17 293 läst ·
47 svar
17k läst
47 svar
Offentlig auktion, praxis för att bjuda?
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Det finns information hos mäklaren/advokatbyrån om att fastigheten säljs som OFFENTLIG AUKTION ENLIGT SAMÄGANDERÄTTSLAGEN, det finns två personer (som är i 35-40 års-åldern) skriva på adressen som är gifta och äger 45% var, utöver det en till delägare (som närmar sig 80) som äger 10% av fastigheten. Finns ju flera scenarion om varför den säljs på detta vis, men i handlingarna står att delägarna inte kommer överens om hur försäljningen ska gå till, men att ingen av dom motsätter sig försäljningen.
Auktionen sker på plats hos advokaten, och man ska anmäla deltagande i förväg. Auktionsvillkoren säger att handpenningen ska betalas direkt efter avslutad auktion (innan man lämnar lokalen) antingen genom banköverföring från sin internetbank eller via telefonkontakt med sin bank och att man måste ha uppvisat finansieringsunderlag (som t ex lånelöfte) för advokaten före auktionen.
Jag har inte så stor erfarenhet av auktioner av den här typen, men jag tycker det verkar vara en ganska okomplicerad auktion, risken att någon vägrar att flytta ut ur huset eller på annat sätt försöker förhala verkar rätt liten, men man vet ju aldrig dom har ju ändå inte lyckats komma överens utan tvingats gå till domstol för att få till en försäljning.
Men som nån annan sa, det är ju budgivarna som sätter värdet på huset, och en fördel (eller nackdel) i det här fallet är ju att du kommer se vilka andra som är med i och med att auktionen sker fysiskt i ett rum. Finns inget krav att man ska börja på värderingen utan ni bjuder det ni tycker huset är värt.
Auktionen sker på plats hos advokaten, och man ska anmäla deltagande i förväg. Auktionsvillkoren säger att handpenningen ska betalas direkt efter avslutad auktion (innan man lämnar lokalen) antingen genom banköverföring från sin internetbank eller via telefonkontakt med sin bank och att man måste ha uppvisat finansieringsunderlag (som t ex lånelöfte) för advokaten före auktionen.
Jag har inte så stor erfarenhet av auktioner av den här typen, men jag tycker det verkar vara en ganska okomplicerad auktion, risken att någon vägrar att flytta ut ur huset eller på annat sätt försöker förhala verkar rätt liten, men man vet ju aldrig dom har ju ändå inte lyckats komma överens utan tvingats gå till domstol för att få till en försäljning.
Men som nån annan sa, det är ju budgivarna som sätter värdet på huset, och en fördel (eller nackdel) i det här fallet är ju att du kommer se vilka andra som är med i och med att auktionen sker fysiskt i ett rum. Finns inget krav att man ska börja på värderingen utan ni bjuder det ni tycker huset är värt.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Den mest uppenbara risken är ju att någon fortfarande bor i huset och vägrar flytta efter att du köpt. Det blir då ditt problem att få tillträde till fastigheten. Och det tar tid, kan ta väldigt lång tid om den som vägrar flytta är duktig på hålla sig undan delgivning, och överklagar allt.
Nästa risk, som inträffar ibland. är att den som då vägrar flytta på olika sätt saboterar huset innan utflyttning. Vilket även det blir ditt problem efter tillträde.
Detta kan iofs. hypotetiskt sett råka ut för även vid en vanlig affär. Men då är det extremt ovanligt.
Nästa risk, som inträffar ibland. är att den som då vägrar flytta på olika sätt saboterar huset innan utflyttning. Vilket även det blir ditt problem efter tillträde.
Detta kan iofs. hypotetiskt sett råka ut för även vid en vanlig affär. Men då är det extremt ovanligt.
Har läst skräckhistoria om boende som inför avhysningen systematiskt förstörde huset. Det var nog exekutiv auktion, risken är nog mindre vid offentlig men även där kan det ju finnas folk som motsätter sig och vill ta hämnd.D Daniel 109 skrev:
Det är nog normalt att priset vid exekutiva auktioner hamnar under marknadsvärdet för en likvärdig fastighet vid normal försäljning, och det är väl det värdet värderingsfirman ska försöka bedöma. Att värderingen ligger 25% högre behöver inte betyda att den är felaktig utan att rabatten på exekutivt köp med de olägenheter och risker det kan innebära är 20%.Jacob Lund skrev:
Skräckhistorierna är ju i praktiken enbart från exekutiva auktioner som inte har något med detta att göra.
