437 124 läst ·
5 727 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Det blir nog bra med tre fack, man börjar med att fylla det första facket, år två så lyfter man över det till fack två och sista året i fack tre. Då brukar komposten vara klar. Den måste luftas en gång per år för annars blir det för syrefattigt och komposteringen avtar. Det man bör tänka på är att blanda olika avfall, stora mängder gräs på ett ställe blir för kompakt och gräset ruttnar istället. En del avklippta grenar och ris är alltid bra att blanda med för att tillföra kol.
Dina komposter är väldigt glesa och risken finns att materialet torkar bort, jag har tre stora komposter med tre fack i vardera som är byggt med bräder, stadigt och bra och har fungerat i många år.
Sedan måste du nog ta bort markduken under, det är ju maskar, mikroorganismer, allehanda småkryp och svampar som gör arbetet med att förvandla avfallet till jord. De måste ha tillgång till markkontakt.
Dina komposter är väldigt glesa och risken finns att materialet torkar bort, jag har tre stora komposter med tre fack i vardera som är byggt med bräder, stadigt och bra och har fungerat i många år.
Sedan måste du nog ta bort markduken under, det är ju maskar, mikroorganismer, allehanda småkryp och svampar som gör arbetet med att förvandla avfallet till jord. De måste ha tillgång till markkontakt.
Redigerat:
Tack för svar! Jag har lite att förbättra alltså. Luftning varje år, blandat material och bort med markduk till att börja med. Jag får fundera vidare på det här med att hålla komposten fuktig. Jag får kolla runt lite på bilder.A Abies koreana skrev:Det blir nog bra med tre fack, man börjar med att fylla det första facket, år två så lyfter man över det till fack två och sista året i fack tre. Då brukar komposten vara klar. Den måste luftas en gång per år för annars blir det för syrefattigt och komposteringen avtar. Det man bör tänka på är att blanda olika avfall, stora mängder gräs på ett ställe blir för kompakt och gräset ruttnar istället. En del avklippta grenar och ris är alltid bra att blanda med för att tillföra kol.
Komposten hålls fuktig från marken om du tar bort markduken. Om du har komposten nära barrträd som gran så blir det lätt lite för torrt och försämrad förmultning på grund av de sura barren.Naturliv skrev:
Mvh P-A
Physalis börjar mogna (kapkrusbären)
Lite plommon.
Lite gröna hemska saker överallt snart.
Äppelgurkorna glömdes nästan bort.
Gyllenbär, kapkrusbär och frilandsgurkor tävlar om utrymmet, physalisen verkar älska att växa ihop med gurkor, de skyddar varandra.
Varit borta en vecka och hoppades att 19-åringen skulle missköta trädgården, men det lyckades han inte göra, ett svalskåp fullt med Squash och olika gurkor väntade på oss.
Mvh P-A
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite plommon.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite gröna hemska saker överallt snart.
Logga in
Skapa konto
Äppelgurkorna glömdes nästan bort.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gyllenbär, kapkrusbär och frilandsgurkor tävlar om utrymmet, physalisen verkar älska att växa ihop med gurkor, de skyddar varandra.
Varit borta en vecka och hoppades att 19-åringen skulle missköta trädgården, men det lyckades han inte göra, ett svalskåp fullt med Squash och olika gurkor väntade på oss.
Mvh P-A
Det är ett generellt problem jag har i trädgården, att de många barrträden runtom försurar. Jag har inte riktigt hittat rätt motvikt. Kalkning när jag blandar till jord har jag blivit bättre på. Det räcker inte att kalka i trädgården några gånger under året. Mer behövs. Det senaste jag har funderat på är att acceptera läget och inrikta mig mer på surjordsväxter. Årets plantering av blåbär har varit mycket lyckat, liksom en klätterväxt vi fick i present. Men jag vill ju också ha vinbär, men de vantrivs helt klart. Skörden blir minimal och bladen allt färre.P Pagno skrev:
När det gäller komposten får jag rikta in mig på bevattning och att täcka materialet med något (halm eller något).. Jag har uppfattat det som att man inte ska kalka i komposten.
