Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kan jag få köpa några frön av dig? Jag vill ha för att sätta i kruka nästa år i Portugal. Gärna frön av några chilipeppar som verkligen växer upp.
Hej hopp!
Chilifröer redo att skickas till Dig.. (y)
Skicka ett pm med adressen de skall skickas till så kommer tomteleveransen.. :D

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Lustig chili!
En hand håller en lång, mogen och rynkig torkad chili som liknar en spagetti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En mogen, torkad (ska torka på plantan) spagetti

En hand som håller en grön, spiralformad chili som ser ut som en spaghetti.
Skapa konto

..omogen spagetti :)

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Lite regn under Torsdag och Fredag gav en liten kick på odlingarna.

Trädgård under rikligt regnväder med växande grönsaker och höga störbönor, sedd från skydd.
Skapa konto

Kanske lite mera än lite regn.

Droppar av regnvatten på mogen orange frilandstomater med suddig bakgrund av trädgården.
Skapa konto

Frilandstomaterna älskar regn.

Unge tomater på plantor i trädgården, tecken på en framgångsrik växtsäsong.
Skapa konto

Massor av tomater på gång, dessa var med planering sent sådda...

Hand håller skördade gula störbönor ovanför en blå hink mot grusig mark.
Skapa konto

Störbönorna passerade fyra meter i höjd...

Höga gröna bönrankor mot blå himmel som illustrerar trädgårdsodlingens tillväxt.
Skapa konto

Lite lagom kul att plocka högst upp.

Stora gröna squash och en skål med röda tomater på ett köksbord, bakad maträtt i en grön form i bakgrunden.
Skapa konto

Någon som vill ha Squash?
Blir inte så många varje dag, bara 8 - 15 styckna..

Färskt skördade gröna gurkor och gula äppelgurkor i en metall diskho.
Skapa konto

Druv och äppelgurkorna gillar vädret, blött och varmt.

En hand som håller i en grön paprika på plantan, omgiven av paprikafrukter och blad med synliga regndroppar.
Skapa konto

Paprikorna börjar växa på sig.

Lummig Physalisväxt med omogna bär framför ett växthus, återspeglar regnig väderpåverkan på odling.
Skapa konto

En av drygt, mer än två Physalis, denna har snart tagit över ena växthuset, ger 40 - 50 bär om dagen, på denna lilla buske.

Hand som håller en omogen squash på en växt i ett nätstaket med fler squashar och blommor i bakgrunden.
Skapa konto

Lite fullt upp just nu, igen/fortfarande

Mvh P-A

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Jag tror fortfarande att @Pagno har nån form av eget kärnkraftverk däruppe i nåt uthus... Varmt? Häromnatten hade jag 5 grader, inte optimalt för allt i grönsakslandet. :worried:

• Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Jag tror fortfarande att @Pagno har nån form av eget kärnkraftverk däruppe i nåt uthus... Varmt? Häromnatten hade jag 5 grader, inte optimalt för allt i grönsakslandet. :worried:
:thinking: 5-7 grader hade de som bor drygt 2km från oss, två nätter, vi hade 10-12 samtidigt, lite orättvist kan tyckas.

Våra odlingar har vi valt att odla mestadels på friland, de hinner härda sig under tidig sommar så att de klarar köldknäppar ner mot någon minus, kortare perioder.

Gurkorna och Physalisen växer några dm ner i odlingslådorna, det behövs många dygn innan de tar skada.

Squashen skall ha de gamla bladen kvar om man vill skydda mot köldknäppar.

Tomater på friland får bara vara, de klarar sig otroligt bra, nu har vi 10-12 grader om nätterna vid klar himmel, 19-21 som mest på dagarna, då återhämtar plantorna sig.

Tänk på att vattna sparsamt, kallt stående vatten runt rötterna skadar plantor snabbt.

Täck vissa plantor med mark eller täckduk, då håller de långt in i Oktober, markvärmen är oftast mycket högre än luften nu i slutet på augusti.

Mvh P-A

P Pagno skrev:
Tänk på att vattna sparsamt, kallt stående vatten runt rötterna skadar plantor snabbt.
Jag har inte vattnat på två veckor, däremot har det regnat precis varje dag... Nyss haglade det som grädde på moset. :cry:
Helknasig sommar detta, först dog allt av törst och sen dränks det i vatten och kyla.

Får ta nya tag med stort fokus på vinterodlingen i år. Det är en av alla de grejer som är så bra med odlingsintresse, går något helt åt fanders så kan man alltid roa sig med något annat. (y)

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Lite gurkplockning efter arbetet.

