S sinuslinus skrev:
Första gången jag skördar lök frön frö. (Förutom purjolök men de tar ju en halv evighet) :D
När sådde du fröna?

S
Snigla Snigla skrev:
När sådde du fröna?
Vintersådde i växthuset i mitten eller slutet av februari. Oklart när det började gro dock.
Så här såg det ut 30/3 ( de smala stråna är lök):

Unge plantor och lök som gror i odlingsbrickor i ett växthus, daterad den 30 mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Karlia och 4 till
  • Laddar…
Inte plockat sedan typ i förrgår...
7l :D:sweat:

Tre skålar med färska röda jordgubbar på ett träbord i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Jonobe och 8 till
  • Laddar…
Maria T
13th Marine 13th Marine skrev:

[bild]
Stackars dej :love: fast jag plockar ju smultron vilket är ett slit ;) Njut av sommaren, det är en rikedom att plocka egna bär, frukter och grönsaker.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:

[bild]
Va fan snart blir du portad från denna tråd ;).. jag har ju inte fått en jordgubbe här än :oops::oops::oops: nu är jag ju så avundsjuk att jag är grön :sick: (inte kräkvarning dock som krysset på munnen indikerade hehe)

Vad har du för sort eg.. vi har insett att den vi spädde ut landet med för nått år sedan är en senare sort.. men vår första är inte klar heller än! grr..

...vill ha jordgubbaaaaarrr :love:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Stackars dej :love: fast jag plockar ju smultron vilket är ett slit ;) Njut av sommaren, det är en rikedom att plocka egna bär, frukter och grönsaker.
Ja, det är härligt, nu styckfrös jag några fina och de sämre åkte i en påse för senare syltkok.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Va fan snart blir du portad från denna tråd ;).. jag har ju inte fått en jordgubbe här än :oops::oops::oops: nu är jag ju så avundsjuk att jag är grön :sick: (inte kräkvarning dock som krysset på munnen indikerade hehe)

Vad har du för sort eg.. vi har insett att den vi spädde ut landet med för nått år sedan är en senare sort.. men vår första är inte klar heller än! grr..

Nu får du säga åt dina plantor att skärpa sig ;)
Vi har Korona, Sonata, Senga sengana samt honeoye (i ordning från godast).
De mognar mycket riktigt olika fort.

Fadai
Snigla Snigla skrev:

Ja, släng ut människan! Har fått EN mogen gubbe, o kanske åtta på G. Oxå grön av avund. :rofl:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Hej! Jag har inte läst här på ett tag, så det kanske redan är avhandlat(har haft fullt upp i trädgårn ;))

Jag har haft lite otur med det mesta i år. Gurkorna är spinkiga och långsamma, samma sak med tomaterna, petunior som helt dött eller inte ens kommit upp, konstig majs, döda morötter m.m. Gurkorna brukar jag i normala fall skörda mellan 5-6st per dag på två plantor så här dags.

Jag har hört rykten om att planteringsjorden generellt inte var den bästa i fjol och funderar på om jag har fått tag på sådan jord i år. Är det någon annan som haft missväxt?

Potatisen tror jag blev "vattensjuk" efter det stora skyfallet... :cry:

En del kommer säkert klara sig, även om det kommer bli sen skörd.

Jag gav jordgubbarna benmjöl i våras och i mitt en (1) kvm stora jordgubbsland har jag nog skördat ungefär 8-9 liter hittills och det är inte slut än.

Jag vet inte vad det är för sorter för det är kloner från gamla plantor som jag haft med mig i över 30 år mellan olika bostäder. Ibland har de tom fått bo i balkonglådor men de gör snällt nya avläggare.

• Gilla
  • Älska
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Ha! Fåglarna missade en! :love:

Hand håller en mogen jordgubbe framför en trädgång med grönsaksland.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Jag hittade vitlöken som försvann. :love: Nygrävd vitlök med jord och rötter på ett silverfat.
Skapa konto

Satte några klyftor hösten 2019 och sen försvann de. Men idag grävde jag upp dem. Inte någon större skörd men goda.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Hej! Jag har inte läst här på ett tag, så det kanske redan är avhandlat(har haft fullt upp i trädgårn ;))

Jag har haft lite otur med det mesta i år. Gurkorna är spinkiga och långsamma, samma sak med tomaterna, petunior som helt dött eller inte ens kommit upp, konstig majs, döda morötter m.m. Gurkorna brukar jag i normala fall skörda mellan 5-6st per dag på två plantor så här dags.

Jag har hört rykten om att planteringsjorden generellt inte var den bästa i fjol och funderar på om jag har fått tag på sådan jord i år. Är det någon annan som haft missväxt?

Potatisen tror jag blev "vattensjuk" efter det stora skyfallet... :cry:

En del kommer säkert klara sig, även om det kommer bli sen skörd.
Vi diskuterade en del jord innan, eller hehe jag gjorde kanske.. hade oturen att köpa dålig jord flera ggr så alla mina odlingar kom lite efter och en del dog.. (har iaf klarat mig från dålig näring i år.. förra året råkade jag ut för det istället).

Hur menar du att potatisen blivit vattensjuk? (hur ser du det..)

• Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Idag blev det till och frysa in årets flädersaft :D (vi använder mindre socker, då är det lättare att förvara den fryst.. och den är oftast lätt o skopa upp.. och det blir kallt o slushigt.. perfekt på sommaren)

Klase av vita fläderblommor med gröna blad mot en bakgrund av terrakottafärgad och mörkgrå vägg.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
SENASTE (jord/gödsel):

Skärmdump av ett diskussionsinlägg av Odalaren Lena Israelsson om problem med förgiftat gödsel i koloniföreningen Pungpinan.
Skapa konto

Skärmdump av ett diskussionsinlägg om skadlig gödsel, med text och en länk till ytterligare information.
Skapa konto

• Ledsen
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.