Slänger in ett litet ”odlingsrecept

Recept på äppel- och chilisalsa med ingredienser och tillagningsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Sådd i en grönt kantad bricka med jord och spirende frön från sorterna Black Knight och Rwanda yellow.
Skapa konto

Uppdatering av sådden med gamla frön: två av sorterna har grott och jag hyser gott hopp om den tredje.
De som grott är Black Knight, som jag odlat förut och verkligen gillar, och Rwanda yellow, som jag inte testat förut.

• Gilla
Mathildatiger och 3 till
  • Laddar…
Tomaterna!
De tittade upp snabbt :oops: hann rangla iväg lite .. innan de hamnade vid ljus!

Förgrodda tomatplantor i jord med synliga vita perlitkulor och en röd identifieringsetikett.
Skapa konto

Tomatplantor som gror i jord i en svart kruka med indelare, en planta ser vissen ut.
Skapa konto

En sort verkar inte ha tittat upp.. än (tror dessutom det var från den påsen som bara hade två frön)

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
ROCOTO UPDATE:

De små rocotosarna fortsätter växa.. dax för lite näring nu!

Unga rocotoplantor i vit odlingsbricka med jord och etiketter för sortnamn.
Skapa konto

Unga rocotoplantor i jordkuber på en odlingsbricka, redo för näringstillförsel.
Skapa konto

Blev en hel del som tog sig.. :oops:

• Gilla
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
LAKVATTEN:

Helt plötsligt hände det! (y)

En petflaska märkt "Bokashi växtnäring" fylld med lakvatten bredvid en Urban Composter.
Skapa konto

Efter att inte en droppe funnits i "kranen" på bokaähi-hinken någonsin.. så fanns det nu en halv liten petflaska med illaluktande :poop: lakvatten till mina växter :D

Funderade en stund på talesättet "den som väntar på något gott.." men .. harkel..gott? njaaaeee... jag är inte frestad på något vis :p

MEN jag hoppas att mina växter blir glada nu!

En hand som håller en klar petflaska med etiketten "Bokashi VÄXTNÄRING" fylld till hälften med gulaktigt lakvatten.
Skapa konto

EXTRA INFO:

Förvaras: I en flaska eller burk i kylskåp, tydligen oklart hur länge...

Förvaringstips: Vissa perioder kan man få mer vätska än andra och då hinner man sällan göra av med allt (eller vet att man kommer behöva det bättre senare). Då går det utmärkt att frysa in i små pet-flaskor / burkar och ta fram senare (se ovan för förvaring av tinad vätska)

Spädes 1 msk lakvatten till 1 liter vatten

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Fadai
Fryser du dem??? Jag ställer min bokashivätska i plastdunkar i källaren, tas fram till vår/sommar, växer av bara f-n.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Fryser du dem??? Jag ställer min bokashivätska i plastdunkar i källaren, tas fram till vår/sommar, växer av bara f-n.
Jag har inte hunnit haha, det är ju min första skvätt jag skryter om ovan :D

Vanligen har vi haft nässelvatten om vi ska prata mer "naturliga" näringar. I övrigt köpta flaskor..

Men när jag googlat runt lite så verkade rådet vara det.. mest för att ingen verkar veta hur länge det håller allmänt (lakvatten alltså).

Jag hade ju trott att det skulle må ok av att stå framme (mörkt o inte i direkt sol typ, som mycket annat)... men alla sa (skrev) att den skulle stå i kylen :thinking:

Vet inte riktigt vad det är som skulle kunna bli dåligare än det redan är?

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Jag fryser inte heller. Näringsämnena som är i kan ju inte försvinna.

Det är en del hokuspokus ang bokashi också. SLU i Alnarp har nu gjort några studier som petar hål på en del av de magiska myterna.

Men växer gör det. Jag odlar ju direkt i kletet och det är fenomenalt.

• Gilla
Jonobe och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag har inte hunnit haha, det är ju min första skvätt jag skryter om ovan :D

Vanligen har vi haft nässelvatten om vi ska prata mer "naturliga" näringar. I övrigt köpta flaskor..

Men när jag googlat runt lite så verkade rådet vara det.. mest för att ingen verkar veta hur länge det håller allmänt (lakvatten alltså).

Jag hade ju trott att det skulle må ok av att stå framme (mörkt o inte i direkt sol typ, som mycket annat)... men alla sa (skrev) att den skulle stå i kylen :thinking:

Vet inte riktigt vad det är som skulle kunna bli dåligare än det redan är?
Kväve och fosfor tar inte skada av ljus, eller värme.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Kväve och fosfor tar inte skada av ljus, eller värme.
Nä tyckte det var skumt..

..men vet man inte provar man.. läser lite och frågar hur andra gör.. och så provar man igen hehe

Står ditt lakvatten kallt?

Snigla Snigla skrev:
Nä tyckte det var skumt..

..men vet man inte provar man.. läser lite och frågar hur andra gör.. och så provar man igen hehe

Står ditt lakvatten kallt?
Nej jag har det lite där det får plats.
Ibland innebär det att det står i tvättstugan där hinkarna står. Nu på vintern är det riktigt varmt i tvättstugan...

Det är ju inte någon mystisk mjölksyrabakterie (mjölksyrabakterier finns överallt och är helt omystiska) eller annan magi som gör att lakvattnet är bra för odling. Det är ju för att det innehåller fosfor och kväve och andra näringsämnen.

Det jag har märkt är att ibland jäser lakvattnet lite och det kan kanske hända mer i värmen. Men jag tror att det det beror på tex hur gammalt det är också och säkert andra faktorer som jag inte registrerat. Jäsningens negativa effekter på flaskan är lätt åtgärdad genom att öppna korken ibland.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Ekskogen har växt fint sen ollonen planterades i höstas! Frågan är om de ska planteras ut i början av maj eller i slutet av september när fukten kommer tillbaka. :thinking:

Unga ekplantor växer i krukor med synliga ekkottar, framför ett fönster med stadsljus i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Ekskogen har växt fint sen ollonen planterades i höstas! Frågan är om de ska planteras ut i början av maj eller i slutet av september när fukten kommer tillbaka. :thinking:

[bild]
Så gulliga :D

Har ingen aning om när man planterar dessa småttingar bäst :thinking:

Men de flesta träd planteras med fördel på höstkanten.. så de får en lugn tid för att ”sätta sig” i jorden.. innan det är dags för växandet ovan mark (saven stiger ju på våren, blad ska bildas osv)

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
De här är nog så snå att de kan behandlas som vilken ettårig växt som helst, än så länge.

Jag skulle nog vilja få ner dem direkt på våren och bara ta lite extra hand om dem första året.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är nog så att de mår bra av att komma ut så fort som möjligt. Jag kanske gör lite av varje, låter de som har störst behållare stå kvar inomhus undersommaren och planterar ut dem till hösten, medan de med lite mindre krukor får komma ut i senvåren..

De har verkligen växt fort, nu är de upp till 40cm höga med ett 20-tal blad på den största. För bara 2½ månader sedan var de små ekollon! De är planterade i höga, smala air-pots, för att ge bästa förutsättning för etablering och har ganska bra hjälp-belysning 15 timmar om dygnet. Jag är otålig, och vill få ut maximal tillväxt på kortast tid, en ekbacke tar lång tid nog som det är! :)

Har problem med sorgmyggor, klisterlappar och jakt med dammsugare två gånger om dagen har itne hjälpt. Men idag komemr det ett paket nematoder på posten, så förhoppningsvis tar det kål på dem.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.