440 411 läst ·
5 764 svar
440k läst
5,8k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 916 inlägg
@Snigla De är som de andra vi gjorde, hann tyvärr inte ta bilden innan sista fylldes.
Men där är två lådor, en 60l och en 40l, där den mindre är i den större.
I botten på den lilla är där borrat två hål för 75mm som ska gå ner i den stora.
Och sedan är där ett 40mm i ena kanten på botten där ett rör ska upp till toppen och agera påfyllnadsrör.
Det gör att man får en övre korg vi fyller med jord, och en undre som fungerar vattenreservoar.
Har 10st i växthuset sedan tidigare =)
Men där är två lådor, en 60l och en 40l, där den mindre är i den större.
I botten på den lilla är där borrat två hål för 75mm som ska gå ner i den stora.
Och sedan är där ett 40mm i ena kanten på botten där ett rör ska upp till toppen och agera påfyllnadsrör.
Det gör att man får en övre korg vi fyller med jord, och en undre som fungerar vattenreservoar.
Har 10st i växthuset sedan tidigare =)
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 080 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 080 inlägg
Så här ser det ut hos oss nu. Känner mig som en månskensbonde för odlingstillsynen just nu sker efter att barnen somnat och innan det blir för mörkt och jag behöver sova. 
Kupade potatisen igår och idag planterade jag ut rotselleri och purjolök.
Har tyvärr bara fyra minipurjosar så ska direktså lite mer tänkte jag. Förra året fortsatte purjolöken växa hela hösten och vintern så det borde kunna bli något.
Fjolårspurjon blommar nästan.
Fyra zucchiniplantor bland majsen. Nöjd med att lyckas få 4 av 6 frön att gro på friland.
Jag har oflyt med zucchini. Förra året sket sig första förodlingen och den andra åt några sniglar upp. Direktsådde sen mitt i sommaren så det hann inte bli så stor skörd. I år blev det ingen lyckad förodling heller.
Idag sådde jag störvaxbönor som är tänkta att klättra på majsen.
Det är två pumpor i gräsklippet. Hoppas det blir något att använda till dotterns halloween-kalas.
Frun sådde planlöst i en låda. Verkar vara dill, mangold, spenat och ett par sorters sallad. Är två rader som ingen vet vad det är...
Kupade potatisen igår och idag planterade jag ut rotselleri och purjolök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Har tyvärr bara fyra minipurjosar så ska direktså lite mer tänkte jag. Förra året fortsatte purjolöken växa hela hösten och vintern så det borde kunna bli något.
Fjolårspurjon blommar nästan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fyra zucchiniplantor bland majsen. Nöjd med att lyckas få 4 av 6 frön att gro på friland.
Jag har oflyt med zucchini. Förra året sket sig första förodlingen och den andra åt några sniglar upp. Direktsådde sen mitt i sommaren så det hann inte bli så stor skörd. I år blev det ingen lyckad förodling heller.
Idag sådde jag störvaxbönor som är tänkta att klättra på majsen.
Det är två pumpor i gräsklippet. Hoppas det blir något att använda till dotterns halloween-kalas.
Frun sådde planlöst i en låda. Verkar vara dill, mangold, spenat och ett par sorters sallad. Är två rader som ingen vet vad det är...
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 080 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 080 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 916 inlägg
Haha, ja det är riktigt gott om plats nu i vardagsrummet (bara det rummet de fått bo i) .. och vi kan äntligen kolla på tv:n utan massa växtbelysningar som bländar en..S sinuslinus skrev:
.. men nu har man ju inte tid o titta på tv
Det kan vara Vårkrage som växer bland "salladen".Snigla skrev:
Man skulle kunna tro att vi medvetet odlar mumsiga saker här...
..,och ja, det går och mumsa på!
[bild]
[bild]
Men det räcker nog både till att göra pesto, soppa och gödningsmedel av!
Världen tas över av kirskål och brännässlor..
Någon som vet vad det är för fgul blomma som dykt upp för första gången sedan vi flyttat hit? (Ser ut som et gul prästkrage, modell större)
Här växer det så det knakar, i varje fall vissa saker. Tomatplantorna har små små tomater.
Physalisen blommar
Gräslök och vitlök längst bort, sen jordgubbar och närmast gul lök och purjolök i toarulls-kostym. På den tomma jordplätten ska det vara dill men den vill inte alls växa här, ska testa att så om en gång till och täcka med fiberduk så får vi se om det blir bra.
Ett litet potatisland med två sorter potatis och så lite byggställning i det också, precis som det ska vara när allt ska ske på sommaren
I pallkragen i bakgrunden sattes det sallad ärtor och morötter men de glupska sniglarna måste ha slukat allt så testar med koppartejp på kanten och sår
om det.
Gurkorna är klara för skörd och det tyckte tydligen hönsen också för en timme efter jag tog bilden så hade de nästlat sig in och ätit upp två stycken
aja, det fanns en kvar att göra tzatsiki på
och fler kommer.
Logga in
Skapa konto
Physalisen blommar
Logga in
Skapa konto
Gräslök och vitlök längst bort, sen jordgubbar och närmast gul lök och purjolök i toarulls-kostym. På den tomma jordplätten ska det vara dill men den vill inte alls växa här, ska testa att så om en gång till och täcka med fiberduk så får vi se om det blir bra.
Logga in
Skapa konto
Ett litet potatisland med två sorter potatis och så lite byggställning i det också, precis som det ska vara när allt ska ske på sommaren
om det.
Logga in
Skapa konto
Gurkorna är klara för skörd och det tyckte tydligen hönsen också för en timme efter jag tog bilden så hade de nästlat sig in och ätit upp två stycken
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 916 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 916 inlägg