Skördat lite blåbär idag!
Nu börjar de leverera lite mer (förra året gav bara en planta lite)

Mogna amerikanska blåbär med ljus insida på en ljus tallrik, sorterna Patriot och Northblue.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyskördade amerikanska blåbär med ljus insida i en skål.
Skapa konto

Ett helt och ett halvt amerikanskt blåbär som visar det vita fruktköttet på en träyta.
Skapa konto

För er som var nyfikna på hur de amerikanske blåbären ser ut på insidan (vitt/ljust fruktkött).. gentemot våra svenska som är blåa rakt igenom!

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Gjorde muffins med amerikanska blåbär igår, tänkte att det kommer ju inte synas var blåbären ligger utan det blir en överraskning när man tar en tugga. Döm om min förvåning när muffinsen kommer ur ugnen med blåbärsfärgade fläckar? Visade sig att de amerikanska blåbären ändrar färg vid upphettning.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Gjorde muffins med amerikanska blåbär igår, tänkte att det kommer ju inte synas var blåbären ligger utan det blir en överraskning när man tar en tugga. Döm om min förvåning när muffinsen kommer ur ugnen med blåbärsfärgade fläckar? Visade sig att de amerikanska blåbären ändrar färg vid upphettning.
Jag var blå överallt efter jag skar upp kakan..

En bit blåbärskaka pudrad med florsocker på en grå tallrik.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
Omoget gul Numex Suave Orange chili på bord: hel frukt överst och halverad frukt nedanför.
Skapa konto

Skördade några lite tidigt.. färgen har inte kommit än - men smaken satt! Nästan ingen hetta, men otroligt mycket smak!

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Inte säkert att dessa är helt stabila.. men de var väldigt coola i färgerna (som ni vet att jag är en "sucker" för när det kommer till att odla chili haha).. så jag var bara tvungen att be om att få köpa några (privatperson). (y):love:

Idag kom fröerna iaf..
Sugar Rush Peach Striped - var den jag var ute efter.. den åkte det med några till :)
Googla på den ska ni få se på en häftig chili :cool:

Flera små påsar med chilifrön märkta med olika sorter, t.ex. "Black Scorpion variegated" och "Purple Tiger".
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Snigla Snigla skrev:
Inte säkert att dessa är helt stabila.. men de var väldigt coola i färgerna (som ni vet att jag är en "sucker" för när det kommer till att odla chili haha).. så jag var bara tvungen att be om att få köpa några (privatperson). (y):love:

Idag kom fröerna iaf..
Sugar Rush Peach Striped - var den jag var ute efter.. den åkte det med några till :)
Googla på den ska ni få se på en häftig chili :cool:

[bild]
Jag är också sugen på den efter att ha sett den i chiligruppen. Riktigt vacker! Sugar rush vill säga.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Karlia
Odlar och odlar.. Men de här har vuxit upp i gruset hos pappa, kan vara frö från fågelmat. Någon som vet vad det är? Bladen är småludna och lena.

Växt med småludna blad och knoppar som vuxit i grus, möjlig fågelmatfrö ursprung.
Skapa konto
Unge växter med stora gröna småludna blad som växer i grus.
Skapa konto

Gröna växter med småludna blad som växer i grus, eventuellt från fågelfrön, stödda av spaljéer.
Skapa konto

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Karlia
Efter att ha letat runt, kan det vara lindmalva? Någon som känner till den?

Maria T
Karlia Karlia skrev:
Efter att ha letat runt, kan det vara lindmalva? Någon som känner till den?
Känner inte till lindmalva, spännande, men visst liknar bladen Stockrosens blad och det är ju också en malvaväxt. Tror helt klart du är nåt på spåren.(y)

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Stockros borde både pappa och jag känna igen. Mina googleskills är ganska starka, får se vad pappa tror, han brukar vara bra på växter. Först nu som den har börjat blomma vilket underlättar artning.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag är också sugen på den efter att ha sett den i chiligruppen. Riktigt vacker! Sugar rush vill säga.
Hittat några då? :)

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Än så länge skriver jag ju bara upp i min bok vad som verkar spännande.. Varit inne på impecta en gång och lagt lite grejer i korgen.. Men jag inser ju att det är hög tid att börja köpa på sig fröer!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Än så länge skriver jag ju bara upp i min bok vad som verkar spännande.. Varit inne på impecta en gång och lagt lite grejer i korgen.. Men jag inser ju att det är hög tid att börja köpa på sig fröer!
Man får passa på när de har reor på årets fröer.. (y) sedan får man komplettera om det kommer någon kul nyhet i vår :)

Chili kollar jag lite nu.. eftersom vissa sorter vill planteras tidigare (redan om ett par mån).

Resten är det ju eg inte lika bråttom med!

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jo, chili är det snart dags för :heart: och jag behöver skörda. Torken har gått full med svamp så jag har nästan glömt bort chilin.. Det får jag ändra på!

Karlia Karlia skrev:
Jo, chili är det snart dags för :heart: och jag behöver skörda. Torken har gått full med svamp så jag har nästan glömt bort chilin.. Det får jag ändra på!
Den brukar klara sig ganska länge på plantan om man vill "vänta" :) Mer impad över att din verkar vara färdig.. det så långsamt här.. vi har frukter, men segar så kopiöst i färgbytet (bara ett fåtal på varje planta som börjat skifta.. och sedan var det kanske två plantor.. som har en hel del snart färdigas som varit "tidiga" hela säsongen).

Tycker fortfarande vädret borde ha varit mer gynnsamt, inte mindre..

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.