436 796 läst ·
5 719 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering av sådden med gamla frön: två av sorterna har grott och jag hyser gott hopp om den tredje.
De som grott är Black Knight, som jag odlat förut och verkligen gillar, och Rwanda yellow, som jag inte testat förut.
Tomaterna!
De tittade upp snabbt
hann rangla iväg lite .. innan de hamnade vid ljus!
En sort verkar inte ha tittat upp.. än (tror dessutom det var från den påsen som bara hade två frön)
De tittade upp snabbt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En sort verkar inte ha tittat upp.. än (tror dessutom det var från den påsen som bara hade två frön)
LAKVATTEN:
Helt plötsligt hände det!
Efter att inte en droppe funnits i "kranen" på bokaähi-hinken någonsin.. så fanns det nu en halv liten petflaska med illaluktande
lakvatten till mina växter 
Funderade en stund på talesättet "den som väntar på något gott.." men .. harkel..gott? njaaaeee... jag är inte frestad på något vis
MEN jag hoppas att mina växter blir glada nu!
EXTRA INFO:
Förvaras: I en flaska eller burk i kylskåp, tydligen oklart hur länge...
Förvaringstips: Vissa perioder kan man få mer vätska än andra och då hinner man sällan göra av med allt (eller vet att man kommer behöva det bättre senare). Då går det utmärkt att frysa in i små pet-flaskor / burkar och ta fram senare (se ovan för förvaring av tinad vätska)
Spädes 1 msk lakvatten till 1 liter vatten
Helt plötsligt hände det!
Logga in
Skapa konto
Efter att inte en droppe funnits i "kranen" på bokaähi-hinken någonsin.. så fanns det nu en halv liten petflaska med illaluktande
Funderade en stund på talesättet "den som väntar på något gott.." men .. harkel..gott? njaaaeee... jag är inte frestad på något vis
MEN jag hoppas att mina växter blir glada nu!
Logga in
Skapa konto
EXTRA INFO:
Förvaras: I en flaska eller burk i kylskåp, tydligen oklart hur länge...
Förvaringstips: Vissa perioder kan man få mer vätska än andra och då hinner man sällan göra av med allt (eller vet att man kommer behöva det bättre senare). Då går det utmärkt att frysa in i små pet-flaskor / burkar och ta fram senare (se ovan för förvaring av tinad vätska)
Spädes 1 msk lakvatten till 1 liter vatten
Jag har inte hunnit haha, det är ju min första skvätt jag skryter om ovanFadai skrev:
Vanligen har vi haft nässelvatten om vi ska prata mer "naturliga" näringar. I övrigt köpta flaskor..
Men när jag googlat runt lite så verkade rådet vara det.. mest för att ingen verkar veta hur länge det håller allmänt (lakvatten alltså).
Jag hade ju trott att det skulle må ok av att stå framme (mörkt o inte i direkt sol typ, som mycket annat)... men alla sa (skrev) att den skulle stå i kylen
Vet inte riktigt vad det är som skulle kunna bli dåligare än det redan är?
Jag fryser inte heller. Näringsämnena som är i kan ju inte försvinna.Fadai skrev:
Det är en del hokuspokus ang bokashi också. SLU i Alnarp har nu gjort några studier som petar hål på en del av de magiska myterna.
Men växer gör det. Jag odlar ju direkt i kletet och det är fenomenalt.
Kväve och fosfor tar inte skada av ljus, eller värme.Snigla skrev:
Jag har inte hunnit haha, det är ju min första skvätt jag skryter om ovan
Vanligen har vi haft nässelvatten om vi ska prata mer "naturliga" näringar. I övrigt köpta flaskor..
Men när jag googlat runt lite så verkade rådet vara det.. mest för att ingen verkar veta hur länge det håller allmänt (lakvatten alltså).
Jag hade ju trott att det skulle må ok av att stå framme (mörkt o inte i direkt sol typ, som mycket annat)... men alla sa (skrev) att den skulle stå i kylen
Vet inte riktigt vad det är som skulle kunna bli dåligare än det redan är?
Nej jag har det lite där det får plats.Snigla skrev:
Ibland innebär det att det står i tvättstugan där hinkarna står. Nu på vintern är det riktigt varmt i tvättstugan...
Det är ju inte någon mystisk mjölksyrabakterie (mjölksyrabakterier finns överallt och är helt omystiska) eller annan magi som gör att lakvattnet är bra för odling. Det är ju för att det innehåller fosfor och kväve och andra näringsämnen.
Det jag har märkt är att ibland jäser lakvattnet lite och det kan kanske hända mer i värmen. Men jag tror att det det beror på tex hur gammalt det är också och säkert andra faktorer som jag inte registrerat. Jäsningens negativa effekter på flaskan är lätt åtgärdad genom att öppna korken ibland.
Så gulligaA arkTecko skrev:
Har ingen aning om när man planterar dessa småttingar bäst
Men de flesta träd planteras med fördel på höstkanten.. så de får en lugn tid för att ”sätta sig” i jorden.. innan det är dags för växandet ovan mark (saven stiger ju på våren, blad ska bildas osv)
De här är nog så snå att de kan behandlas som vilken ettårig växt som helst, än så länge.
Jag skulle nog vilja få ner dem direkt på våren och bara ta lite extra hand om dem första året.
Jag skulle nog vilja få ner dem direkt på våren och bara ta lite extra hand om dem första året.
Ja, det är nog så att de mår bra av att komma ut så fort som möjligt. Jag kanske gör lite av varje, låter de som har störst behållare stå kvar inomhus undersommaren och planterar ut dem till hösten, medan de med lite mindre krukor får komma ut i senvåren..
De har verkligen växt fort, nu är de upp till 40cm höga med ett 20-tal blad på den största. För bara 2½ månader sedan var de små ekollon! De är planterade i höga, smala air-pots, för att ge bästa förutsättning för etablering och har ganska bra hjälp-belysning 15 timmar om dygnet. Jag är otålig, och vill få ut maximal tillväxt på kortast tid, en ekbacke tar lång tid nog som det är!
Har problem med sorgmyggor, klisterlappar och jakt med dammsugare två gånger om dagen har itne hjälpt. Men idag komemr det ett paket nematoder på posten, så förhoppningsvis tar det kål på dem.
De har verkligen växt fort, nu är de upp till 40cm höga med ett 20-tal blad på den största. För bara 2½ månader sedan var de små ekollon! De är planterade i höga, smala air-pots, för att ge bästa förutsättning för etablering och har ganska bra hjälp-belysning 15 timmar om dygnet. Jag är otålig, och vill få ut maximal tillväxt på kortast tid, en ekbacke tar lång tid nog som det är!
Har problem med sorgmyggor, klisterlappar och jakt med dammsugare två gånger om dagen har itne hjälpt. Men idag komemr det ett paket nematoder på posten, så förhoppningsvis tar det kål på dem.