Rabarberväxt i odlingslåda i trädgården, frodig och redo för skörd.
Så här ser min rabarber ut nu.

Rabarberstjälkar och äpplen ligger på en diskbänk i köket, redo för att bli till paj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags att göra en paj på nyskördad rabarber och några av mina kvarvarande äpplen.

Trädgård med nyplanterad rabarber och lök som har börjat växa, omgiven av gräs och en del träd och buskar i bakgrunden.
Löken kommer upp fint. Men potatisen är inte över ytan än.

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Just nu är det väldigt tydligt att vi lever i ett avlångt land med flera olika odlingszoner. 🙂

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S
Den här helgen har alla byggprojekt pausats för lite trädgårdsfix. Igår rensade jag sparrislandet från ogräs och även vitlöken. Vitlöken var fin under ogräsmattan och fick även gödning.
Trädgårdsbädd med vitlöksplantor och ogräs, delvis rensad. Stenplattor och grönska runt kanten, förberedd för att plantera kål.
Skapa konto

Trädgårdsland med nyplanterade sparrisskott, ogräs befriat. Större hacka och korg syns i bakgrunden, samt en stol på jordytan.
Skapa konto

Ogräsrensat sparrisland med unga vitlöksplantor i upphöjd träbädd, omgiven av gräsmatta och trästaket.
Skapa konto

Idag rensade jag upp en annan plats och la på kogödsel och täckte med nysållad kompostjord från fjolårets pumpaodling. Det borde bli en bra grund till kållandet tänkte jag.
Satte ut ett gång kålplantor. Blomkål, kålrabbi, vitkål, spetskål och brysselkål. Broccoli och grönkålen får jag hitta plats till någon annanstans. 😅🫣

De kalsådda kålplantorna har blivit jättefina i år och det börjar bli för varmt i växthuset så de har de bättre i jorden.

Hand med blå handske håller en kruka med en kålplanta redo för plantering i trädgården.
Skapa konto

Kålplantor i små krukor på en nyberedd jordbädd i trädgården med ett vattenrör synligt till höger.
Skapa konto
Kålplantor satta i rader i en jordbädd; nyanvänd kompostjord syns runt plantorna, med trädgårdsredskap i bakgrunden.
Skapa konto

Kålplanta nyplanterad i mörk jord med skylt, omgiven av fler plantor och en hand i arbetshandske syns i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Vi fick ner potatisen (vitlöken har just kommit upp) och har rensat lite i "ibland-landet" för att kunna ställa dit en kompost under sommaren.

Snaggat en del av grön-brun-mattan och bytt olja i klipparen.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Det innebär förstås en extra grad av svårighet. Aldrig kul när det man kämpat med att odla blir förstört, oavsett orsak.

Så här stora var våra frösådda gula lökar när de åkte i jorden idag. Hanterbara men inte jättestora.
[bild]
Den storleken skulle jag kunna hantera. Jag känner att jag ska våga mig på att så lök.

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
K
Har satt ngra potatisar och gula lökar i en pallkrage idag
Hortensia med ljusgula och rosa blommor i en terrakottakruka framför en röd trävägg.
Skapa konto

Planterade också om den nyinköpta hortensian vars kruka var full med rötter

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Höll på att döda mina tomatplantor, skulle tydligen ha vattnat redan igår. Som tur är har alla återhämtat sig.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Höll på att döda mina tomatplantor, skulle tydligen ha vattnat redan igår. Som tur är har alla återhämtat sig.
Tomat har otrolig livskraft, bara att t.ex. klippa av en topp och stoppa ned i jord så växer den på nytt.
Knäckte två vid omplantering och gjorde så på topparna.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Igår satte vi (jag vet.. det blev lite sent) vår potatis.. två sorter som legat på groddning på köksbordet.. :)

Fick passa på när det var uppehåll i "skitvädret"..

Vi pumpade också ner vatten i växthuset (till tunnan för automatbevattningarna).. vi har ju lyckats fylla alla tunnorna med vatten (jipppppii).. ska se om jag inte kan fiska fram en tunna till från nån förrått (tror jag har en till nånstans).. det ska ju regna halva veckan.. (lika bra o samla medan man kan, har regnat klent innan.. och om det blir varmt o vattenbrist i brunnarna.. kommer växterna behöva vårt sparade regnvatten)

När solen ändå sken (o jag frös...för det blåste..) så passade jag på att blanda jord till 4 chilisar och 2 tomater.. för att kunna skicka ut dem i växthuset 👍😎

IDAG...

