I vår enplansvilla på 130m2 så har vi en frånluftsvärmepump, IVT 402. Problemet vi har är att det är alldeles för varmt i huset på sommaren, så vi vill gärna ha en värmepump som kan kyla huset.
Frånluftsvärmepumpen gör nytta på vintern tills det blir några minus, sen kickar elpatronen in. Min tanke är att denna extra värmepump kan hjälpa till på vintern men framförallt ge kyla på sommaren.

Har fått ett bra pris på Mitsubishi SLZ-M25FA2 + SUZ-M25VA.

Tanken är att sätta denna mitt i huset i taket, jag vill helst ha en takmonterad modell då jag tycker dom vanliga är otroligt fula.

Räcker 2,5kw för att göra nytta i vårt hus?

Absolut. Normalt får man räkna med att ha stödvärme i ytterområde och på toalett/bad.
Hur bra en luftluft fungera hänger på hur pass öppen planlösningen är.

E etompau skrev:
Absolut. Normalt får man räkna med att ha stödvärme i ytterområde och på toalett/bad.
Hur bra en luftluft fungera hänger på hur pass öppen planlösningen är.
Frånluftsvärmepumpen klarar att värma huset som det är, bara att elpatronen går på ofta när det är kallt.
Det är vattenburen golvvärme i hela huset, så alla "ytterområden" täcks av detta.
Osäker om den luftburna värmen/kylan når till sovrummen tex.
Här är planlösningen:
Planlösning av ett hus med möblerade rum. Grön prick i taket indikerar plats för utblås med flerriktad luftflöde i ett öppet vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön prick är där jag tänk montera utblåset i taket, denna modellen verkar blåsa i 3 riktningar samtidigt.

B
Jsg tror du ska plocka hem nån säljare för llvp. Är det 2.5kW kyla så tror jag knappast det räcker, men det beror ju även på vad målet är. 50-65W/m2 eller liknande tror jag du bör sikta på. Jag har 75W/m2, och det räcker till väldigt bra för mina behov, den är nog lite överdimensionerad.

Det är ju runt 1kW per m2 vid solinstrålning. Så stora fönster med mycket sol har enorm påverkan, men markiser eller träd som blockar solens instrålning får väldigt stor påverkan, därav rådet att plocka hem nån som tittar på ditt hus och diskutera lösning. Det kan bli mindre bra om ni köper en pump på med installation på nätet, även om man sparar nån krona på att göra det.

Är målet att hålla 21c inne vid 29c utetemp? Eller är det att hinna kyla ner till under 25c före läggdags?

B BSOD skrev:
Jsg tror du ska plocka hem nån säljare för llvp. Är det 2.5kW kyla så tror jag knappast det räcker, men det beror ju även på vad målet är. 50-65W/m2 eller liknande tror jag du bör sikta på. Jag har 75W/m2, och det räcker till väldigt bra för mina behov, den är nog lite överdimensionerad.

Det är ju runt 1kW per m2 vid solinstrålning. Så stora fönster med mycket sol har enorm påverkan, men markiser eller träd som blockar solens instrålning får väldigt stor påverkan, därav rådet att plocka hem nån som tittar på ditt hus och diskutera lösning. Det kan bli mindre bra om ni köper en pump på med installation på nätet, även om man sparar nån krona på att göra det.

Är målet att hålla 21c inne vid 29c utetemp? Eller är det att hinna kyla ner till under 25c före läggdags?
Målet är att sänka temperaturen på sommaren, nu när utetemp är runt 20-25 grader och sol så är det ofta 26 grader inne på eftermiddag/kväll.

Tanken är att beställa värmepump från Tyskland, är ungefär halva priset på modellerna jag har hittat.

Hur gör man med kondens avrinning vid takmonterad?
Där måste väl vara fall hela vägen när man drar ut rören?

Man får ha en liten kondensvattenpump.

Kondensvattnet vid kyldrift är inte att förringa, det blir en hel del vatten.

Kylfunktioen i en luftvärmepump funkar bra imho. Sänker innetempen några grader, exakt hur mycket beror på yttre faktorer som solinstrålning, isolering, mängden människor i rummen etc.

J joasag skrev:
Tanken är att beställa värmepump från Tyskland, är ungefär halva priset på modellerna jag har hittat.
Har du hittat någon installatör som vill ta på sig att installera en pump som dom inte själva har sålt? (Och till ett pris som inte äter upp det du tjänar på att beställa från Tyskland)

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
H
2.5 kw räcker till 25 kvadratmeter golvyta. Så räknar man schablon för kyla.
Men då är det en varm lokal med en hel del solinstrålning igenom fönstren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.