438 506 läst ·
5 752 svar
439k läst
5,8k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Tror de tog 120kr kilot när jag var i matbutiken häromveckan.M MaKrBr skrev:
Husägare
· Uppsala
· 733 inlägg
Tur man har sitt eget självplock där man iaf inte behöver både betala och arbeta. 😀M MaKrBr skrev:
Det måste man också ha heheMathildatiger skrev:
Vi har ett litetjordgubbsland med ett 50 tal plantor.. som ser ut att kunna producera väldigt bra i år!
MEEEEN... är man jordgubbstokig så är man!
(tror INTE att våra plantor kommer leverera riktigt 20-25 kg - men de kan ju överraska mig och jag lider inte av det, mer bra o veta till nästa år hehe)
Har köpt en 20 kg i år.. och ser fortfarande fram emot vår egna skörd med dreggel i mungipan.. 😋
Måste ju frysa in många kg.. äta många kg.. sen ska man ju göra nån marmelad/sylt.. ett par satser RIKTIG jordgubbkräm (dvs inte alls så mycket vatten som alla recept säger.. ).. någon paj, några tårtor.. sen ska man ju ha det i sallader.. ibland några små flaskor saft (men blir sällan så mycket saft.. då jag oftast gör den mindre söt och måste frysa den för förvaring.. och allt o frysen tar ju plats..)
Jordgubbar till frukost lunch o middag.. (I jordgubbstider, sedan lugnar det ner sig lite)
Självplock som är öppet på natten, Jo jag tackar säger grävlingen som nu kom tillbaka efter en natts uppehåll sedan jag skrämt bort den 2 gånger.
Får väl bli att bygga lock med hönsnät till de 5 mindre ramarna innan det stora stängs av med kompostgaller.
Det konstiga är att den bara äter en del för det går att plocka mogna jordgubbar varje dag.
Får väl bli att bygga lock med hönsnät till de 5 mindre ramarna innan det stora stängs av med kompostgaller.
Det konstiga är att den bara äter en del för det går att plocka mogna jordgubbar varje dag.
NomnomPjosk75 skrev:
Självplock som är öppet på natten, Jo jag tackar säger grävlingen som nu kom tillbaka efter en natts uppehåll sedan jag skrämt bort den 2 gånger.
[video]
Hos oss har det varit rävar som plockat jordgubbar (dock har de inte varit här senaste åren.. kanske för vi rivit och flyttat/byggt om).Pjosk75 skrev:
[video]
Men det var lite kul att se mamman visa sina valpar hur de skulle ta sig in under nätet för att plocka gubbarna.. haha
Intressant, har haft lite samma tankar. Runt medelhavet har de ju vattendimma vid vissa uteserveringar för att sänka tempen lokalt och har funderat på om man kan rigga upp något liknande i växthuset.S sinuslinus skrev:Förra året riggade jag upp lite sprutmunstycken i taket i all hast och kopplade till bevattningsdatorn. Det funkade rätt bra.
Nu har jag byggt om lite med en lite bättre rördragning och dimmunstycken istället. Det blev lite bättre spridning och det går åt mindre vatten. Bidrar också till att sänka temperaturen lite när det är hett.
Har bara en automatventil där för bevattningen och det går morgon och kväll så fungerar inte koppla på samma, går väldigt kort tid dessutom. Kanske ska börja med en manuell lösning bara för att testa och logga för att se om det är värt att automatisera.
Skulle det fungera med Gardenas munstycken för vattendimma? (Är väl mer för frösådd och så antar jag). Aldrig haft behov av de till just bevattning.
Nu brukar jag spola vatten på golv och mur för att försöka sänka tempen lite om man är hemma under en värmebölja och kommer ihåg.
Jag köpte denna (var ej planerat.. men såg den när jag skulle handla en annan sak) kanske kan vara av intresse även för dig/andra..engs skrev:
Intressant, har haft lite samma tankar. Runt medelhavet har de ju vattendimma vid vissa uteserveringar för att sänka tempen lokalt och har funderat på om man kan rigga upp något liknande i växthuset.
Har bara en automatventil där för bevattningen och det går morgon och kväll så fungerar inte koppla på samma, går väldigt kort tid dessutom. Kanske ska börja med en manuell lösning bara för att testa och logga för att se om det är värt att automatisera.
Skulle det fungera med Gardenas munstycken för vattendimma? (Är väl mer för frösådd och så antar jag). Aldrig haft behov av de till just bevattning.
Nu brukar jag spola vatten på golv och mur för att försöka sänka tempen lite om man är hemma under en värmebölja och kommer ihåg.
Länk: https://cdon.se/produkt/bevattningssystem-hangande-sprinkler-10m-9510ffc8ba4a5a61/
Dock så var den slutsåld nu, men det fanns en "kortare" variant.. lägger in länken till den med nedan.
https://cdon.se/produkt/bevattningssystem-hangande-sprinkler-10m-9510ffc8ba4a5a61/
Jag har dock inte hunnit packa upp den ens, så jag vet inte hur "rapplig" den är eller om den fungerar bra/dåligt... än (och tyvärr kommer den nog inte upp på ett tag heller då våra sommargäster snart kommer och vi måste hinna göra lite andra saker på gården)
Klicka här för att svara