Hej!
Jag känner mig totalt villrådig och vet att det finns väldigt mycket bra erfarenhet samt kunskap här.
Tillsatsen drar igång redan vid -1/-2. Jag upplever att jag inte får tillräcklig värme och värmen försvinner längre bort i slingan då 2 radiatorer (1 nytt och 1 gammalt) inte blir lika varma. Dessa 2 är på nedre plan.
Jag undrar om.
1. Min anläggning är underdimensionerad eller,
2. Det är fel på systemet eller,
3. Husets brister i kombination med ovan.
Fakta bergvärme/värmesystem:
Thermia Diplomat Optimum G2 6
Borrhål 105m (enligt grannen kunde man inte borra djupare pga grundvatten)
Ett antal nya radiatorer som är större. En del gamla. Samtliga är två rörs med 12mm rör tror jag.
Fakta hus:
Värden:
Jag känner mig totalt villrådig och vet att det finns väldigt mycket bra erfarenhet samt kunskap här.
Tillsatsen drar igång redan vid -1/-2. Jag upplever att jag inte får tillräcklig värme och värmen försvinner längre bort i slingan då 2 radiatorer (1 nytt och 1 gammalt) inte blir lika varma. Dessa 2 är på nedre plan.
Jag undrar om.
Ett antal nya radiatorer som är större. En del gamla. Samtliga är två rörs med 12mm rör tror jag.
Fakta hus:
- 1,5-plan mexitegel från -72
- Plats sydvästra Närke mot gränsen till Västra Götaland.
- Total kvm: 217=147+70 kvm med garage och förråd. (Garage med förråd på 70kvm är sämre isolerat och golvet lagt direkt på plattan)
- Ingen tilläggsisolering gjord någonstans.
- 2,5 inneboende. 2 vuxna och en 1 åring.
- 2-glas fönster.
Värden:
Redigerat:
Ystad eller Jokkmokk? Låter spontant som alldeles för underdimensionerad värmepump till 217 kvm.H Höggas skrev:Hej!
Jag undrar om.
Fakta hus:
1,5-plan mexitegel från -72
147+70 kvm med garage och förråd. 70kvm är sämre isolerat och golvet lagt direkt på plattan.
Ingen tilläggsisolering gjord någonstans.
2,5 inneboende. 2 vuxna och en 1 åring.
Värden:
[bild]
För att optimera en bergvärmeinstallation så kan man behöva öka flödet på värme-sidan och framförallt minska behovet av hög temperatur på värme-sidan. En bv-pump ger högre uteffekt när den jobbar mot att avge tex 35 graders temperatur jämfört med om den ska avge 45 grader på värmesidan. Lägre bör-temperatur på värmesidan åstadkoms tex genom större/fler vägghängda element eller genom att installera golvvärme. Ett alternativ kan vara att montera fläktar under de vägghängda elementen för att öka deras värmeavgivning utan att ändra (höja) temperatur på inkommande vatten.
Om berghålet fryser pga konstant för högt effektuttag så blir det jobbigt dock.
Vattencirkulationen genom elementen i huset behöver ju också vara jämnt fördelad så att inte några får för lite flöde, har egentligen inte så mycket med bergvärmen att göra.
Vattencirkulationen genom elementen i huset behöver ju också vara jämnt fördelad så att inte några får för lite flöde, har egentligen inte så mycket med bergvärmen att göra.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack!K Kluffe skrev:För att optimera en bergvärmeinstallation så kan man behöva öka flödet på värme-sidan och framförallt minska behovet av hög temperatur på värme-sidan. En bv-pump ger högre uteffekt när den jobbar mot att avge tex 35 graders temperatur jämfört med om den ska avge 45 grader på värmesidan. Lägre bör-temperatur på värmesidan åstadkoms tex genom större/fler vägghängda element eller genom att installera golvvärme. Ett alternativ kan vara att montera fläktar under de vägghängda elementen för att öka deras värmeavgivning utan att ändra (höja) temperatur på inkommande vatten.
Det är min uppfattning att det är mer optimalt med högre flöde genom ex. golvvärme(större yta) vilket gör att det behövs lägre temperatur. Men som i mitt fall där jag upplever lägre temperatur i ett par radiatorer blir min slutsats att fler radiatorer inte löser problemet eftersom värmen hunnit avges i de jag redan har eller tänker jag fel? Om man skulle lagt in en golvslinga i mitten av systemet som det ser ut idag - skulle det inte då teoretiskt ta slut på värmen fortare och fler element vara kallare? Det förutsätter samma flöde givetvis. Hade flödet höjts kanske det inte varit något problem.
Det är väl lite det jag är rädd för.
Ja precis.
Det är väl en äldre on/off värmepump har jag för mig. Den är ju aldrig dimensionerad för hela effektbehovet.
Sen att den även verkar underdimensioneerad om den enbart är på 6kW till 217kvm med 70-talsstandard gör ju inte det hela bättre.
Om den närmar sig tekniska livslängden finns ju möjlighet att uppgradera till en bättre och kompletteringsborra.
Sen att den även verkar underdimensioneerad om den enbart är på 6kW till 217kvm med 70-talsstandard gör ju inte det hela bättre.
Om den närmar sig tekniska livslängden finns ju möjlighet att uppgradera till en bättre och kompletteringsborra.
Redigerat:
Jag tänker att ifall ett par element är kallare än de övriga, trots att man har ett tvårörs-system där alla element bör få samma temperatur på inkommande vatten, så bör orsaken vara dåligt flöde till just de elementen.H Höggas skrev:Tack!
Det är min uppfattning att det är mer optimalt med högre flöde genom ex. golvvärme(större yta) vilket gör att det behövs lägre temperatur. Men som i mitt fall där jag upplever lägre temperatur i ett par radiatorer blir min slutsats att fler radiatorer inte löser problemet eftersom värmen hunnit avges i de jag redan har eller tänker jag fel? Om man skulle lagt in en golvslinga i mitten av systemet som det ser ut idag - skulle det inte då teoretiskt ta slut på värmen fortare och fler element vara kallare? Det förutsätter samma flöde givetvis. Hade flödet höjts kanske det inte varit något problem.
Det är väl lite det jag är rädd för.
Ja precis.
Om man kan öka flödet till dessa så bör de rimligtvis bli varmare. Det är ju inte osannolikt att ut-temperaturen från BV blir något lägre som en konsekvens av att det totala flödet ökar, men antagligen är det ändå en bättre situation om man åstadkomma ett bättre förhållande mellan temperaturen på de olika elementen. Kanske behöver man strypa ned något annat element som istället kan ha ställts in med onödigt högt flöde.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden