Sitter i den otrevliga situationen att jag nog måste tvinga fram en offentlig auktion efter en skilsmässa för att (helst) köpa huset själv. Tyvärr en hel del som måste åtgärdas på huset.

Exet har ingen vidare betalningsförmåga, och har väl börjat dra på sig lite betalningsanmärkningar hos KF. Jag är nog fortfarande lite paff över att trots att bägge parter accepterar en husvärdering så har bodelningsförrättaren endast mandat att döma att det gemansamma ägandet ska fortsätta, då ena parten vägrar ta ansvar för sin del av lånen.<SUCK>

-Av flera olika anledningar så är lånen knutna till fastigheten avsevärt större än värdet. Där ligger själva problemet.

Går inte att komma överrens, jag har redan ödslat tillräckligt med advokatpengar för att försöka förhandla med exets ombud om olika lösningar, exet vägrar ta ansvar för sin del av lånen och vill inte gå med på något utlägg på fastigheten överhuvudtaget.

Om priset blir lägre vid en offentlig auktion gör ju inget - om jag köper själv, annars så kommer jag ju att trissa upp priset tills vad jag tycker att det är värt innan jag släpper det s.a.s.

1. Hur lång tidsåtgång kan man räkna med från att man vänder sig till tingsrätten?
2. Vad kan man räkna med för kostnad?
3. Något tips om var sidor finns där dessa offentliga auktioner brukar utannonseras?
-finns det någon kutym hur sådan annonsering sköts?
(hade gärna velat gå på någon/följa händelseförloppet innan)
4. Finns det prisstatistik från offentliga auktioner på privata fastigheter, var hittar man det?
5. Bostadssituationen är som den är i området, hyresrätter är det riktigt dåligt med och att hitta nytt hus kan ju ta tid - vilken tid bör man kunn begära från försäljning till tillträdesdatum?
(ju längre desto bättre)
6. Annat värt att tänka på?

Tråkigt för er att det gått så långt, att det verkar omöjligt att hitta nån annan lösning. Stod själv inför möjligheten/hotet för ett tag sen och alla jag pratade med tyckte man skulle undvika det in i det längsta.

Men det här kom jag fram till:
Tingsrätten ska besluta om auktionen och det brukar ske typ inom 3 månader, och utse en god man.
Sen ska gode mannen (vanligtvis advokat) annonsera ut auktionen offentligt. Det sker vanligtvis i dagspess. Har inte sett det på hemnet eller liknande, jag letade oxå.
Sen sker auktionen oftast på fastigheten, och det sker som en vanlig auktion, dvs med lite tid för visning och sen budgivning av de som är där. Man har som budgivare ingen möjlighet till besiktningsklausuler etc, och priset brukar ofta tydligen bli lägre än marknadspris, dels av den anledningen.
Priset för försäljningen blir kostnad för godeman (advokatkostnader) och omkostnader (annonsering mm).
Så tiden kan vara från runt en månad men oftast inte mer än 6månader (enligt stockholms tingsrätt när jag ringde dem)

Hemmakatten
Advokaten kan också begära hos tingsrätten att få sälja huset via vanliga kanaler, dvs. mäklare.

Gode mannen har ingen möjlighet att få provision för sin försäljning. Han tar bara betalt för timkostnaden.

Fastighetsägare har möjlighet att begära att tingsrätten ska ange ett pris under vilket huset inte får säljas. Min erfarenhet är dock att fastighetsägarna inte känner till det och försummar att yrka på det. Det ligger inte i ditt intresse att själv begära ett sådant.

Funderade på det där med lånet..

Ni har väl gemensamma lån på huset antar jag. Om lånen är gemensamma så kommer hon ju fortfarande stå kvar/vilja stå kvar på lånet så länge ni inte löser in hela hennes del. För hennes del är det ju bättre att vara kvar på ett dellån med huset som pant än att ha ett eget lån helt utan säkerhet.
Samma sak om huset går på auktion, vem vill köpa ett hus som är pantsatt över värdet, samt bli medlånare med ditt ex? Lån på hus tar man ju bara över om de motsvarar vad man själv tänkt låna.

Eller tänker jag fel nu? Kan banken tvinga säga upp hennes/erat lån bara för att hon/ni inte äger huset längre?

Tackar,
Att vänta några månader till gör inte så mycket, jag börjar bli van. Bodelningärenden verkar ju inte vara högprioriterat tyvärr, har väntat på tvångsbodelningsbeslutet någon månad nu, och när man väl får den så ska den ju sedan vinna laga kraft också..

@Hemmakatten: Är det vanligt med en sådan begäran om att använda mäklare istället för auktion?
-går det att bestrida(värt att göra) en sådan begäran?

