Fadai
Grattis! Ser gott ut.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Staffans2000
Inga sjysta lökar.

Nu är självförsörjningen av rödlök starkt hotad. Små vita larver som lever i jorden äter på löken.
Vad att göra?

Skadade rödlökar med vita larver på träplanka, tecken på skadedjur i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Små vita larver på en träplanka, indikation på skadedjur som påverkar lökodling.
Skapa konto

Staffan

• Ledsen
Naturliv
  • Laddar…
P
Är det fluglarver(maggot)? visste inte att de trivdes i grönsaker,beror kanske på att jag inte odlar något alls själv iof :)

Staffans2000
Ja.
De ser ut som fluglarver, fast mindre.

Staffan

Är nog tyvärr lökfluga. Står om den en bit ner på sidan.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Lite småkul, efter bygget av badrum (o pågående tvättstuga) så blev vårt hmm.. extraskafferi... väldigt dammigt (damm från beton/putsblandning o slip) ..så jag har börjat torka burkar!

...samtidigt så passar jag på att flytta ut burkarna som stod i ett skåp (dammigt därinne med). Jag har frågat maken om det fanns nått kvar därinne..”nä är inte så mycket” är svaret jag fått..

Kan tala om att skåpet var inte alls så tomt.. har hittat massa syltburkar, chiliburkar.. marmelad.. inläggningar.. från både 2018 och 2017 :oops:

Detta är kvar sedan förra året...

Burkfyllda hyllor med hemmagjorda inläggningar av blandade chilis från 2019 i ett dammigt skafferi.
Skapa konto

Hylla i källare med burkar av hemgjorda chilirätter och marmelader, daterade 2017 och 2018, mot dammig vägg.
Skapa konto

Ni vet hur mycket chiligrejer vi gjorde.. vi har skött oss bra på ”att äta chilis” hehe (dock hade vi börjat med 2017, om jag vetat att det fanns kvar!).

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Björnbärsbuske med mogna och omogna bär samt blommande blommor mot en bakgrund av grönska.
Skapa konto

...det ser ut att bli en del björnbär i år (y)

Röda vinbär på grenar omgivna av gröna blad, indikerar mognad och normal skörd.
Skapa konto

Röda vinbären
är fina, men inte hutlöst många (klippte dem lite sent), svarta vinbär verkar vi inte få några!

Närbild av ett grönt krusbär som hålls mellan fingrarna, med trätrall i bakgrunden.
Skapa konto

Krusbären (gröna) kommer stort, både i mängdoch strlk :cool:(y) de är nästan klara! De röda också (y)

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Själv får jag några få svarta vinbär, hackspetten tog de flesta karten. De röda vinbären har skatorna plockat helt rent... :cry:

• Ledsen
Snigla
  • Laddar…
Trots sniglar så funkar vår sallad
En grönsaksodling med frisk sallad och späd potatisväxt i solljus.
Skapa konto

Potatisen verkar också må ok, än så länge:
Välmående potatisplantor i lång rad i en grönskande trädgård.
Skapa konto
Lummig potatisodling nära en röd träbyggnad på en somrig dag.
Skapa konto

Och vinbär får vi också, synd bara att vi inte hunnit göra av med förrförra årets skörd ännu...
Vinbärsbuskar med mogna bär i en trädgård med grönskande omgivning och ett rött hus i bakgrunden.
Skapa konto
Vinbärsbuske med mogna bär i en solig trädgård med grönt gräs.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Efter att ha mumsat i sig mina basilikor, verkar Tripsen fått smak för Chiliplantan. Den som i våras var en tvärhand hög, har nu vuxit till sig lite. Men nu verkar djävulens påfund vilja sätta stopp för det. Går det att besegra Belzebubs hantlangare?
Chiliväxt i kruka på trätrappa med grönskande bladverk i kvällssol, skadad av skadedjur.
Skapa konto

Staffan

Karlia
Jag skulle försöka med oriusbaggar, finns att beställa bla från wexthuset. Mina tidigare försök har varit med såpvatten, är man tillräckligt ihärdig ska det kunna fungera.

Finns gift också, typ provadopinnar. Men när det är något som ska ätas sedan så skulle jag avstå.

Tog upp min första vitlök idag Dom var inte stora och flätan blev väl inte den snyggaste heller men dom såg fina ut och det ska bli spännande att smaka.
Fläta av nyskördad vitlök hänger mot en vit dörr med fönster och en lampa reflekterar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Försöker med brysselkål i år. Trängde nog ihop dem för mycket, kronärtskockan i samma pallkragen verkar definitivt tycka det, den har slutat växa. Återstår att se hur det går för kålen. Brysselkål planterade tätt i en pallkrage omgiven av träplankor och andra gröna växter.
Skapa konto

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Efter att ha mumsat i sig mina basilikor, verkar Tripsen fått smak för Chiliplantan. Den som i våras var en tvärhand hög, har nu vuxit till sig lite. Men nu verkar djävulens påfund vilja sätta stopp för det. Går det att besegra Belzebubs hantlangare?
[bild]

Staffan
Många chiliodlare brukar ha problem med trips :( men det är mest inne i början på odlingarna..

Själv har jag inte haft tripsproblem just.. har haft alla andra jäkla lusar under åren känns det som.. men inte trips! Trots att hela huset/gården kryllar av trips denna tid på året. Måste vara olika sorters trips :thinking: de jag pratade om är ju de vi har pga åkrarna runt oss.. i väntan på skörd. De killar oss.. kryper in överallt (lampknappar, bakom glas på tavlor osv).

,.men de verkar aldrig ha påverkat våra odlingar!

MEN.. hade kört samma taktik.. står de ute.. duscha av dem ganska ofta, kom ihåg lite under bladen oxå..och i bladveck. Låt den inte stå i gassande sol efter precis bara (risk för lite bränna vid vattendropparna på bladen).

såpavattenbsom alternativ två..

Baggar osv är lättare om du har dem på ett avskilt ställe, som växthus.. där du kan stänga till lite.

Men försök som sagt hålla plantan pigg, med vatten o näring.. och försök få bort värsta angreppet. Plantan är ganska tålig nu (oftast) och klarar sig ganska bra om man hjälper den lite (iaf när det kommer till olika löss osv).

Måste ju visa upp lite mumsiga hallon härinne oxå :) verkar vara ett riktigt hallonår här i år!

Närbild av en skål med stora och mogna hallon, rik skörd.
Skapa konto

Stora och mogna hallon i närbild, markerar ett gott hallonår.
Skapa konto

Stora, fina och många !

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.