Alltid spännande att så, speciellt första gången.

Jag brukar hålla jorden fuktig med en blomspruta.
Vissa saker gror rätt fort, några dagar, andra kan ta några veckor.

13th Marine 13th Marine skrev:
Tror jag snackade mer om det i en annan tråd. Men här kommer klippet som jag hämtade inspiration från:
Tack för tipset! Får fundera på om man kanske skulle öka på "att göra-listan" lite till med några såna där. :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Sålänge du laddar upp bilder när du är färdig så är jag nöjd =)

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
T tomjakob skrev:
Har i helgen sått tomat, sallat, persilja och sockerärtor i vårt uterum.
Detta är första gången jag sått i hela mitt liv, köpte balkongjord och sådde i och läste sen att det troligen är för mycket näring i det:( men hoppas att de kan bli något skott endå.

Men något jag inte kunnat läsa mig till nu är hur mycket man ska vattna efter man har sått, hur gör ni efter sådd mellan tumme och pekfinger?

hur lång tid tar de till man kan börja se något skott? läst att persiljan kan ta tid men inget om de andra.
Oroa dig inte för jorden, det du sått kommer fixa det. Håll sådden fuktig men inte blöt, då ruttnar det lätt. Blomspruta som nämndes är fiffigt. När man har fått upp småplantor är det vettigt att vattna underifrån om ens planteringsprylar tillåter det. Detta för att lära de små plantorna att skicka sina rötter neråt.
Hur snabbt de olika sådderna tittar upp beror ju lite på vad du sått för sorter men gissar på sockerärtor - sallat - tomat - persilja, med några dagar för ärtorna och flera veckor för persiljan.

Det där med att vattna nerifrån, behöver jag mer än krukor med hål i botten och ett vattentätt underlag? Och hur ska man tänka för att veta vad som är lagom mycket vatten? Jag tror nämligen att jag oftast vattnar alldeles för mycket.

Nej det räcker gott. Det finns massor med mojänger, mattor och annat man kan ha men det behövs inte om man inte vill. Om man har krukorna ståendes på typ en bricka med lite kant på kan man hälla ut vatten där, låta krukorna dra upp vatten en stund tills jorden är fuktig hela vägen upp och sen hälla bort det överflödiga vattnet.
När man har gjort det där många gånger så får man lite känsla för hur mycket vatten det går åt. :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vad bra, då är det bara för mig att börja öva imorgon

Dalbotant Dalbotös skrev:
Oroa dig inte för jorden, det du sått kommer fixa det. Håll sådden fuktig men inte blöt, då ruttnar det lätt. Blomspruta som nämndes är fiffigt. När man har fått upp småplantor är det vettigt att vattna underifrån om ens planteringsprylar tillåter det. Detta för att lära de små plantorna att skicka sina rötter neråt.
Hur snabbt de olika sådderna tittar upp beror ju lite på vad du sått för sorter men gissar på sockerärtor - sallat - tomat - persilja, med några dagar för ärtorna och flera veckor för persiljan.
tack för svar. får hålla ut då helt enkelt och se om något dyker upp. Inget har dykt upp än på 4 dagar, hade nog inte varit så otålig om det var att jag hade haft fel jord:)

planterat lite sallat, pepparmynta och dill nu med men i S-jord. får se om sallaten tar sig snabbare nu istället då:)

Jag tycker bevattningen är sketasvår.. både ute och inne. I år har jag vattnat plantorna var tredje dag och det verkade iaf funka.. och mängden vatten har varierat.

Men jag kör som Dalbotös.. har en "bricka" med några cm kant och vattnar därpå. Låter det stå ett par timmar (fyller på under de timmarna ifall det behövs).. och blir det nått kvar sedan slår jag bort det :)

Dock ska jag försöka få till lite självbevattning på sina håll.

TIPS:

Skomattor
i hårdplast är UTMÄRKTA bevattningsfat. Jag har köpt mina på netto, men det finns även på Biltema, Dollarstore, Jula - och som denna på bilden nedan - från Ikea:
Ikea BAGGMUCK skomatta i grå hårdplast använd som bevattningsfat för plantor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BAGGMUCK Skomatta, grå, 71x35 cm 19 kr
Får plats många plantor..
(y)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Skomattor i hårdplast är UTMÄRKTA bevattningsfat. Jag har köpt mina på netto, men det finns även på Biltema, Dollarstore, Jula - och som denna på bilden nedan - från Ikea:
BAGGMUCK Skomatta, grå, 71x35 cm 19 kr
Får plats många plantor..
(y)
Har en sådan under nu för att skydda bord och golv. Lägger du bara vatten i den och inget mellan?

T tomjakob skrev:
Har en sådan under nu för att skydda bord och golv. Lägger du bara vatten i den och inget mellan?
Bra för att skydda oxå!

Jag vattnar direkt på "brickan".. man får hålla koll på att det inte lutar för mycket där brickan står (så att alla plantor får tillgång till vattnet).. samt att alla krukor man anv faktiskt har hål i botten så de kan dricka :)

Från början hade jag tänkt ha "matta" på, mellan krukorna och plastfbrickan, men har inte kommit dit än :) och vet inte om jag kommer dit heller..

Har funkat bra som det är!

(Det viktiga är att plantorna inte blir stående i massa vatten hela tiden.. man får låta dem dra några timmar, fylla på om det behövs, och sedan slå bort det som är kvar.. om det är mycket)

Nu har jag planterat om dem till en per kruka. Det var beroende på pessimism om frönas grobarhet som jag satte två per kruka. Och det visade sig obefogat utom för Tiny Tim och paprika. Men det är mycket bättre än motsatsen. Och jag är inte den som klagar på för hög grobarhet. Med 174W lysrör blir det ordentlig arbetsbelysning också. Jag har krukorna stående på ugnsplåtar. Jag har ett tag hållit ögonen öppna när folk slängt spisar och passat på att ta plåtarna.
Uppställning av plantkrukor under lysrör på ett köksbord med använda ugnsplåtar, omgiven av trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Nu har jag planterat om dem till en per kruka. Det var beroende på pessimism om frönas grobarhet som jag satte två per kruka. Och det visade sig obefogat utom för Tiny Tim och paprika. Men det är mycket bättre än motsatsen. Och jag är inte den som klagar på för hög grobarhet. Med 174W lysrör blir det ordentlig arbetsbelysning också. Jag har krukorna stående på ugnsplåtar. Jag har ett tag hållit ögonen öppna när folk slängt spisar och passat på att ta plåtarna.
[bild]
Hur många plantor blev det då :D

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Hur många plantor blev det då :D
Aubergine 7
Paprika 8
Zebrino 9
Gul busktomat 11
Tiny Tim 6
Tigerella 12
Black russian 11
Pendulina red 11

Det känns lite fånigt att jag i nuläget har 60 tomatplantor av 6 olika sorter. Och bara 2 andra sorters plantor. Men det kommer fler av det andra. Och jag lär skänka bort en del tomatplantor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.