Naturliv skrev:
Det är ett generellt problem jag har i trädgården, att de många barrträden runtom försurar. Jag har inte riktigt hittat rätt motvikt. Kalkning när jag blandar till jord har jag blivit bättre på. Det räcker inte att kalka i trädgården några gånger under året. Mer behövs. Det senaste jag har funderat på är att acceptera läget och inrikta mig mer på surjordsväxter. Årets plantering av blåbär har varit mycket lyckat, liksom en klätterväxt vi fick i present. Men jag vill ju också ha vinbär, men de vantrivs helt klart. Skörden blir minimal och bladen allt färre.
När det gäller komposten får jag rikta in mig på bevattning och att täcka materialet med något (halm eller något).. Jag har uppfattat det som att man inte ska kalka i komposten.
Att kalka jorden med finkrossad trädgårdskalk om det är mycket barrträd är ett evighetsarbete.
Har du nära till ett kalkstensbrott så kan det vara en ide att gräva ner större kalksten, mindre stenar menar jag då inga stenblock men stenar son dränerar marken och tillför kalk långsiktigt.
Kalk i grovkrossat format är en bättre variant om du har sur mark, krossad kalk i pulverform används bara till jordförbättring tillfälligtvis.
Komposten kan du med fördel lägga ett lager av kartong som skyddslager för att bibehålla fukten. Kartongen lägges inte i botten utan som ett mellanlager eller topplager och sedan mera kompost ovanpå kartongen.
Gammalt hö, halm, hösilage eller liknande använder vi som odlingslager direkt på oförbränd kompost, fungerar utmärkt om man gör hål i kartongen med en spade så att rötterna på plantorna kan ta sig ner om de vill.
Att täckodla är ett bra sätt på sur mark, mycket gräsklipp kan läggas direkt på och runt det som odlas på "kartongen".
Kartong och komposten behöver helst ett år på sig innan man odlar i den, men det fungerar att börja samma år om man vill.
Mvh P-A
Sitter ute i ensamhet, njuter av lugnet.
plockar några gurkor.
Det finns några.
Min älskling gör inläggningar och uppskattar inte att jag kommer in med mera.
Byter till piplök som skall torkas.
Känns som att jag skall hålla mig utomhus.
Petar ner några purjo till senhöst/vintern.
Några tomma lådor får nöja sig med gurkor, de tar sig snabbt och hinner ge frukt i några veckor innan det blir kallt.
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
plockar några gurkor.
Logga in
Skapa konto
Det finns några.
Logga in
Skapa konto
Min älskling gör inläggningar och uppskattar inte att jag kommer in med mera.
Logga in
Skapa konto
Byter till piplök som skall torkas.
Logga in
Skapa konto
Känns som att jag skall hålla mig utomhus.
Logga in
Skapa konto
Petar ner några purjo till senhöst/vintern.
Logga in
Skapa konto
Några tomma lådor får nöja sig med gurkor, de tar sig snabbt och hinner ge frukt i några veckor innan det blir kallt.
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Samlat på mig mer tomater..
Logga in
Skapa konto
Första gången vi provade att göra lite egna ”krossade tomater”..
Logga in
Skapa konto
Torkade även skalen så vi kan mala och få lite ”tomatkrydda”
Efter en intressant/hemsk resa i Albanien så börjar vi komma ifatt med våra små odlingar.
Physalis i mängder!
Har skördat några odlingslådor så plats finns för mera.....
Specialvagnen lastad.
Några av dessa Physalis skall in över vintern och ge bär runt jul och långt in i februari/mars.
Amerikanska blåbär, egen uppfödda, verkar vara samma som moderplantan.
Mängder av nya skott med björnbär ploppar upp lite här och där, skall försöka samla dem på ett ställe. Ett problem med dem är att alla rötter måste upp, ett nästan omöjligt arbete.
Vildkatten gosar lite...
Dessa har gett hittills 5-6/planta
Bara sju plantor med druvgurkor.....
Druvorna mognar.
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Physalis i mängder!
Logga in
Skapa konto
Har skördat några odlingslådor så plats finns för mera.....
Logga in
Skapa konto
Specialvagnen lastad.
Logga in
Skapa konto
Några av dessa Physalis skall in över vintern och ge bär runt jul och långt in i februari/mars.
Logga in
Skapa konto
Amerikanska blåbär, egen uppfödda, verkar vara samma som moderplantan.
