6 314 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Offert elektriker
Sida 1 av 2
Hej,
Ska bygga om kök och sänka taket. Tänkte kolla vad ni tror om denna offert. Tycker själv den verkar vara lite i överkant men har ingen aning. Jag ska sätta in spottar i taket tänkte jag.
Om jag förstog elektrikern rätt så dras elen enligt bilden nedan ungefär. Centralen ligger ungefär 2 meter rakt bakom linjen som kommer igenom väggen ovanför dörren. Spotplaceringen har jag ingen aning om hur dom kommer vara ännu så ni kan ignorera dom gula prickarna

Det som ingår i offerten är: Nya matningar till Ugn, Micro, Diskmaskin, rördragning till diskmasking som fälls in i vägg sista biten. Nydragning till fläkt och underskåpsbelysning. Fyra st Downlights(spottarna?) i kökstak samt rivning utav befintlig el som finns idag.
Arbetskostnad: 13 200:- (rot är redan bortdragen)
Material 12 350:-
Totalt 21 590:-
Låter offerten rimligt? Jag har själv ingen aning och det är i dagsläget svårt att få hit elektriker för fler offerter.
Ska bygga om kök och sänka taket. Tänkte kolla vad ni tror om denna offert. Tycker själv den verkar vara lite i överkant men har ingen aning. Jag ska sätta in spottar i taket tänkte jag.
Om jag förstog elektrikern rätt så dras elen enligt bilden nedan ungefär. Centralen ligger ungefär 2 meter rakt bakom linjen som kommer igenom väggen ovanför dörren. Spotplaceringen har jag ingen aning om hur dom kommer vara ännu så ni kan ignorera dom gula prickarna

Det som ingår i offerten är: Nya matningar till Ugn, Micro, Diskmaskin, rördragning till diskmasking som fälls in i vägg sista biten. Nydragning till fläkt och underskåpsbelysning. Fyra st Downlights(spottarna?) i kökstak samt rivning utav befintlig el som finns idag.
Arbetskostnad: 13 200:- (rot är redan bortdragen)
Material 12 350:-
Totalt 21 590:-
Låter offerten rimligt? Jag har själv ingen aning och det är i dagsläget svårt att få hit elektriker för fler offerter.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 774 inlägg
Vad som saknas är hur långt det är till centralen och hur man tänkt dra elen därifrån.
Låter som att det är räknat med ca 30 timmar då.M Mattias89 skrev:
Inte helt orimligt, men låter kanske något högt i mina öron.
Men den nya kanalisationen, innebär det att spåra i betongväggar?
Där går det mycket tid, och offerten blir direkt mycket mer rimlig. Sätter man IKEA metod kök med monteringsskena så behöver man som regel inte göra någon ny kanalisation alls, man (jag åtminstone) drar utanpåliggande bakom stommarna som kommer ut 10mm från vägg. Men det kan ju dock finnas områden som måste passeras där ingen stomme finns.
Så mängden spårning samt hur matningarna skall fram och hur mycket nya matningar det är, avgör ganska mycket. Det kan vara skillnaden mellan ett kök som tar 15 timmar och ett nästan likadant som tar 30.
Ja han pratade om att spåra i betongen på 2 ställen. Får kolla med han ifall de går att dra utanpåliggare bakom stommarna ifall han inte redan räknat med att de ska gå.Mikael_L skrev:
Låter som att det är räknat med ca 30 timmar då.
Inte helt orimligt, men låter kanske något högt i mina öron.
Men den nya kanalisationen, innebär det att spåra i betongväggar?
Där går det mycket tid, och offerten blir direkt mycket mer rimlig. Sätter man IKEA metod kök med monteringsskena så behöver man som regel inte göra någon ny kanalisation alls, man (jag åtminstone) drar utanpåliggande bakom stommarna som kommer ut 10mm från vägg. Men det kan ju dock finnas områden som måste passeras där ingen stomme finns.
Så mängden spårning samt hur matningarna skall fram och hur mycket nya matningar det är, avgör ganska mycket. Det kan vara skillnaden mellan ett kök som tar 15 timmar och ett nästan likadant som tar 30.
Mmmm, spåra i betong drar alltid iväg, visst kan man hinna 2-3 meter per timme och det blir lite flyt. Men det går sen timmar runt omkring, saker som hämta och lämna utrustning, att plasta och skydda allt möjligt och att städa efteråt.
Om det är tvunget med spårning kan du kolla hur elektrikern ställer sig till att du själv plastar sluss in till köket, tömmer resp täcker allt nödvändigt där och städar efteråt. Det ramlar snabbt iväg en halvdag bara där.
Om det är tvunget med spårning kan du kolla hur elektrikern ställer sig till att du själv plastar sluss in till köket, tömmer resp täcker allt nödvändigt där och städar efteråt. Det ramlar snabbt iväg en halvdag bara där.
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
Fullt rimligt, saknas jfb i central eller att det inte finns plats i central för utbyggnad så tycker jag snarare priset är lågt satt.
Medlem
· Västra Götaland
· 89 inlägg
Ca 26h arbete får jag det till lite beroende på timpeng. Tycker offerten låter helt rimlig, kanske tom lite i underkant. Jag hade nog räknat lite högre, det beror mycket på hur många och långa resor man behöver göra.
Medlem
· Västra Götaland
· 89 inlägg
Ska det inte vara en diskmaskin? Sen hade jag nog satt ett uttag till vänster som spishällen.
Ja diskmaskin kommer det vara. Dragning för diskmaskin skulle dras vid sockeln så bilden är lite missvisande va de gäller diskmaskin dragning. jag kommer ha ett uttag under väggskåpen, vet inte exakt vart ännu.J John Pohlman skrev:
De har du dock rätt i. skulle vara praktiskt att ha ett uttag vänster om spishällen.
Aha, se där, nu kom det fram mer som tydligen skulle göras som inte var med i första inlägget.M Mattias89 skrev:
Säg att jag skulle kunna hinna ett sånt där litet kök på 14 timmar, inte alls någon omöjlighet.
Men sen spåra betong och byta elcentral, ja det är ju säkert en 10-12 timmar till.
Jag tycker att offerten verkar helt rimlig.
Haha så sant. De mycket information som initialt glöms bort men som kommer tillbaka i efterhand ^^Mikael_L skrev:
Aha, se där, nu kom det fram mer som tydligen skulle göras som inte var med i första inlägget.
Säg att jag skulle kunna hinna ett sånt där litet kök på 14 timmar, inte alls någon omöjlighet.
Men sen spåra betong och byta elcentral, ja det är ju säkert en 10-12 timmar till.
Jag tycker att offerten verkar helt rimlig.
4 spottar, ev drivdon, 30 meter kabel, 120 klammer, typ 8-12 st apparater (uttag och strömbrytare) och några dosor, centralkapsling, HB JFB några MCB, fasskena lite annat jox som ändskydd för fasskena, skydd för oanvända platser på fasskena, täckremsa central.
Ja det är kanske inte något jättebra pris ...
Ja det är kanske inte något jättebra pris ...