En offentlig auktion av en samägd bostad är ju som regel en bostad som ägs av syskon som fått en bostad i arv tillsammans och någon eller några av dem vill sälja, men en eller flera delägare vill behålla bostaden.
Dvs, de som vill sälja är intresserade av att huset ska vara i så bra skick som möjligt för att få ett bra värde.
De som vill behålla huset är ju inte intresserade av att förstöra huset, då de vill ha det kvar.
Möjligtvis kan ju de som vill behålla huset “tjäna” något på att “sabotera” värderingen /visningen etc. så att huset blir tillräckligt lågt värderat för att de ska kunna köpa det själva…
En offentlig auktion av en samägd bostad är ju som regel en bostad som ägs av syskon som fått en bostad i arv tillsammans och någon eller några av dem vill sälja, men en eller flera delägare vill behålla bostaden.
Dvs, de som vill sälja är intresserade av att huset ska vara i så bra skick som möjligt för att få ett bra värde.
De som vill behålla huset är ju inte intresserade av att förstöra huset, då de vill ha det kvar.
Möjligtvis kan ju de som vill behålla huset “tjäna” något på att “sabotera” värderingen /visningen etc. så att huset blir tillräckligt lågt värderat för att de ska kunna köpa det själva…
kan det inte vara så att 3 syskon och men bara 2 som vill säljaDowser4711 skrev:
Skräckhistorierna är ju i praktiken enbart från exekutiva auktioner som inte har något med detta att göra.
En offentlig auktion av en samägd bostad är ju som regel en bostad som ägs av syskon som fått en bostad i arv tillsammans och någon eller några av dem vill sälja, men en eller flera delägare vill behålla bostaden.
Dvs, de som vill sälja är intresserade av att huset ska vara i så bra skick som möjligt för att få ett bra värde.
De som vill behålla huset är ju inte intresserade av att förstöra huset, då de vill ha det kvar.
Möjligtvis kan ju de som vill behålla huset “tjäna” något på att “sabotera” värderingen /visningen etc. så att huset blir tillräckligt lågt värderat för att de ska kunna köpa det själva…
har ddu länk till vilken auktions företag det är?J joker818 skrev:Hej, jag är intresserad av ett hus som är tillgängligt för försäljning via en offentlig auktion. blir det några problem med ett hus köpt på offentlig auktion? Dessutom sattes det till ett relativt högre pris för ett gammalt hus som säljs på en auktion (min åsikt). Är det obligatoriskt att bjuda lika med eller högre än det angivna priset, eller kan vi bjuda lägre?
Absolut. Det var därför jag valde att skriva “någon eller några” etc.M maria01 skrev:
Det kan vara hur många delägare som helst och det enda som är säkert är att minst en vill sälja och minst en som inte vill sälja.
(Hade alla önskat sälja hade det varit en helt vanlig försäljning, hade ingen önskat sälja hade man inte sålt det…)
då kan du ju vara så att Skräckhistorierna stämmer på det här med tänk ett syskon som vägrar flytta eller saboterar husetDowser4711 skrev:
Absolut. Det var därför jag valde att skriva “någon eller några” etc.
Det kan vara hur många delägare som helst och det enda som är säkert är att minst en vill sälja och minst en som inte vill sälja.
(Hade alla önskat sälja hade det varit en helt vanlig försäljning, hade ingen önskat sälja hade man inte sålt det…)
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
I princip är det väl så. Men även vid offentlig auktion får man räkna med att minst en av ägarna är på något sätt "konstig". Att en inte vill sälja kan väl gälla oss alla. Men får man klart för sig vad lagen säger, så kommer ju de flesta rationellt tänkande männikor att ge upp och acceptera en försäljning under protest, hellre än att låta det gå till auktion.D Daniel 109 skrev:
