mer suddiga då dom inte vill dela med sig av sin kunskap och kontaktnät gratis.
Men det är ju inte speciellt svårt att undvika. Man kan ju lämna en offert där det står "balk" istället för HEBxxx och utlämna detaljer som kan avslöja dimensionering etc. Det kan man ju också komma överens med kunden om samt att man kompletterar med denna information när man är överens om affären.

Har man så dålig hitrate på sina offerter att man måste ta särskilt betalt för dom kanske man behöver fundera på hur man kan kvalificera sina kunder ytterligare innan man investerar tid i dom. Det får ALLA som säljer tjänster jobba med kontinuerligt och det ÄR en svår balans mellan att stå utan jobb och lägga ner för mycket tid på att sälja.

MathiasS skrev:
Men det är ju inte speciellt svårt att undvika. Man kan ju lämna en offert där det står "balk" istället för HEBxxx och utlämna detaljer som kan avslöja dimensionering etc. Det kan man ju också komma överens med kunden om samt att man kompletterar med denna information när man är överens om affären.

Har man så dålig hitrate på sina offerter att man måste ta särskilt betalt för dom kanske man behöver fundera på hur man kan kvalificera sina kunder ytterligare innan man investerar tid i dom. Det får ALLA som säljer tjänster jobba med kontinuerligt och det ÄR en svår balans mellan att stå utan jobb och lägga ner för mycket tid på att sälja.
Skulle du godta/ godkänna en offert där det bara står "balk" i offerten och inte få svar på" hur och varför" och först få se hur beräkningarna är då affären är klar?

För det första tror jag att rätt få är intresserade av att se några beräkningar (som dessutom görs i dator så det finns inte mycket att se) och även om man får se ekvationerna, vad ska du säga om dom? Det är ju endast resultatet av beräkningarna som är intressant.

Svaret på din fråga är ja. Men, jag skulle också vilja ha konstruktionsunderlaget som en leverabel i tjänsten. När vi är överens om pris och omfattning på arbetet och jag är beredd att beställa kanske jag tillochmed skulle begära att det är en del av kontraktet (om det finns tillgängligt vid den tidpunkten). Då kan säljaren välja att lita på att jag handlar eller avvisa min begäran och bilägga det i ett senare skede.

Jag ser inte problemet med detta. Ställs själv in för dessa problem varje dag och det går alltid att lösa.

MathiasS skrev:
För det första tror jag att rätt få är intresserade av att se några beräkningar (som dessutom görs i dator så det finns inte mycket att se) och även om man får se ekvationerna, vad ska du säga om dom? Det är ju endast resultatet av beräkningarna som är intressant.

Svaret på din fråga är ja. Men, jag skulle också vilja ha konstruktionsunderlaget som en leverabel i tjänsten. När vi är överens om pris och omfattning på arbetet och jag är beredd att beställa kanske jag tillochmed skulle begära att det är en del av kontraktet (om det finns tillgängligt vid den tidpunkten). Då kan säljaren välja att lita på att jag handlar eller avvisa min begäran och bilägga det i ett senare skede.

Jag ser inte problemet med detta. Ställs själv in för dessa problem varje dag och det går alltid att lösa.
Precis. Om offerten skulle innehålla ritningar och beräkningsunderlag så är det en ganska avancerad offert. Då har vi nog lämnat offertområdet och är i utförandeledet. Jag förväntar mig inte att en konstruktör/arkitekt skall göra hela konstruktionsunderlag utan att ta betalt för det.

Men deras offert förväntar jag mig inte att betala för. Den innehåller i så fall en uppskattning av hur lång tid det skulle ta att ta fram konstruktionsritningar etc.

Morten Alper skrev:
Skulle du godta/ godkänna en offert där det bara står "balk" i offerten och inte få svar på" hur och varför" och först få se hur beräkningarna är då affären är klar?
Nej, *jag* skulle inte göra det. Men jag tror jag är i ganska kraftig minoritet. Vad skulle en "vanlig" kund som inte vet var ett böjtröghetsmoment är ha för nytta/intresse av att se beräkningarna? Hen får ju ändå lita på konstruktörens omdöme. Det är ju därför vi har dem.

Morten Alper skrev:
Ja, absolut.

Jag fick för en tid sedan två olika offerter från två olika leverantörer av en bärande konstruktion. Den ena leverantören skickade bara en prisuppgift och när jag frågade om hur de gjorde med beräkningar, ritningar etc så fick jag till svar att den infon fick jag efter beställning. Det kändes på sätt och vis ok, men jag kände också att jag nog vill ha något lite mer kött på benen innan jag beställde och la en handpenning på en sådan grej. Från den andra leverantören följde med både en 3D bild och en "översiktsplan" på den lösning de offererade.