Har jag (vi till o från) försökt reda upp trasselhögen av chilisar och tomater på matsalsbordet där de fått husera under lampor..

Inomhusmiljö med slingrande gröna växter på möbler och bord i vardagsrummet, samt en färgglad tavla på väggen.
Skapa konto

Uttrasslat.. och ska stöttas upp med pinnar o ställas tillbaka på bordet.. inför omplantering i större krukor när vädret blir lite bättre.. kanske framåt nästa helg!

Då jag haft lite annat o göra har jag inte hållit vakt över hur mycket de växt.. och skymt varandra.-- det gick av en hel del när man höll på (försiktigt) och försöka ta isår allt..

Brutna chiligrenar ligger på en orientalisk matta bredvid ett trägolv och en dammsugarslang.
Skapa konto

Har starka plantor, men lik förbaskat gick grenarna av lätt.. verkar vara rocoton som trots sin grovhet är lite känsliga.

I år har det barit lite oreda i odlingarna.. men men ibland blir det så! 😕

Vi har flera överlevande chilisar och tomater i år än förra året iaf! 👍😊

• Gilla
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
Igår i, i hällregnet, satte vi ut våra tomater, - äntligen. Det har varit kallt och eländigt och allmänt hemskt både vad gäller väder och hälsa så det var riktigt plågade plantor som fick komma ut från sina (alltför) små krukor och ut i jorden.
Tog inga bilder för det regnade alldeles för mkt. Jag var jordig från topp till tå och behövde slänga alla kläder i tvätten.

Nu har jag bara några stackars plantor kvar som ska odlas i krukor (större än de står i nu). Vi får se hur det går med det.
Känns mest som att jag sysslar med plågsamma växtförsök i år. 😢

Snart kan jag plocka den första.
Gröna och en nästan mogen tomat på en planta i en kruka.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Maria T och 5 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Snart kan jag plocka den första.
[bild]
I vilken land befinner sig den tomatplantan?

Har svårt att tro det är Stockholms län då mina är mellan 3-10 cm höga för tillfället. Sådda för över 2 månader sedan.

Efter 10 dagars intensiv väntan syntes idag de första tecknen på majs i pappersrullarna de såddes i. Nu hoppas jag att så många av de 175 andra också kommer gro de närmaste dagarna

Majsplantor börjar gro i tre pappersrullar fyllda med jord.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
I vilken land befinner sig den tomatplantan?

Har svårt att tro det är Stockholms län då mina är mellan 3-10 cm höga för tillfället. Sådda för över 2 månader sedan.
Den är sådd och uppvuxen i Nykvarn. Just den plantan är övervintrad och blommade därmed ganska tidigt. Men även om det är den enda som är på gång att skördas är det många plantor sådda i början av mars som är lika stora och har kart på sig.
Tomatplantor i svarta krukor i ett växthus, med stöd pinnar och frodiga gröna blad, fotograferade i mitten av april.
Skapa konto

Jag har haft konstgjord belysning till dem dock. Här är en bild från mitten av april.
Odling av växter med konstgjord belysning i ett fönster, med tomatplantor i krukor och röda blommor i bakgrunden.

• Gilla
Kakelugnen566 och 5 till
  • Laddar…
S
Igår och idag så började jag plantera ut tomater. Började med att rensa bort en ogräsäng och fick hjälp av barnen i en timme. Inte frivilligt dock utan mot lön men det kanske lönar sig långsiktigt.

Tomaterna har bott en längre tid oorganiserat på växthusgolvet och det såg ut så här när jag burit ut de flesta.
Tomatplantor i krukor utanför ett växthus, med röd tegelvägg och glasdörr. Växthusets insida syns i bakgrunden.
Skapa konto

Tomatkart på ett par av plantorna och alla hade fina rötter. Jag gillar verkligen de höga roots-krukorna. Man kan till och med ringla ner rangliga plantor vid omplantering.
Tomatplanta med omogen tomat och stödpåle i en trädgård, omgivna av fler tomatplantor och bakgrund av buskar och störar.
Skapa konto
Närbild av tomatväxtens rötter i en jordklump, redo för plantering. Bakom syns fler plantor i svarta krukor.
Skapa konto

Tomatplantor i svarta krukor planterade kring pålar i en trädgård med betongkant; växthusgolv och droppslang syns.
Skapa konto

La ut 15 meter droppslang också. 8 pålar med 4 tomater runt varje. Det är nog lika många kvar att plantera ut på annan plats..
Tomatplantor planterade runt träpålar i en trädgård, med droppslang och nät för stöd, samt en orange vattenkanna bredvid ett gult och vitt skjul.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.