Färsk skörd av gröna gurkor och en gul squash på ett träbord utomhus.
Skapa konto

/P-A

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Förstår inte hur ni hinner ta hand om alla grönsaker med tanke på heltidsjobb och barn. Men bra jobbat! (y)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Lite lördagsskördning på morgonen, 16 grader och sol vid 08.00.

Skörd av tomater, squash och paprika på träbord, skuggspel från solen.
Skapa konto

Tomaterna har tagit om med nya blommor.

Tomatplantor med nya blommor och mogen frukt i ett växthus på en solig morgon.
Skapa konto

Klippt ner gurkorna till en tredjedel, de ger inte så mycket nu.

Trädgårdsland med beskuret gurkplant och squash i växande tillstånd på grusig mark.
Skapa konto
Trädgårdsodling med gurkväxter och omogna frukter bakom ett grönt staket en solig morgon.
Skapa konto

Inga slanggurkor nästa år, lite för sega om man jämför med druv och äppelgurkor.

Mogna squash i en grönsaksodling med frodigt gröna blad och nybildade blommor.
Skapa konto

Squashen lägger in en extra växel nu när solen och värmen kom tillbaka.

Trevlig lördag på er alla!

Mvh P-A

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Kan physalis övervintra? I en hage där det gått grisar växer det nu stora snår med physalis och tomat. Jag funderar på att gräva upp ett par plantor. Är det kruka inne som gäller eller kan den överleva vintern ute?

A Avemo skrev:
Kan physalis övervintra? I en hage där det gått grisar växer det nu stora snår med physalis och tomat. Jag funderar på att gräva upp ett par plantor. Är det kruka inne som gäller eller kan den överleva vintern ute?
Physalisen kommer att vissna och förpassa sig till de sälla jaktmarkerna, de kan inte övervintra utomhus.

Kruka är det som gäller.

Physalis är egentligen inget att övervintra, de växer så fort ändå.

Om du tar in Physalis ändå, låt dem bli mogna, klipp sedan ner busken, efter några månader har dubbelt så många skott/stjälkar tagit sig. Det är roligt att ha färska Physalis till vintern och gott.

De är inte perenna, sägs det visst, mina vet inte om det.

Mvh P-A

@Pagno sår du dina från frön eller tar du sticklingar från övervintrade? Är det någon speciell sort som är bra? Dessa som jag hittat lär vara sådda av frön från physalis från affären. Det är inga mängder med frukt och den är inte mogen. Jag vet inte om jag kommer att få tillfälle att plocka frukt från dessa. Men jag kan gräva upp plantor eller ta sticklingar.

A Avemo skrev:
@Pagno sår du dina från frön eller tar du sticklingar från övervintrade? Är det någon speciell sort som är bra? Dessa som jag hittat lär vara sådda av frön från physalis från affären. Det är inga mängder med frukt och den är inte mogen. Jag vet inte om jag kommer att få tillfälle att plocka frukt från dessa. Men jag kan gräva upp plantor eller ta sticklingar.
Jag sparar plantor av Gyllenbär, den sorten som finns i affären, de är senare än kapkrusbären.
Kapkrusbären är tidigare och dessa tar jag vildsådda, från odlingarna, blir plantor överallt.
Kapkrusbär och Gyllenbär är båda Physalis, smakar väldigt olika, men goda båda sorterna.

Kapkrusbären är otroligt lätta att driva upp från småplantor, de behöver planteras om några gånger, första gången har jag de i grupper 50 - 100 stycken i samma lilla ask, oftast i gamla vindruvslådor i plast, med vikbart lock.
Planterar om dem efter några veckor, en och en i mindre plastkrukor, klarar av dem, behandlar dem exakt lika som frösådda tomater.

Gyllenbären är senare av sig och passar utmärkt till övervintring.

Mvh P-A

Lite chilisar från lila växthuset..

Hand håller en distinkt lila Pimenta de Neyde-chili med gröna löv i bakgrunden.
Skapa konto

Pimenta de Neyde

Olika sorter av omogna chilifrukter växer på en gren i ett växthus.
Skapa konto

Tror detta är en Trinidad Perfume

Chiliväxter med olika sorters mogna och omogna frukter i ett växthus.
Skapa konto

Purple ufo

Chiliväxter i krukor med mogen och omogen frukt av olika sorter, inne i ett växthus.
Skapa konto

Aji Dulce

Chiliväxter med olika sorters gröna och gula chilifrukter i ett växthus.
Skapa konto

Hungarian hot wax

• Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
En liten grön gurka bredvid en tärning på en vit yta med texten "Min gurkskörd för året" och hjärtan.
Skapa konto

Skall ätas med andakt.. :love:

• Gilla
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.