-Satt och googlade och detta verkar kunna bli en soppa. Saxat från en objektbeskrivning jag hittade på nätet:
"Vid försäljning till annan än tidigare ägare uppkommer praktiska frågor om avlägsnande av
stängsel och nyplanterade träd och buskar som får avhandlas vid auktionen".

"fastigheten säljs i ostädat skick"
Ujuj, många intressanta skrivelser finns det. Har nog lite kvar att kolla upp..

Någon som har några fler tips?

cykelbud skrev:
Funderade på det där med lånet..

Ni har väl gemensamma lån på huset antar jag. Om lånen är gemensamma så kommer hon ju fortfarande stå kvar/vilja stå kvar på lånet så länge ni inte löser in hela hennes del. För hennes del är det ju bättre att vara kvar på ett dellån med huset som pant än att ha ett eget lån helt utan säkerhet.
Samma sak om huset går på auktion, vem vill köpa ett hus som är pantsatt över värdet, samt bli medlånare med ditt ex? Lån på hus tar man ju bara över om de motsvarar vad man själv tänkt låna.

Eller tänker jag fel nu? Kan banken tvinga säga upp hennes/erat lån bara för att hon/ni inte äger huset längre?
Jag gick igenom detta med banken. Lånen är ju gemensamma med fastigheten som säkerhet.

Rent krasst så när de fick värdering så förstod jag det som om de hade möjligheten att redan då kräva att lånen skull läggas om till att motsvara 85% av marknadsvärdet samt att överstigande lån fick lösas med blancolån, men att de lät bli.

Mitt ex kör nog mest "strutstaktiken", finns ingen djupare tanke bakom det hela. Hade X gått med på skuldebrev i någon utformning, så kunde jag ha gått med på bra villkor,bara jag någon gång fått pengarna.

Vid en försäljning till värde under lånebelopp så kommer banken att utnyttja "solidariskt betalningsskyldig".
Kontentan blir (antagligen) ett blancolån i någon tappning, när mitt ex inte betalar sin del, så kräver banken mig på pengar om jag tvingas stå med som borgenär, jag får ställa ut en faktura till X, efter lagstadgad förfallotid, så får jag ta kontakt med kronofogden, till slut landar det väl i löneutmätning.

Vägrar banken att ge X ett lån överhuvudtaget så blir det väl en extra vända med jurister så att allt blir rätt skrivet och jag får lägga hela skulden hos kronofogden.

-Om några sakfel finns ovan, så påpeka gärna, jag har inte riktigt haft tiden att läsa in mig helt - tyvärr.

Hemmakatten
Maken hade ärvt en tomt och syskonet vägrade göra sig anträffbar varför en begäran om bodelningsman tillika god man för syskonet lämnades in till rätten. Därefter begärde advokaten på makens begäran att få sälja tomten för att kunna göra ett arvskifte. Tingsrätten sa ja och tomten såldes via en mäklarfirma och därefter delades pengarna efter avdrag för advokat, mäklare mm. Det hela tog 2-3 år. Handläggningstider och delgivningsförsök tog lång tid.

Oj, det var inte det lilla. Jag har redan väntat i långt över ett år på att få klart bodelningen.

Ovanstående känns igen tyvärr, exet har genomgående låtit delgivningstiderna gå igenom utan att skicka in något, så varje moment som krävs lär ju bygga på handläggningstiderna.

Lägger på denna länk ifall någon hamnar i en liknande situation.

Verkar visst som att den som ansöker om försäljning och god man åker på att betala hela notan mot den gode mannen, om övriga delägare inte bryr sig om att betala sin del...
https://lagen.nu/dom/nja/2011s399

DVS Att se till att fördela gode mannens kostnad mellan delägarna blir upp till den som ansöker om försäljning...

Hemmakatten
Så var det inte för oss, trots att syskonet aldrig hörde av sig eller gjorde något aktivt. Advokaten tog sin del innan resten av pengarna för försäljningen betalades ut.

Jag borde nog ha lagt till att det rörde sig om fall med förlust.
-Det fallet jag länkade till beskrev ett fall där intäkterna inte täckte arvodet. I mitt fall så borde banken - som ju har pantbreven - på samma sätt göra anspråk på försäljningslikviden för att täcka lånen först. Sedan så kommer räkningen för försäljningen. Hittade något fall där gode mannen visst krävt förskottsbetalning, men sparade inte länken när jag satt och surfade igår kväll.

Krilleman
Jo men själva pantbreven och lånet är ju inte samma sak...

Där hängde jag nog inte med på vad du åsyftar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.