Lite kul.. de här är väldigt små och söta.. såddes den 10 feb eller nått.. samtidigt som flera andra (som nu är 15-20 cm höga!).. men de här är verkligen små och kompakta!

En liten planta med flera gröna blad i en orange kruka, hållen mellan fingrar för storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Liten planta i lila kruka, märkt "YANTARNY", grön skylt, odlad sedan 10 februari.
Skapa konto

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Tagit en stickling från förra årets planta som står i matsalen - en " Gardeners delight ".. verkar ha klarat sig bra i jorden.. (nån vecka gammal nu och lever än) (y)

En hand som håller en kruka med en frisk "Gardeners Delight" tomatplanta stickling.
Skapa konto

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Här har vi också en liten chiliskönhet, en liten " Cap1546 ".. ser väldigt stabil ut!

En liten chiliväxt, sorten 'Cap1546', som hålls i handen och visas i en terrakottakruka, ser frisk och tät ut.
Skapa konto

En mindre variant av chili - brukar passa att göra lite "bonsai" av den :cool::)

De ser inte mycket ut för världen först.. och snabbt drar de iväg när de väl grott! Missar man titta på dem en dag hinner de verkligen ränna iväg..

Nygrodda plantor i jordpellets på ett växande bricka.
Skapa konto

Idag har jag skolat om tomatplantorna. Eftersom jag satte två frön i varje kruka och jag hittills låtit de flesta växa vidare fick grannen några plantor. Imorgon när vi har kalas för vår ettåring tar nog mor och svärmor med sig resten av plantorna vi inte har plats för.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hemmakatten
Ingen som har provat med pak choi plantor. De är dyra I butik så vore roligt att kunna odla dem på friland.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ingen som har provat med pak choi plantor. De är dyra I butik så vore roligt att kunna odla dem på friland.
Jodå, de är uppskattade precis som all annan kål men väl värt besväret. :)
(Uppskattade av mer än mig alltså, tänker på alla insekter som gärna tar en tugga.)

Dessa har en läcker färg på bladens undersida.
Unga plantor i krukor med gröna och lila blad reflekteras mot ett fönster.
Skapa konto

De gula busktomaterna är omplanterade.
Plantkrukor med unga grönsaksplantor som groddar, placerade på brickor inomhus.
Skapa konto

Den här paprikaplantan har sammanväxta hjärtblad.
Ungplantor av busktomater och paprika i krukor på ett odlingsbricka, inomhusmiljö.
Skapa konto

Jag skall så lite vitkål snart också tänkte jag. Och kanske basilika.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
P
Snigla Snigla skrev:
Om jag inte minns helt fel, så är väl dessutom physaliplantan väldigt stor?? Har för mig att vi provade EN planta ett år.. och den tog sin beskärda del av växthuset då.. :)
Vilda är ganska små.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Provade förra året och, harkel, hade jag kommit ihåg dem.. vattnat nån gång..vetat var jag ställde dem - så hade det gått jättebra!

Sådde dem inne och de tog sig fint, tanken var att jag skulle plantera ut dem ju! de fastnade dessvärre halvvägs ute nånstans.. så det blev inte mycket till skörd tyvärr.

Detsamma gällde nyzeeländsk spenat.. (den delade fat med pak choi).
Nya friska tag i år :)

Min kompis i Sthlm sa att de båda var jättegoda och funkade bra att odla där!

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jisses nu växer det så det knakar.. nu börjar jag "halka efter".. alltid värre när det oxå ska omskolas dubbelt (dvs när de är i olika faser, omskolning 1 på vissa tomater..2 på andra..slutkruka på några - samma sak gäller chilisarna!)

Måste se över näringen oxå.. Några övervintrade chilisar lider brist av några näringsämnen..

Första lila blomman på en Jalapeno Purple-planta, omgiven av gröna blad.
Skapa konto

Första blomman på denna 'Jalapeno Purple'
Sådd: 7 jan

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Mina chili och paprikor har inte hämtat sig riktigt än, men de börjar se gladare ut.

Igår satte vi potatis på förgrodd. Det blev mer än tänkt, undrar hur vi ska få plats med allt. :thinking:
Förgrodda potatisar sorterade i brickor på ett köksbord redo för trädgårdsarbete.
Skapa konto

• Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Blir alltid mer än man tänkt haha.. det är då man undrar "hur man tänkt nu".. :p

Har inte köpt min potatis än, snart dags inser jag.. om jag ska ha nån midsommarpotatis :)
Vilka sorter blev det 13th Marine ?

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Har planterat några Tiny Tim för första gången i år..

Fyra Tiny Tim tomatplantor i lila krukor med gröna blad och texten "4 x TINY TIM".
Skapa konto

Tomatplanta 'Tiny Tim' i lila kruka med etikett och text, daterad 23/3.
Skapa konto

Satte 4 stycken frön den 10 feb 2018 och alla tog sig.. (y)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.