Logga in
Skapa konto
Mängder av nya skott med björnbär ploppar upp lite här och där, skall försöka samla dem på ett ställe. Ett problem med dem är att alla rötter måste upp, ett nästan omöjligt arbete.
Logga in
Skapa konto
Vildkatten gosar lite...
Logga in
Skapa konto
Dessa har gett hittills 5-6/planta
Logga in
Skapa konto
Bara sju plantor med druvgurkor.....
Logga in
Skapa konto
Druvorna mognar.
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Blev en liten skörd i år, men det gör inget.. har fått skörd!
Blev inte så mycket sått ute som planerat (pga vädret) så man är glad åt allt man kan skörda.. och glad åt allt som överlevt!
Nu börjar gräset iaf bli grönt på sina håll..
Söndag morgon 19/8
Ensam uppe/utomhus...
Plockar lite här och var, dricker kaffe.
Äppelgurkorna lägger in en högre växel inför hösten.
Paprikor i massor.
Majsen blir sen i år.
Kapkrusbär till frukosten.
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Ensam uppe/utomhus...
Logga in
Skapa konto
Plockar lite här och var, dricker kaffe.
Logga in
Skapa konto
Äppelgurkorna lägger in en högre växel inför hösten.
Logga in
Skapa konto
Paprikor i massor.
Logga in
Skapa konto
Majsen blir sen i år.
Logga in
Skapa konto
Kapkrusbär till frukosten.
Mvh P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 641 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 641 inlägg
Jag börjar förstå dilemmat @Pagno har med sin Squash.
Jordgubbsplantorna ynglar av sig.
Förra sommaren köpte vi 6xHoneoye, 1x Sonata, 1x Korona och 1xTristan (inga revor på den sista). och satte i en pallkrage.
Efter den sommaren kunde jag plantera en hel pallkrage till full med Honeoye, och de andra delade den ursprungliga. Och jag fick över... (Sattes i jordgubbsåsen)
Hittils i år har jag gett bort två glasslådor Honeoye. och nu har jag dessa
Glasslådorna är ännu mer Honeoye (och det finns gott om revor kvar i pallkragen), de närmsta avlånga är Korona (den sort vi tyckte bäst om).
Jag köpte över några Senga Sengana då de ska vara riktigt goda.
Det blir fyra pallkragar jordgubbar till nästa sommar
Sen får det vara nog 
Bjuder även en bild på en reva på en reva på en reva på en reva, som skjuter en reva
I övrigt har jag plockat upp lite potatis (Asterix) få men stora knudor.
Sedan sådde jag grönkål, morötter, sallad, spenat och persilja.
Jordgubbsplantorna ynglar av sig.
Förra sommaren köpte vi 6xHoneoye, 1x Sonata, 1x Korona och 1xTristan (inga revor på den sista). och satte i en pallkrage.
Efter den sommaren kunde jag plantera en hel pallkrage till full med Honeoye, och de andra delade den ursprungliga. Och jag fick över... (Sattes i jordgubbsåsen)
Hittils i år har jag gett bort två glasslådor Honeoye. och nu har jag dessa
Logga in
Skapa konto
Glasslådorna är ännu mer Honeoye (och det finns gott om revor kvar i pallkragen), de närmsta avlånga är Korona (den sort vi tyckte bäst om).
Jag köpte över några Senga Sengana då de ska vara riktigt goda.
Det blir fyra pallkragar jordgubbar till nästa sommar
Bjuder även en bild på en reva på en reva på en reva på en reva, som skjuter en reva
Logga in
Skapa konto
I övrigt har jag plockat upp lite potatis (Asterix) få men stora knudor.
Sedan sådde jag grönkål, morötter, sallad, spenat och persilja.
Det är lite fullt upp just nu, hinner knappt arbeta, skörda och umgås med familjen.
Liten morgonskörd, 23/8 2018....
Skall snart ut och hämta Physalis och tomater...
Ha en trevlig dag på er alla, sista nattskiftet börjar ikväll..... Måste sova en stund nu på förmiddagen.
Mvh P-A
Liten morgonskörd, 23/8 2018....
Logga in
Skapa konto
Skall snart ut och hämta Physalis och tomater...
Ha en trevlig dag på er alla, sista nattskiftet börjar ikväll..... Måste sova en stund nu på förmiddagen.
Mvh P-A