Prova?
Hur tar man fröer på majs egentligen? (utan att skada dem).
 
Jag tänkte rensa en (välja ut en som verkar ordentligt mogen) och låta den torka, och sen pilla ut kornen...

Jag undrar mest om det blir vettig kvalitet på generation två.
 
Nu syns det att det är höst i trädgården.

Buske med röda och rosa höstlöv i en trädgård med nedfallna löv och en träbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgårdsland med buskar som har röda och orange höstlöv, samt fallna löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Mustat lite av äpplena på baksidan..

Tre flaskor med nypressad, hemgjord äppeljuice på en köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

14 flaskor till blev det idag!
Hade typ 14 från framsidan i frysen redan..

(anv juicepress, skummar av, silar två gånger.. tappar upp på flaska och fryser in)
 
  • Gilla
MalinDz och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Du måste ha flera frysar, Snigla, till allt du skördat?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Du måste ha flera frysar, Snigla, till allt du skördat?
Hehe, det är musten som tar plats och bär... chilisarna och andra inläggningar står ju i källaren. De gånger vi gör saft eller sylt.. fryser vi dem också (blir för söta om man har "rätt sockermängd" tycker vi).

Men ja.. vi har flera frysar :) Två frysboxar i garaget (köpte en mindre på rea hm.. förra året?!) och en fanns sedan tidigare (lite större). Inne har vi en "halvfrys" i ett skåp (för sånt som rör sig i matlagningen dagligen så att säga 3.5 låda).

Men jag måste ju tillägga.. att det är mest köttet som tar plats! Vi köper ju lokalt grannkött.. och även om man bara köper 1/6 del ko.. så är det typ 35 kg och sedan köper man ett halvt lamm.. vad kan det vara 15 kg.

SÅNT tar plats!
 
Flaskor med hemmagjord cider på ett bord, en katt ligger på en diskhandduk och ett glas cider framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själv lät jag min must jäsa till cider. Nu buteljerat och klart.
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
johel572 johel572 skrev:
[bild]
Själv lät jag min must jäsa till cider. Nu buteljerat och klart.
Med tillsatt sötma eller torrare variant?

Här blev det ingen cider i år, vi hade kvar sedan förra året. Men vi har lite kolsyreptoblem (därför de är kvar...).

De skulle fungera bättre som ”handgranat”.. än som dricka - när vi öppnar en flaska så blir det kanske 0,5 dl kvar (max) och inga bubblor.. ;)
 
Redigerat:
@Snigla Man ska inte skaka dem först ;)

Idag har jag skalat lite highland burgundy
Skalade Highland Burgundy-potatisar på ett rött skärbräde och en kniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Sicken häftig färg! :love: Vad blev det av dem?

Näääe... inget skak.. vi vågar knappt ta i dem!
Vi skulle lägga dem ner i en vinhylla för några veckor sedan..
Den exploderade! :surprised:

Nu vågar vi knappt gå i närheten av vinhyllan haha
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det ska bli potatismos, vi förberedde för dagens kvällsmat, hoppas kunna ta en bild på moset.

Förstod det, ville mest retas :p
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Sicken häftig färg! :love: Vad blev det av dem?

Näääe... inget skak.. vi vågar knappt ta i dem!
Vi skulle lägga dem ner i en vinhylla för några veckor sedan..
Den exploderade! :surprised:

Nu vågar vi knappt gå i närheten av vinhyllan haha
Om det går att hantera dem alls (inslagna i handduk, kanske?) så kan det hjälpa att lägga dem i kylen, då brukar trycket lugna sig.
 
Snigla Snigla skrev:
Med tillsatt sötma eller torrare variant?

Här blev det ingen cider i år, vi hade kvar sedan förra året. Men vi har lite kolsyreptoblem (därför de är kvar...).

De skulle fungera bättre som ”handgranat”.. än som dricka - när vi öppnar en flaska så blir det kanske 0,5 dl kvar (max) och inga bubblor.. ;)
Bilden är någon vecka gammal. Tillsatt socker som fick jäsa några dagar sedan pastöriserade ja dem. Detta då tidigare erfarenheter (av öl dock) gett att det blir överjäst och smakar riktigt illa om man bara låter det fortgå. Denna gång blev det dock knappt någon kolsyra men torr och god smak.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om det går att hantera dem alls (inslagna i handduk, kanske?) så kan det hjälpa att lägga dem i kylen, då brukar trycket lugna sig.
Jo handduk hade vi när vi öppnade dem (just för det sprutade så mycket, oavsett hur mikroskopiskt man öppnade ..för att försiktigt släppa ut lite tryck). Blev lite som en utmaning för alla våra gäster att provöppna en flaska och få så mycket kvar som möjligt hahaha många klädbyten :P

Nu när den exploderade var mindre kul, eftersom det var hela flaskan.. dvs glaset också :o (så nu är det ett måste med handduk, oavsett).

Vet ärligt talat inte om jag vågar lägga in den i kylskåpet :thinking:
 
Snigla Snigla skrev:
Vet ärligt talat inte om jag vågar lägga in den i kylskåpet :thinking:
Det är väl ganska svalt ute nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.