Jag var faktiskt ute och hittade en kronärtskocka idag =)
Snart dags att täcka över dem tror jag.

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det blev visst vinter även om det inte har kommit någon snö.

Det är nog dags att skörda broccollon. :rofl:

[bild] [bild] [bild]

Lyckades spetta upp purjolöken och sätta dem i växthuset. Hade varit enklare att göra det tidigare… :rolleyes:
De små får stå kvar till våren.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Broccoli med frost var ju väldigt vackert.:love:

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
En månad försenad typ - men så får det bli!
Nu är fröna till rocotosarna satta iaf (y):D

Rocotofrön sådda i brunaktiga svampar arrangerade i en vit förkultiveringsbricka, synliga genom genomskinliga fack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fröer av rocotos plantor satta i odlingsblock av svampmaterial i växthuslåda.
Skapa konto

Förpackning av ROOT!T Natural Rooting Sponges för sticklingar och frön, används för att plantera rocoto-frön utan jord.
Skapa konto

Frösådd av rocotos i plantjordssvampar på vit bricka, med fröpåsar i bakgrunden.
Skapa konto

De sitter i ”svampar” i år (ville slippa släpa/förvara jord)..

Skyltarna får jag göra på ”nästa pass”.. svårt att sitta uppe och pyssla för länge. Så en sak i taget :)(y):cool: (stoppade ner fröpåsarna bakom vardera rad så länge)

• Vit skumplatta med rutmönster av fördjupningar för att plantera frön utan jord, fröpåsar ej synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Karlia och 4 till
  • Laddar…
Härligt att se att du är igång!

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Det blev (ja, nu har de fått skyltar)

- Cristobal columbo
- Mini yellow
- 5 junction orange
- 5 junktion
- Brown
- Yellow
- Arequipa Giant
- Canario

3-4 st av varje sort… och dessa är bara rocotosar - om en månad (lite drygt) är det dags att sätta alla andra Chilisar :p:sweat:;)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
ODLINGSHUMOR:

Två meme-bilder på Gollum med texten "We mustn't start the seeds yet" och "But we wants to!
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
Är med i en chilitävling på fejjan.. och detta är min tävlingsplanta - som ÄNTLIGEN tittat upp! (har gått måååånga veckor.. )

Gul dryckesburk på ett träbord med ljusinsläpp i bakgrunden.
Skapa konto

Nygrodd chiliväxt i en öppnad dryckesburk hållen av en hand.
Skapa konto

Ung chiliplanta som just slagit ut, odlad i burk med synlig jord och perlit.
Skapa konto

Nu kör vi hårt! (y)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Nått ska man ju roa sig med på vinterhalvåret.. och en sådan här planta är lagom för mig ompyssla lite med :cool:

Tävlingen går ut på att odla i en 33 cl burk.. man får inte ta ut plantan/plantera om.. och man ska få färdig frukt.. (y) (förhoppningsvis)

• Wow
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jag tänkte vara med redan förra året.. Nå, någon gång kommer jag nog till skott!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag tänkte vara med redan förra året.. Nå, någon gång kommer jag nog till skott!
Hehe jag sponsrar en ”misslyckad” etapp i tävlingen :cool:.. den som inte fått upp nått i burken nu på söndag (19 dec) ..kommer få vara med i en lottdragning .. om tröstpris à la 4 sorters fröer .. från mig (y)

Trodde helt klart att jag skulle bli en av de tävlande i den etappen!

(på söndag är det drygt 4 v efter tävlingsstart)

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Det är en kul idé :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag sitter och planerar nästa års odling, eller egentligen försöker jag komma på var jag ska ha alla plantor jag vill driva upp inne som jag redan köpt frö till. :rofl:
Hur gör ni andra?
Jag har köpt nya större bevattningsbrickor, men vad ska jag ställa dem på? Skulle kunna ha en del större plantor vid de låga vardagsrummsfönstren, men vill inte ställa brickorna på parkettgolvet. Kan man ha korkunderlägg under? Finns det ställningar? :thinking:

Karlia
Jag har ett bord för småplantorna, sedan får de flytta upp till hylla på ovanvåningen. Just nu fungerar hyllan som skräpupplag, något jag får ta tag i.

Plantbord med småplantor under växtlampa, intill flaskor och på ett gallerhyllplan.
Skapa konto
Tom svart hyllställning använd som skräpupplag med diverse föremål och en tom bricka.
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Karlia
Övervintrarna brukar hamna här - lampor som är för klena för att driva upp plantor men fungerar för att få dem att överleva.

Men än så länge står övervintrarna vid fönster oklippta. Tror det blir för lite ljus, de kommer bli risiga. En kruka är med vattenförråd, den andra står på plastfat på parketten.

Inomhusväxter på bord under svagt rött och vitt ljus, en i vattenförrådskruka, den andra på plastfat.
Skapa konto
Övervintrande växter vid ett fönster med vissna löv och några röda blommor på långa grenar.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vitlöken kom ju aldrig ner.. först mådde jag dåligt och tiden rann iväg - sedan, för ovanlighetens skull, så kom också snön tidigt i Skåne!

Igår var all snö bortsmält och idag vankas det solsken.. så jag har planerat att skicka ut maken och peta ner dem (vitlöksklyftorna) i jorden :)

Hemmafixade vita namnskyltar i trä, nygjorda och placerade på en diskbänk.
Skapa konto

Vitmålade träetiketter med svart text för trädgård, pensel och svart färgburk syns på arbetsyta.
Skapa konto

Gjorde ett par namnskyltar modell större.. ha.. det var inte lätt att skriva smått med pensel!

Men det går att läsa iaf :p:cool:(y)

• Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.