Ingen av de två lämnade ifrån sig några beräkningar men den senare dock dimensioner på balker, jag fick även info om vilka laster jag skulle räkna på på ett par punkter i underliggande konstruktion. En information jag naturligtvis inte kunde använt om jag valt en annan leverantör, eftersom konstruktion och lastfall då kunde ha varit annorlunda. Det var vänligt och trevligt av dem att ge mig denna information, de hade inte behövt göra det innan jag lagt beställningen. Det byggde förtroende och underlättade hela konstruktionsprocessen, det hjälpe även leverantören att göra en helt rätt konstruktion och offert eftersom jag baserat på deras information om balkdimension kunde göra en ändring i underliggande konstruktion som gav en balk av mindre dimension, vilket sänkte priset på deras offert.
Denna leverantör var något dyrare, men jag valde dem just för att de var samarbetsvilliga och frikostiga med information, det bådade gott helt enkelt.

Om det nu var så att den första ville skydda sig emot att hans offert användes som "ritning" av någon annan billigare leverantör och att någon annan då fick jobbet på hans bekostnad, så kan det ha fått rakt motsatt effekt, dvs hans sätt att skydda sig själv för att få jobbet kan ha gjort att han inte fick det av just den anledningen. Något att fundera över för en och annan, kanske.

• Gilla
robhol
  • Laddar…
jag har kallat från den lokala VVS firman att de ska kolla om det finns en typ tätningsgrej till pannan.
En hantverkare har varit, ursäktade sig att han kom bara nu för nu han hade även andra saker att titta på nånstans i närheten
Jag har väntat på svar en eller kanske t.om två månader till sist ringde firman och frågade om de har skaffat hem?
Nej, de inte kunde hitta
det kom en faktura efter bara en vecka, på 400 kr
Alltså hantverkaren visserligen kört men det i samma stad på cykelavstånd, har "tittat" på ca 10 minuter och sen... glömt att ens svara, undrar om firman har kollat upp grejen med någon leverantör?
Men fakturera, det kunde de.
ska jag hänga ut firman här? näää men kan svara privat om någon undrar

Asgom- att du fick en faktura beror på att du ville de skulle göra ett jobb - ta reda på om det gick att få tag på nån pryl till din panna. Eftersom du inte visste vad det var för pryl var nån från firman hem till dig för att titta (dvs felsöka).
Att de sen uppenbarligen glömt bort det hela för att sen fakturera när du påminner dem känns sådär, har du pratat med dem igen?

sunqan skrev:
Asgom- att du fick en faktura beror på att du ville de skulle göra ett jobb - ta reda på om det gick att få tag på nån pryl till din panna. Eftersom du inte visste vad det var för pryl var nån från firman hem till dig för att titta (dvs felsöka).
Att de sen uppenbarligen glömt bort det hela för att sen fakturera när du påminner dem känns sådär, har du pratat med dem igen?
Precis. Om vi skall argumentera att de startat ett arbete, och inte bara lämnat offert, så får de allt göra klart det arbetet till full belåtenhet innan du skall betala dem. Innan de levererat så skall de inte ha betalt. För ett så här billigt jobb så är det lämpligt att hålla inne *hela* betalningen tills jobbet är slutfört. (Vid större mer komplicerade arbeten så kan man diskutera om man skall/kan hålla inne delar av betalningen istället, men det känns inte aktuellt här.)

thomasx skrev:
Hos samtliga dessa får jag veta vad det kostar utan att behöva betala för informationen.

Fint va!

Tänk om hantverkarna kunde fatta det! ;)
Be advokaten, veterinären, tandläkaren, eller bärgningstjänsten komma och hälsa på dig, så ska du nog se att de inte nöjer sig med en kopp kaffe. Det gör väl mest bara dammsugarförsäljaren, och de börjar bli ganska sällsynta. Och varför försvann de kringresande livsmedelsbussarna? Inget ont om dem, men så kan inte hantverkare jobba.
Slösar du bort en halvdag i Ullared utan att handla är det ju din ensak.
Jag tycker som sagt att man ska var ärlig med sina kostnader, och i förlängningen handlar väl det om att redovisa vad man tar betalt för. Och göra det klart innan, det håller jag helt med om. Och är du en duktig hantverkare kommer du inte att sakna uppdrag för det! Det kan till och med vara ett sätt att gallra bland förfrågningarna när man har för mycket, seriös spekulant går först! Men jag menar INTE att man ska ta oskäligt betalt. (Och bluffa med "roten" fö.)
Men ett enkelt uppdrag som att montera några uttag borde man väl kunna ge en ungefärlig uppskattning om per telefon, och då behöver man väl inte ta betalt för det. Det jag är ute efter är när kunden begär att man sätter sig i bilen, far ut och lägger tid och omtanke för ett jobb på kanske 5000 spänn. Det blir faktiskt inte många kronor kvar till barnens mat, jag lovar!

