Trevlig fredag forumet,
Jag har bestämt mig för att byta tak då mitt snart är 104 år gammalt 😅. Det ligger tegel där nu och jag vill ha tegel igen.
Jag googlar runt och förstår att det numera finns falsade och ofalsade pannor, men vilka lägger man på sitt gamla hus från 1922? Jag vill ju ha traditionellt överlappande pannor, så är det ofalsade då?
Mvh Erika
Jag har bestämt mig för att byta tak då mitt snart är 104 år gammalt 😅. Det ligger tegel där nu och jag vill ha tegel igen.
Jag googlar runt och förstår att det numera finns falsade och ofalsade pannor, men vilka lägger man på sitt gamla hus från 1922? Jag vill ju ha traditionellt överlappande pannor, så är det ofalsade då?
Mvh Erika
Ja dom du har nu ser ut att vara Vittinge T11
Men jag skulle inte köpt Vittinge idag dom har problem med leran och därav så blir inte pannorna bra..
Men dina pannor kan säkert återanvändas efter en tvätt om det är ett alternativ?
Falsat lertegel är det bästa du kan ha för den är mycket tätare än ofalsade..
Men jag skulle inte köpt Vittinge idag dom har problem med leran och därav så blir inte pannorna bra..
Men dina pannor kan säkert återanvändas efter en tvätt om det är ett alternativ?
Falsat lertegel är det bästa du kan ha för den är mycket tätare än ofalsade..
Jag har i princip redan valt bort Vittinge och just nu är jag inne på den tyska pannan Höganäs från Bender. Är det någon som har ett falsat lertegeltak och orkar ladda upp en bild? Eller kan någon säga om det är falsat eller ofalsat på min grannes nylagda tak här på bilden 🙂?
Det dära ser ut att vara ofalsat men svårt att säga..Q Qia skrev:
Här är benders tvilling som är falsad..
https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/PB-SE-2017---TAK-Pannor-Tvilling-H200-LU.pdf
Benders Höganäs är ofalsat..
https://www.benders.se/globalassets...TAK-Hoganas-2-kupig-strangpressat-L201-HU.pdf
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Är du säker på att det är så gammalt?
Vilket skick är underlaget?
Plåten på skorstenen och hängrännor/stuprör är betydligt nyare
Vilket skick är underlaget?
Plåten på skorstenen och hängrännor/stuprör är betydligt nyare
Jo, det borde vara originaltaket för det ligger på spårade brädor utan papp. Jag har köpt huset av min släkting, som bodde här i 40 år innan mig (jag har bott här i 8) och de har inte bytt taket. Däremot tog de in en plåtslagare och fixade skorstenen.
Undertaket är i gott skick, enligt de takläggare och besiktningsherrskap som varit här och tittat (bortsett från en läcka jag nyligen upptäck pga en sprucken panna). Min vind är en sådan här gångbar vind, så övre delen av taket är iallafall lätt att inspektera inifrån.
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Om motsvarande pannor finns kvar i produktion fortfarande, och du gör arbetet själv så är det ju värt det.Q Qia skrev:
Då går det ju komplettera
Men tveksamt om man behöver ta in ett företag
Varför måste du byta? Taket ser helt ut. Någon som ligger snett kanske. Om pappen under är hel skulle jag inte göra något om det inte läcker in.Q Qia skrev:Trevlig fredag forumet,
Mvh Erika
Dels har jag haft en läcka på motsatt sida (pga trasig tegelpanna), där innertaket på ett ställe blivit murket och takfoten var tvungen att bytas. Jag har även sett att fler pannor har skärvor som gått ur. Men sen ligger det inte heller någon papp under och jag vill ha dit en takduk.D datja skrev:
Kan du inte laga och byta papp och sen behålla de friska pannorna när du lägger tillbaka?Q Qia skrev:
Klicka här för att svara