2 189 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
OF1400 eller OF2200?
Jag har både 1010:an och 1400:an och dom kompletterar varandra utmärkt, har aldrigt känt behovet att jag måste ha den där extra kraften som 2200:an har.
Har för det mesta 1400:an monterade i fräsmodulen och och den har kraft så det räcker och blir över.
Om du funderar på 2200 råder jag dig att åka och klämma på den, den är stor! man behöver ha rätt mycket svängrum när man arbeter med den.
Råder dig att åka förbi Mortens Maskin i täby och provfräsa med maskinerna innan du bestämmer dig, smaken är som baken.
Har för det mesta 1400:an monterade i fräsmodulen och och den har kraft så det räcker och blir över.
Om du funderar på 2200 råder jag dig att åka och klämma på den, den är stor! man behöver ha rätt mycket svängrum när man arbeter med den.
Råder dig att åka förbi Mortens Maskin i täby och provfräsa med maskinerna innan du bestämmer dig, smaken är som baken.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jag har 1010 och 2200. Skulle nån av dem ersättas med 1400:an är det 1010:an. OF2200 är en stor fräs, och skall användas därefter, men inga problem med hanteringen så här långt. Några av de viktigaste skillnaderna med 2200 jämfört andra fräsar är att parallellanslaget och skenanslaget är gedigna. De sakerna till 1010:an framstår i jämförelse som leksaker ifråga om stabilitet och precision. En annan förnämlig om ej än livsnödvändig funktion är att muttern till frässtålen är som en spärrnyckel. Kanske verkar löjligt men det är faktiskt sjukt praktiskt när man står där och ska byta stål, inte minst när den är monterad i bord. Ska man köpa 2200:an är det med tillbehörssystainer, där finns bl.a. parallellanslaget. CMS-OF-modulen är också väldigt rolig. Den har jag bara kört tillfälligt monterad än så länge (jag har alltså inte CMS-benen), utan satsar på ett större bord, inte riktigt klart med det än. Spånutsugsfunktionerna är också väldigt bra.
Produkter som diskuteras: "spärrnyckel"
Spärrnycklar
Spärrnycklar är speciella typer av handverktyg som används för att greppa, hålla, lossa och dra åt muttrar och skruvar. Spärrmekanismen innebär att du kan hålla fast nyckeln på skruven eller muttern medan du rör dig i en riktning, men
Läs mer
Ja, när behöver man egentligen den extra kraften?gifen skrev:
Mina fräserfarenheter har hittills varit begränsade till att knäcka kanter, men den senaste tiden har jag haft mycket nytta av fräsen vid diverse arbeten med bänkskivor och jag blir alltmer medveten om dess potential.
Ska jag köpa en större maskin så vill jag inte riskera att bli ståendes i framtiden och behöva dom extra watten.
Will do. Jag har ännu inte hittat någon som har den på hyllan så det får kanske bli en tur till Täby.
Vad fick dig att välja 2200 framför 1400?Mr Handyman skrev:
Hur använder du den då?
Är det stor skillnad mot 1400:ans parallell-/skenanslag?
Det verkar onekligen smutt. Om jag har förstått saken rätt så har man den funktionen även på 1400?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det var aldrig aktuellt med en 1400:a då, utan jag var på jakt efter en fullstor fräs, och det var Tritons stora och DW626 som var jämförelseobjekt. 1400:an är säkert en jättebra fräs, men det skiljer 800W. Skulle dock gärna ha en sån också!
Nej, det var konstigt uttryckt av mig, egentligen tycker jag att den är bra till det mesta, bottenplattan är stor vilket gör det lätt att köra på lister vid behov och den är stadig. Fördelen med kraftig motor är ju att man kan ta ur lite mer per pass, man tappar lite finish då men det behöver man ju inte alltid.
1400:ans parallellanslag osv. kan jag alldeles för dåligt. Trodde att spärrnyckelfunktionen var ny på OF2200, men kan ha fel.
Nej, det var konstigt uttryckt av mig, egentligen tycker jag att den är bra till det mesta, bottenplattan är stor vilket gör det lätt att köra på lister vid behov och den är stadig. Fördelen med kraftig motor är ju att man kan ta ur lite mer per pass, man tappar lite finish då men det behöver man ju inte alltid.
1400:ans parallellanslag osv. kan jag alldeles för dåligt. Trodde att spärrnyckelfunktionen var ny på OF2200, men kan ha fel.
Spärrnyckelfunktionen finns på 1400:an också, bara minstingen som saknar det. Man blir fort bortskämd med den funktionen, hatar att byta frässtål på 1010:an nu
Morten har den. Han har nästan hela festoolsortimentet att gå lös med på sin vindsvåning
där har man slösat bort några timmar och blivit många kronor fattigare.
www.mortenmaskin.com
ACME skrev:
Morten har den. Han har nästan hela festoolsortimentet att gå lös med på sin vindsvåning
www.mortenmaskin.com
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden