436 543 läst ·
5 719 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Vitlöken brukar visa ganska tydligt när den mår bra.. om löken/klyftorna fortfarande är fasta och spänstiga så brukar de vara ok!kashieda skrev:
observera.. inte ”hårda” för att de är stelfrusna
Har mina inne i huset tills de åker ut.. så de är ju lättare att hålla koll på.
Minns inte om jag visade världens skummaste / coolaste frukt som vi köpt tidigare.. buddhas hand (finger) ?!
Spelar eg inte så stor roll.. lägger in en liten bild (ev igen då)
Det tog en stund och lista ut vad vi skulle göra med den.. det blev lite kanderat godis (ej öppnat än) och detta..
LIMONCELLO
vi kokade sockerlagen igår.. och hällde upp i flaskor 
Spelar eg inte så stor roll.. lägger in en liten bild (ev igen då)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tog en stund och lista ut vad vi skulle göra med den.. det blev lite kanderat godis (ej öppnat än) och detta..
Logga in
Skapa konto
LIMONCELLO
Vår är också satt nu..Karlia skrev:
Vi satte inga förra året, minns inte riktigt varför. Jag hade sättlökar iaf.. hade funderat på att sätta dem på vårkanten istället.. men då var de "döda".. torra.. innehållslösa vitlökar bara
Hade varit förjäkligt om jag köpt sättlökar två år på rad.. och inte fått ner en enda! (de är ju inte gratis direkt).
Jag har haft lite otur tidigare år, både med hur jag tänkt (slängt ner hela vitlökar) och med hur dottern tänkt (mm, stor fin vitlök, blir gott) så nog kan det bli fel flera år på raken..
Förra året blev det rätt och bra, både med de satta på hösten och de jag fick skickade härifrån och satte på våren. Bra med något som verkligen kommer till användning!
Förra året blev det rätt och bra, både med de satta på hösten och de jag fick skickade härifrån och satte på våren. Bra med något som verkligen kommer till användning!
Det växer i min Rocotolåda 

Efter jul är det dags att få ner resterande chilisorter i jord (nån gång mellan jul och nyår).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter jul är det dags att få ner resterande chilisorter i jord (nån gång mellan jul och nyår).
BURKTÄVLINGEN - Såhär står det till med min planta just nu..
Den har fått några karaktärsblad.. och de är olika färg på dem ..
Valde sorten pga vackert bladverk.. ifall jag inte skulle lyckas få några frukter hehe.. så skulle jag iaf ha nått fint och titta på!
(den extra lilla plantan.. är numer borttagen)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den har fått några karaktärsblad.. och de är olika färg på dem ..
Valde sorten pga vackert bladverk.. ifall jag inte skulle lyckas få några frukter hehe.. så skulle jag iaf ha nått fint och titta på!
(den extra lilla plantan.. är numer borttagen)
ODLING 2022
CHILI
Har börjat plantera de vanliga chilisarna, ska dela värmematta så jag tror det blir en hög idag.. och en hög om 1-2 veckor (beroende på hur groddningen går).
Dessa blev satta idag, får se om det blir några fler.. eller om jag avvaktar
Är tom duktig (temporärt) och skriver in dem i ett dokument på datorn! Det har jag inte gjort på ett par år nu hehe.. har skrivit dit deras Scoville (om jag vet.. ) art och namn
Frågan är om jag fortsätter lika duktigt eller om det blir nått halvfärdigt som vanligt haha
CHILI
Har börjat plantera de vanliga chilisarna, ska dela värmematta så jag tror det blir en hög idag.. och en hög om 1-2 veckor (beroende på hur groddningen går).
Logga in
Skapa konto
Dessa blev satta idag, får se om det blir några fler.. eller om jag avvaktar
Är tom duktig (temporärt) och skriver in dem i ett dokument på datorn! Det har jag inte gjort på ett par år nu hehe.. har skrivit dit deras Scoville (om jag vet.. ) art och namn
Frågan är om jag fortsätter lika duktigt eller om det blir nått halvfärdigt som vanligt haha
Här kommer en lite uppdatering från "Sveriges ensammaste tomatplanta"MaxHugo skrev:Detta kanske är ett vanligt fenomen gällande växthus, men eftersom detta var min första säsong, så ville jag dela med mig. Hade en del tomatplantor under sommaren, allt gick bra och rensa ut växthuset i slutet av Oktober.
För en vecka sen blev det dax att förbereda den dystra trädgården med lite julbelysning. Mitt uppdrag var att piffa till växthuset.
Efter att gått fram och tillbaka med olika saker, får jag syn på denna så väl igenkända växt
.[bild][bild]
Jag är inte känslosam, jag är inte sentimental men detta fick mig att bli mållös...
Så jag har officiellt påbörjat min odling inför 2022
[bild] [bild]
// Max
Logga in
Skapa konto
Tanken är nu att ta bort dom understa bladen och plantera om den i en avlång kruka för att få starka rötter. Sen använda den att driva from sticklingar, största bekymret är att jag inte vet vad jag odlar fram
//Max
Julklappar 

De kom med lastbil i torsdags
mer otympliga än tunga, men blev lite snopen när en lastbil vilke lev några småkrukor typ..
Vissatyckte jag hade för många projekt på g.. så att ”göra” några självvattnande grejer till våren - det troddes hm tydligen inte att de skulle bli gjorda..
Nu har jag både perfekta krukor och liten vattentank till mina tomater.. (11 l krukor tror jag det är). Fick 2 st (Dvs 8 krukor!)
(bild lånad från wexthuset)
Länk:https://www.wexthuset.com/tradgards...gtidsbevattning/odlingssystem-quadrogrow-slim
Fick oxå..
En bokashihink.. (med kran)
Hade tydligen tagit för lång tid på mig att lösa ”tvätthinksproblemet”
haha.. men det har jag gjort nu! Så nu kan jag använda dem med om jag vill.
Dock kul o komma igång nu direkt med denna
har redan börjat fylla o spraya..
De kom med lastbil i torsdags
Vissatyckte jag hade för många projekt på g.. så att ”göra” några självvattnande grejer till våren - det troddes hm tydligen inte att de skulle bli gjorda..
Nu har jag både perfekta krukor och liten vattentank till mina tomater.. (11 l krukor tror jag det är). Fick 2 st (Dvs 8 krukor!)
Logga in
Skapa konto
(bild lånad från wexthuset)
Länk:https://www.wexthuset.com/tradgards...gtidsbevattning/odlingssystem-quadrogrow-slim
Fick oxå..
En bokashihink.. (med kran)
Logga in
Skapa konto
Hade tydligen tagit för lång tid på mig att lösa ”tvätthinksproblemet”
Dock kul o komma igång nu direkt med denna