437 351 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Ha, 15 liter hade jag.. jag har stillar värsta beroendet för ett par dagar13th Marine skrev:
Men nu är det slut.. ja alltså det som jag inte fryst in / gjort nått av
Men jag åt jordgubbar i filen imorse, jordgubbar (bara) till lunch och jordgubbar till efterrätt ikväll
Jag är lite enkelspårig o fanatisk när det kommer till jordgubbar! Värre än en klåfingrig treåring., maken bara skakar på huvudet
Åter till allvaret (inte Öland)!
Min magnolia har dött. Troligen pga. att rådjurssyddsplastspiralen fått barken bakom att ruttna. Men några kvistar högre upp, har inte fattat det, så några enstaka blad har sprungit ut. Går det att rädda Magnolian på något sett. Stickling, ympning etc?
Staffan
Min magnolia har dött. Troligen pga. att rådjurssyddsplastspiralen fått barken bakom att ruttna. Men några kvistar högre upp, har inte fattat det, så några enstaka blad har sprungit ut. Går det att rädda Magnolian på något sett. Stickling, ympning etc?
Staffan
Lurigt, gammalt träd? Nytt?Staffan2000 skrev:
Foto på den och foto på ”skadan”?
Så här ser det ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den där skadan ser inte ny ut, har nog funnits ett tag, jättetråkigt när en Magnolia går hädan.
Jag tror inte det är torka, det brukar inte visa sig som barkskador initialt. Två möjliga orsaker, den ena är att det blivit en vattensamling innanför stamskyddet men kanske inte särskilt troligt.
Den andra orsaken som är mera trolig är tidig vår när vårsolen värmer dagtid omväxlande med nattfrost. Det svartfärgade plastskyddet drar till sig mer värme än omgivningen och när kylan kommer nattetid blir det häftiga växlingar för ett träd som börjat vegetera i värmen. Barken spricker, kallas för barksplit. Om skadan på barken är vänd mot solsidan är det en sannolik förklaring.
Jag tror inte det är torka, det brukar inte visa sig som barkskador initialt. Två möjliga orsaker, den ena är att det blivit en vattensamling innanför stamskyddet men kanske inte särskilt troligt.
Den andra orsaken som är mera trolig är tidig vår när vårsolen värmer dagtid omväxlande med nattfrost. Det svartfärgade plastskyddet drar till sig mer värme än omgivningen och när kylan kommer nattetid blir det häftiga växlingar för ett träd som börjat vegetera i värmen. Barken spricker, kallas för barksplit. Om skadan på barken är vänd mot solsidan är det en sannolik förklaring.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg