16 012 läst ·
17 svar
16k läst
17 svar
Offentlig auktion hus - kostnad, tid + lite fler frågor
Sne4 skrev:
Sitter i den otrevliga situationen att jag nog måste tvinga fram en offentlig auktion efter en skilsmässa för att (helst) köpa huset själv. Tyvärr en hel del som måste åtgärdas på huset.
Exet har ingen vidare betalningsförmåga, och har väl börjat dra på sig lite betalningsanmärkningar hos KF. Jag är nog fortfarande lite paff över att trots att bägge parter accepterar en husvärdering så har bodelningsförrättaren endast mandat att döma att det gemansamma ägandet ska fortsätta, då ena parten vägrar ta ansvar för sin del av lånen.<SUCK>
-Av flera olika anledningar så är lånen knutna till fastigheten avsevärt större än värdet. Där ligger själva problemet.
Går inte att komma överrens, jag har redan ödslat tillräckligt med advokatpengar för att försöka förhandla med exets ombud om olika lösningar, exet vägrar ta ansvar för sin del av lånen och vill inte gå med på något utlägg på fastigheten överhuvudtaget.
Om priset blir lägre vid en offentlig auktion gör ju inget - om jag köper själv, annars så kommer jag ju att trissa upp priset tills vad jag tycker att det är värt innan jag släpper det s.a.s.
1. Hur lång tidsåtgång kan man räkna med från att man vänder sig till tingsrätten?
2. Vad kan man räkna med för kostnad?
3. Något tips om var sidor finns där dessa offentliga auktioner brukar utannonseras?
-finns det någon kutym hur sådan annonsering sköts?
(hade gärna velat gå på någon/följa händelseförloppet innan)
4. Finns det prisstatistik från offentliga auktioner på privata fastigheter, var hittar man det?
5. Bostadssituationen är som den är i området, hyresrätter är det riktigt dåligt med och att hitta nytt hus kan ju ta tid - vilken tid bör man kunn begära från försäljning till tillträdesdatum?
(ju längre desto bättre)
6. Annat värt att tänka på?
Länge sedan nu...men hur gick det? Blev det någon lösning?
Klicka här för att svara