J joker818 skrev:
kommer det att finnas några oförutsedda juridiska frågor som kan dyka upp senare, som att en av delägarna skapar problem. Eller är det en helt säker och problemfri process
problem fritt är det långt ifrån en bekant köpte ett för några år sen först var det problem att vräka gamla ägaren plus den personen saboterat huset

sen stog han kvar på adressen i flera år efter så folk kom ju dit och sökte efter han
 
Funderat på att skriva ihop ord samt använda skiljetecken och versaler. Det underlättar när man läser.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
J joker818 skrev:
Hej, jag är intresserad av ett hus som är tillgängligt för försäljning via en offentlig auktion. blir det några problem med ett hus köpt på offentlig auktion? Dessutom sattes det till ett relativt högre pris för ett gammalt hus som säljs på en auktion (min åsikt). Är det obligatoriskt att bjuda lika med eller högre än det angivna priset, eller kan vi bjuda lägre?
Jag köpte ett hus via Kronofogden och det var då en auktion. Handpenningen skulle man då betala kontant, inte med kort. Så betalningsvilkoren bör man nog kolla upp.
 
N Nilsson i Boda skrev:
Jag köpte ett hus via Kronofogden och det var då en auktion. Handpenningen skulle man då betala kontant, inte med kort. Så betalningsvilkoren bör man nog kolla upp.
Hur länge sedan var det. KONTANT,hur var med att redovisa var pengarna kom från. Penningtvättslagen.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur länge sedan var det. KONTANT,hur var med att redovisa var pengarna kom från. Penningtvättslagen.
Mitt köp gjordes i november 2021. Det var bara att betala tror det var lite mer än 10000 kr.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Värderingarna görs av Jäger och Gson för kronofogden rena skitvärderingar som ofta ligger 25% över försäljningspris.

Bjud det du tycker är rimligt för huset så tar Kronofogden det med fordringsägaren dvs banken som har pant i bostaden om de godkänner budet eller inte.
 
  • Gilla
  • Haha
Zodde och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det står offentlig auktion, inte exekutiv auktion. Det är inte samma sak.
Däremot kan den exekutiva auktionen vara offentlig vilket den väl vanligen är om KFM är inblandad...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
OK, nu hugger jag på autistbetet här, för sista gången i den här tråden:
@maria01 , @Nilsson i Boda och @Jacob Lund bör förslagsvis läsa trådens rubrik. Långsamt. Låta texten sjunka in. Processa textinnehållet. Ordentligt.

Instuderingsfråga (kan komma på provet): Vad är det för slags auktion TS funderar på att delta i?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 31 till
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
OK, nu hugger jag på autistbetet här, för sista gången i den här tråden:
@maria01 , @Nilsson i Boda och @Jacob Lund bör förslagsvis läsa trådens rubrik. Långsamt. Låta texten sjunka in. Processa textinnehållet. Ordentligt.

Instuderingsfråga (kan komma på provet): Vad är det för slags auktion TS funderar på att delta i?
Har fröken tröttnat😎
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
fortfarande inte blivit forum moderator 😀
 
D Daniel 109 skrev:
Funderat på att skriva ihop ord samt använda skiljetecken och versaler. Det underlättar när man läser.
Funderat på att använda frågetecken efter en ställd fråga? Det underlättar när man läser.
 
  • Haha
  • Gilla
mgranbom och 10 till
  • Laddar…
I got the link which consists of all the details, descriptions and pictures. I am really confused whether to consider this. It is a good buy at 5.5 - 6Mkr, considering everything is in "original" condition, but the booli evaluation shows 6-3 - 7-3 SEK.
should i be afraid, or for a public auction house, does it seem ok? Any thoughts?

https://hemsida.maklare.vitec.net/Beskrivning/OBJ28239_2078068019?customerId=M28239&utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign=till-salu&utm_content=libbyvagen+20
 
  • Wow
mikethebik
  • Laddar…
J joker818 skrev:
I got the link which consists of all the details, descriptions and pictures. I am really confused whether to consider this. It is a good buy at 5.5 - 6Mkr, considering everything is in "original" condition, but the booli evaluation shows 6-3 - 7-3 SEK.
should i be afraid, or for a public auction house, does it seem ok? Any thoughts?

[länk]
Nu svarar jag på svenska, jag har inte alla fastighets-begrepp i min engelska vokabulär.

Det ser helt OK ut för att vara ett drygt 40 år gammalt och orenoverat hus. Om det är värt pengarna för dig, kan inte jag svara på. Men tänk på att det är direktverkande el som uppvärmning, samt en elektrisk varmvattenberedare. Båda är dyra i drift. Du hade kunnat sänka uppvärmningskostnaden genom att sätta in en luft/luft-värmepump på nedervåningen, där är planlösningen bra för att sprida värmen. Övervåningen blir svårare. Det finns värmepumpsberedare för varmvattnet, om ni är ett hushåll som tycker om att duscha och bada. Det är en hög installationskostnad, så det vill till att räkna på om energibesparingen går ihop sig med installationskostnaden inom rimlig tid.

Fråga den ansvariga mäklaren om villkoren för försäljningen. Du kan också fråga lite fint vad det egentligen är för slags försäljning, och framför allt varför det är offentlig auktion. Offentlig auktion betyder oftast att det är en/flera delägare som inte vill sälja, utan tvingas till det av annan/andra delägare. Den som inte vill sälja kan inte stoppa försäljningen, men skulle möjligen kunna försöka störa eller fördröja försäljningen på något sätt.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Offentlig auktion innebär ofta (alltid?) att ngn delägare tvingat fram försäljning av fastigheten, enligt samäganderättslagen. Ibland kan det vara en pitstop via Tingsrätten där det ibland, säkert baserat på en värdering, sätts ett lägsta belopp som fastigheten får säljas för. Det är väl det enda formella hindret för att lägga skambud mig veterligen

Och som alla ovan påtalat, det finns ju alltid risk att ngn av delägarna försöker ställa det. Dvs den som inte ville sälja.

Lycka till!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K
J joker818 skrev:
I got the link which consists of all the details, descriptions and pictures. I am really confused whether to consider this. It is a good buy at 5.5 - 6Mkr, considering everything is in "original" condition, but the booli evaluation shows 6-3 - 7-3 SEK.
should i be afraid, or for a public auction house, does it seem ok? Any thoughts?

[länk]
Wått häppend with de språk?
 
  • Älska
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.