437 298 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Chili kan få prickar, en del kallar det ödem, alltså vätskeblåsor, om de får för mkt vatten eller om det är för hög luftfuktighet där de står. Du kan testa att dra ner lite på vattningen och ev skola om den i lite mer genomsläpplig jord.Anders243 skrev:
Jag har länge förundrats över den stora chilikunskapen här så jag tänkte att någon här kanske kan hjälpa mig att förstå varför en del av mina chiliplantor drabbats av svarta prickar på bladen.
[bild]
[bild]
Den har växtbelysning på ca 12 timmar per dag och står soligt samt vattnas så snart toppen av jorden blivit torr. Just denna är en Trinidad scorpion men även alien reaper drops orange ser likadan ut. (Och tidigare år hot lemon)
Din planta ser ju frodig ut på bilden så jag hade inte oroat mig så mkt i det här skedet.
Klart att de kan få svamp men jag tycker inte att det ser ut som ett typiskt svampangrepp och ser du ingen ohyra heller så är det nog bara lite för mkt vatten.
Det är tider för fröreor just nu (nya sortimentet som ska in?) så jag passade på att shoppa BLOMFRÖER i år.. då jag tyckt det varit lite kul med blommor senaste säsongerna (när de jag satt faktiskt överlevt hehe)..
Nu hoppas jag fröerna kommer snart, för de ska ner i jorden nu!
Ska bli spännande och testa lite.. och så hoppas vi sedan på en mycket vacker blomning i sommar!
Nu hoppas jag fröerna kommer snart, för de ska ner i jorden nu!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska bli spännande och testa lite.. och så hoppas vi sedan på en mycket vacker blomning i sommar!
Logga in
Skapa konto
Har börjat ta ut sorterna för året.. tänker nog sätta småttingarna redan nu.. till / i helgen (högväxande mer tveksamt då de hinner bli så stora innan de väl kommer ut...MEN känner jag mig själv rätt, så åker de nog ner i jorden också .. på en gång)
I år KAN jag avhärda allt bättre om jag vill och orkar...
...i år har jag min nya balkong att bära ut på! 😍👍
Härligt! Jag har inte börjat ännu, men sådde dahlior efter jul. Kunde inte låta bli, de kommer väl också bli stora inne om nån månad men det är ju så roligt att odla! 🤩Snigla skrev:
[bild]
Har börjat ta ut sorterna för året.. tänker nog sätta småttingarna redan nu.. till / i helgen (högväxande mer tveksamt då de hinner bli så stora innan de väl kommer ut...MEN känner jag mig själv rätt, så åker de nog ner i jorden också .. på en gång)
I år KAN jag avhärda allt bättre om jag vill och orkar...
...i år har jag min nya balkong att bära ut på! 😍👍
Jag skolade om chilin i går och då upptäckte Katten att det fanns chili. Nu står han utanför dörren till tvättstugan där de bo och skriker. Katten är chiliknarkare.
Jag har nät för odlingarna men innan jag hann sätta upp det hade någon lämnat dörren öppen och Katten hade hunnit halshugga ett par plantor.
Jag har nät för odlingarna men innan jag hann sätta upp det hade någon lämnat dörren öppen och Katten hade hunnit halshugga ett par plantor.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Skola om? Här har man knappt kommit igång. 😂Jiji skrev:
Nåja det har tittat upp cm, men det kommer ju snö idag också, så det är nog ingen panik.
Är katten irriterad på plantorna eller vill hen äta?Jiji skrev:
Kan det hjälpa med några starkare varianter som gör att hen senare håller sig borta?
Husägare
· Uppsala
· 727 inlägg
Jag har inte börjat över huvud taget. 🙂 Fast jag odlar inte chili förstås.Fairlane skrev:
Brukar så tomaterna i mars, det blir lagom tycker jag. Annars hinner de bli så stora innan jag kan plantera ut dem (zon 4, inget växthus). Ska prova att kallså lite perenner i år så det ska jag snart ta tag i däremot.
Katten tycker att späda chiliblad är det godaste som finns. Frukterna bryr han sig inte om ett skvatt och inte plantorna sedan när de vuxit på sig men de nya, späda skotten, det verkar vara oerhört lockande.Fairlane skrev:
Jag hade stängt dörren när jag skolade om dem men tvättstugan var det absolut mest populära rummet i huset just då, så det var ett evigt spring i dörren och vid ett tillfälle smög Katten in och lyckades roffa åt sig ett par tre plantor. Jag hade inte en chans, han var snabb som en blixt. Som tur är hade jag (för) många av den sorten.
Hittade den här bilden från sommaren 2022 och kände att jag längtar efter sommaren och odling i stor skala och sitta ute på kvällarna omgiven av nattflygande insekter och gå ut varje morgon och titta på trädgården innan någon annan har vaknat.
Suck.
Det är ju inte det att det inte händer saker i trädgården nu. Det växer ju nu också - lökar av alla det slag som tittar upp, träd och buskar som knoppar, alen som gör hängen och kottar, julrosorna, chilin inne som växer på. Men jag kände att det har varit en lång, lång vinter, på många sätt. En tung höst, en hemsk vinter och nu längtar jag efter sommaren.
🩷
Suck.
Det är ju inte det att det inte händer saker i trädgården nu. Det växer ju nu också - lökar av alla det slag som tittar upp, träd och buskar som knoppar, alen som gör hängen och kottar, julrosorna, chilin inne som växer på. Men jag kände att det har varit en lång, lång vinter, på många sätt. En tung höst, en hemsk vinter och nu längtar jag efter sommaren.
🩷
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Ja nu börjar man bli taggad på värme och odling.
Idag var det soligt och fint, passade på att släppa ut hönsen, de har bestämt sig för att det är roligare att värpa ute...
Hjördis tycker ena trädgårdskomposten är bäst.
Frågan är om Britta har tagit ett uppehåll igen, annars så har vi inte hittat hennes senaste gömställe än. 🙄
Idag var det soligt och fint, passade på att släppa ut hönsen, de har bestämt sig för att det är roligare att värpa ute...
Logga in
Skapa konto
Frågan är om Britta har tagit ett uppehåll igen, annars så har vi inte hittat hennes senaste gömställe än. 🙄
Vilka är Hjördis och Britta? Är det något jag inte ser i bilden?13th Marine skrev:
[bild]
Edit Aha nu fattar jag
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 460 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 460 inlägg
13th Marine skrev:
[bild]
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Min lilla Laura hann tydligen inte in, så ägget hamnade på spången...
Jag fick gå in och hämta min utdragbara ryggkliare så jag kunde dra in ägget i huset..😂
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Den ena av de två senaste tillskotten (Doris och Hönapöna) har börjat lägga, viss storleksskillnad.K Kakelugnen566 skrev:
Doris tyckte förvisso att värpredet var ett bra ställe, så jag fick släppa in henne, sen kom alla hönsen ur synk när jag skulle släppa ut henne igen, då gick de andra in 🙄
Logga in
Skapa konto
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 460 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust