17 293 läst ·
47 svar
17k läst
47 svar
Offentlig auktion, praxis för att bjuda?
problem fritt är det långt ifrån en bekant köpte ett för några år sen först var det problem att vräka gamla ägaren plus den personen saboterat husetJ joker818 skrev:
sen stog han kvar på adressen i flera år efter så folk kom ju dit och sökte efter han
Funderat på att skriva ihop ord samt använda skiljetecken och versaler. Det underlättar när man läser.
Jag köpte ett hus via Kronofogden och det var då en auktion. Handpenningen skulle man då betala kontant, inte med kort. Så betalningsvilkoren bör man nog kolla upp.J joker818 skrev:Hej, jag är intresserad av ett hus som är tillgängligt för försäljning via en offentlig auktion. blir det några problem med ett hus köpt på offentlig auktion? Dessutom sattes det till ett relativt högre pris för ett gammalt hus som säljs på en auktion (min åsikt). Är det obligatoriskt att bjuda lika med eller högre än det angivna priset, eller kan vi bjuda lägre?
Värderingarna görs av Jäger och Gson för kronofogden rena skitvärderingar som ofta ligger 25% över försäljningspris.
Bjud det du tycker är rimligt för huset så tar Kronofogden det med fordringsägaren dvs banken som har pant i bostaden om de godkänner budet eller inte.
Bjud det du tycker är rimligt för huset så tar Kronofogden det med fordringsägaren dvs banken som har pant i bostaden om de godkänner budet eller inte.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
OK, nu hugger jag på autistbetet här, för sista gången i den här tråden:
@maria01 , @Nilsson i Boda och @Jacob Lund bör förslagsvis läsa trådens rubrik. Långsamt. Låta texten sjunka in. Processa textinnehållet. Ordentligt.
Instuderingsfråga (kan komma på provet): Vad är det för slags auktion TS funderar på att delta i?
@maria01 , @Nilsson i Boda och @Jacob Lund bör förslagsvis läsa trådens rubrik. Långsamt. Låta texten sjunka in. Processa textinnehållet. Ordentligt.
Instuderingsfråga (kan komma på provet): Vad är det för slags auktion TS funderar på att delta i?
Har fröken tröttnat😎SågspånPappspikEternit skrev:
OK, nu hugger jag på autistbetet här, för sista gången i den här tråden:
@maria01 , @Nilsson i Boda och @Jacob Lund bör förslagsvis läsa trådens rubrik. Långsamt. Låta texten sjunka in. Processa textinnehållet. Ordentligt.
Instuderingsfråga (kan komma på provet): Vad är det för slags auktion TS funderar på att delta i?
I got the link which consists of all the details, descriptions and pictures. I am really confused whether to consider this. It is a good buy at 5.5 - 6Mkr, considering everything is in "original" condition, but the booli evaluation shows 6-3 - 7-3 SEK.
should i be afraid, or for a public auction house, does it seem ok? Any thoughts?
https://hemsida.maklare.vitec.net/Beskrivning/OBJ28239_2078068019?customerId=M28239&utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign=till-salu&utm_content=libbyvagen+20
should i be afraid, or for a public auction house, does it seem ok? Any thoughts?
https://hemsida.maklare.vitec.net/Beskrivning/OBJ28239_2078068019?customerId=M28239&utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign=till-salu&utm_content=libbyvagen+20
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Nu svarar jag på svenska, jag har inte alla fastighets-begrepp i min engelska vokabulär.J joker818 skrev:I got the link which consists of all the details, descriptions and pictures. I am really confused whether to consider this. It is a good buy at 5.5 - 6Mkr, considering everything is in "original" condition, but the booli evaluation shows 6-3 - 7-3 SEK.
should i be afraid, or for a public auction house, does it seem ok? Any thoughts?
[länk]
Det ser helt OK ut för att vara ett drygt 40 år gammalt och orenoverat hus. Om det är värt pengarna för dig, kan inte jag svara på. Men tänk på att det är direktverkande el som uppvärmning, samt en elektrisk varmvattenberedare. Båda är dyra i drift. Du hade kunnat sänka uppvärmningskostnaden genom att sätta in en luft/luft-värmepump på nedervåningen, där är planlösningen bra för att sprida värmen. Övervåningen blir svårare. Det finns värmepumpsberedare för varmvattnet, om ni är ett hushåll som tycker om att duscha och bada. Det är en hög installationskostnad, så det vill till att räkna på om energibesparingen går ihop sig med installationskostnaden inom rimlig tid.
Fråga den ansvariga mäklaren om villkoren för försäljningen. Du kan också fråga lite fint vad det egentligen är för slags försäljning, och framför allt varför det är offentlig auktion. Offentlig auktion betyder oftast att det är en/flera delägare som inte vill sälja, utan tvingas till det av annan/andra delägare. Den som inte vill sälja kan inte stoppa försäljningen, men skulle möjligen kunna försöka störa eller fördröja försäljningen på något sätt.
Offentlig auktion innebär ofta (alltid?) att ngn delägare tvingat fram försäljning av fastigheten, enligt samäganderättslagen. Ibland kan det vara en pitstop via Tingsrätten där det ibland, säkert baserat på en värdering, sätts ett lägsta belopp som fastigheten får säljas för. Det är väl det enda formella hindret för att lägga skambud mig veterligen
Och som alla ovan påtalat, det finns ju alltid risk att ngn av delägarna försöker ställa det. Dvs den som inte ville sälja.
Lycka till!
Och som alla ovan påtalat, det finns ju alltid risk att ngn av delägarna försöker ställa det. Dvs den som inte ville sälja.
Lycka till!
Wått häppend with de språk?J joker818 skrev:I got the link which consists of all the details, descriptions and pictures. I am really confused whether to consider this. It is a good buy at 5.5 - 6Mkr, considering everything is in "original" condition, but the booli evaluation shows 6-3 - 7-3 SEK.
should i be afraid, or for a public auction house, does it seem ok? Any thoughts?
[länk]
