437 389 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Inga sjysta lökar.
Nu är självförsörjningen av rödlök starkt hotad. Små vita larver som lever i jorden äter på löken.
Vad att göra?
Staffan
Nu är självförsörjningen av rödlök starkt hotad. Små vita larver som lever i jorden äter på löken.
Vad att göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Staffan
Lite småkul, efter bygget av badrum (o pågående tvättstuga) så blev vårt hmm.. extraskafferi... väldigt dammigt (damm från beton/putsblandning o slip) ..så jag har börjat torka burkar!
...samtidigt så passar jag på att flytta ut burkarna som stod i ett skåp (dammigt därinne med). Jag har frågat maken om det fanns nått kvar därinne..”nä är inte så mycket” är svaret jag fått..
Kan tala om att skåpet var inte alls så tomt.. har hittat massa syltburkar, chiliburkar.. marmelad.. inläggningar.. från både 2018 och 2017
Detta är kvar sedan förra året...
Ni vet hur mycket chiligrejer vi gjorde.. vi har skött oss bra på ”att äta chilis” hehe (dock hade vi börjat med 2017, om jag vetat att det fanns kvar!).
...samtidigt så passar jag på att flytta ut burkarna som stod i ett skåp (dammigt därinne med). Jag har frågat maken om det fanns nått kvar därinne..”nä är inte så mycket” är svaret jag fått..
Kan tala om att skåpet var inte alls så tomt.. har hittat massa syltburkar, chiliburkar.. marmelad.. inläggningar.. från både 2018 och 2017
Detta är kvar sedan förra året...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ni vet hur mycket chiligrejer vi gjorde.. vi har skött oss bra på ”att äta chilis” hehe (dock hade vi börjat med 2017, om jag vetat att det fanns kvar!).
Logga in
Skapa konto
...det ser ut att bli en del björnbär i år
Logga in
Skapa konto
Röda vinbären är fina, men inte hutlöst många (klippte dem lite sent), svarta vinbär verkar vi inte få några!
Logga in
Skapa konto
Krusbären (gröna) kommer stort, både i mängdoch strlk
Trots sniglar så funkar vår sallad
Potatisen verkar också må ok, än så länge:
Och vinbär får vi också, synd bara att vi inte hunnit göra av med förrförra årets skörd ännu...
Logga in
Skapa konto
Potatisen verkar också må ok, än så länge:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och vinbär får vi också, synd bara att vi inte hunnit göra av med förrförra årets skörd ännu...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter att ha mumsat i sig mina basilikor, verkar Tripsen fått smak för Chiliplantan. Den som i våras var en tvärhand hög, har nu vuxit till sig lite. Men nu verkar djävulens påfund vilja sätta stopp för det. Går det att besegra Belzebubs hantlangare?
Staffan
Logga in
Skapa konto
Staffan
Jag skulle försöka med oriusbaggar, finns att beställa bla från wexthuset. Mina tidigare försök har varit med såpvatten, är man tillräckligt ihärdig ska det kunna fungera.
Finns gift också, typ provadopinnar. Men när det är något som ska ätas sedan så skulle jag avstå.
Finns gift också, typ provadopinnar. Men när det är något som ska ätas sedan så skulle jag avstå.
Många chiliodlare brukar ha problem med tripsStaffan2000 skrev:
Själv har jag inte haft tripsproblem just.. har haft alla andra jäkla lusar under åren känns det som.. men inte trips! Trots att hela huset/gården kryllar av trips denna tid på året. Måste vara olika sorters trips
,.men de verkar aldrig ha påverkat våra odlingar!
MEN.. hade kört samma taktik.. står de ute.. duscha av dem ganska ofta, kom ihåg lite under bladen oxå..och i bladveck. Låt den inte stå i gassande sol efter precis bara (risk för lite bränna vid vattendropparna på bladen).
såpavattenbsom alternativ två..
Baggar osv är lättare om du har dem på ett avskilt ställe, som växthus.. där du kan stänga till lite.
Men försök som sagt hålla plantan pigg, med vatten o näring.. och försök få bort värsta angreppet. Plantan är ganska tålig nu (oftast) och klarar sig ganska bra om man hjälper den lite (iaf när det kommer till olika löss osv).