Mikael_L
Pettersnickare skrev:
Be advokaten, veterinären, tandläkaren, eller bärgningstjänsten komma och hälsa på dig, så ska du nog se att de inte nöjer sig med en kopp kaffe. Det gör väl mest bara dammsugarförsäljaren, och de börjar bli ganska sällsynta. Och varför försvann de kringresande livsmedelsbussarna? Inget ont om dem, men så kan inte hantverkare jobba.
Jag tycker som sagt att man ska var ärlig med sina kostnader, och i förlängningen handlar väl det om att redovisa vad man tar betalt för. Och göra det klart innan, det håller jag helt med om. Och är du en duktig hantverkare kommer du inte att sakna uppdrag för det! Det kan till och med vara ett sätt att gallra bland förfrågningarna när man har för mycket, seriös spekulant går först! Men jag menar INTE att man ska ta oskäligt betalt. (Och bluffa med "roten" fö.)
Men ett enkelt uppdrag som att montera några uttag borde man väl kunna ge en ungefärlig uppskattning om per telefon, och då behöver man väl inte ta betalt för det. Det jag är ute efter är när kunden begär att man sätter sig i bilen, far ut och lägger tid och omtanke för ett jobb på kanske 5000 spänn. Det blir faktiskt inte många kronor kvar till barnens mat, jag lovar!
Jag håller nog i stort med.

I denna typ av trådar brukar det snabbt bli polariserat, de olika debattörerna gräver sig ner i varsin skyttegrav och kastar så mycket skit som möjligt, och vill aldrig förstå "motståndaren", utan missförstår allt så det ska gynna ens egna (tillvridna) åsikter.

Och båda sidor är ju lika goda kålsupare - så var det sagt också.

Du försöker visa en lite mer nyanserad bild, lite gråskala där mitt mellan det det svarta och vita. :) All heder åt det.

Jag tror däremot inte att det förändrar så mycket. :(
Men fortsätt gärna att vara nyanserad och skippa hellre trådar "där det inte går att vinna" än att gräva ner dig tillsammans med de andra.

Sen har denna tråd slutligen grenat ut sig till att avhandla en massa olika saker, alltifrån TrådSkaparens egentliga fråga och situation, till, helt övergripande, hur det kan vara, bör vara, och är i verkligheten. samt en massa andra små sidospår.
Jag är inte heller oskyldig, synlig halvvägs ner i en skyttegrav. :o

edit:
Marlen Eskilsson skrev:
Tänk på att diskutera sakligt. Ett inlägg är redigerat och en varning utdelad. /Mod Marlén
Om det var JBA kan jag nästan tycka det var lite onödigt hårt. Jag tyckte vi andra debattörer här i tråden lyckades tvåla till h*n rätt bra tillbaka ... ;)

Men men, nu gjorde jag mig själv skyldig till ett regelbrott - att aldrig diskutera modereringen i trådarna, utan bara via PM . app,app,app :o

Redigerat:
Visst blir det lätt två sidor där varje sida försvarar sin ståndpunkt! Men det mesta tjafset är nog pga att folk inte förstår frågeställningen. När jag säger att det är ohederligt och olagligt av en hantverkare att UTAN att ha en överenskommelse om pris innan ÄNDÅ ta betalt för offertarbete betyder det INTE att jag anser att hantverkare ej ska ha rätt att just ta betalt för offertarbete OM det kommunicerats innan om detta.

Pettersnickare skrev:
Jag fråga igen: Om vi nu är överens om att du ska ta betalt för att åka ut till kund och titta för att kunna offerera, tycker du inte själv det är smidigare att baka in detta i timpenningen och slå ut denna totalkostnad på alla kunder än att begära betalt innan du kommer till varje kund?

Du ska givetvis få göra precis som du vill med detta, som tex Injonil skriver, så länge du är tydlig med hur du gör. Men, det är ju verkligen att provocera sin kund.....så varför vill man göra på det viset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.