197 483 läst ·
333 svar
197k läst
333 svar
Ockupering av min fastighet
Fy på dig som blandar in diagnoser här, hur lågt och respektlöst är inte det?Claes Sörmland skrev:
Ja det är extremt frustrerande med dessa oseriösa ADHD-byggare som försöker driva företag men inte kan planera ens det mest basala.
Har själv stålsatt mig nu i månader p g a tre parallella husbyggen i grannskapet som breder ut sig, sabbar och blockerar. Men man vinner inget på annat än att visa tålamod och försöka kommunicera tydligt var gränsen går och vad de måste återställa. Man får påminna sig om att snart är de borta. Stålsätt dig så att din Falling-Down-personlighet inte bryter igenom.
Hur dålig är tillgången på alternativ parkering för dig och hur långt tvingas du gå? Kan du eller du och dina nya grannar göra en motblockering?To66e skrev:
Exakt. Det går inte för nu står det saker på min mark och kan inte komma till huset eller ta emot gäster som ska skulle komma. Om de vill hyra uppställningsplats så får de väl fråga först? Annars finns det andra platser att använda och hyra. Ellerhur ? Varför ska de använda min uppfart för att det är smidigt för dem? Inte rätt. Dessutom bör detta betraktas som byggarbetsplats och då ska ju det skärmas av kan man tycka så inte barn som är nyfikna och klättrar kan göra sig illa.
Vid närmare efterforskning är det också olagligt. [länk]
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Vi behöver inte skriva nå mer om detta nu........ts har löst saken och det är dessutom måndag så det är väl troligen borta innan arbetsdagen är slut.....
Det är fortfarande ett egenmäktigt förfarande även om det meddelats i förväg!H hempularen skrev:Nu vet vi ju inte hur situationen har uppstått. Har byggaen redan från början planerat att ockupera vägen. Eller var det något som gick snett, typ att lyftkranen inte kunde komma på utsatt dag.Och placeringen blev en nödlösning.
Hur ofta kommer det att byggas på granntomten? typ vart 100e år?
Jag uppfattar att byggaren meddelat vad han gjort innan du själv upptäckte det? Det tycker jag tyder på visst ansvarstagande, att försöka minimera din skada.
Jag skulle nog ta det lite lungt här. Självklart skall du ha ersättning för faktiska skador, typ om du verkligen hade på gång att få vägen asfalterad de här dagarna. Och lite goodwill ersättning fär strulet att behöva gå en längre sträcka till ditt hus. Men då ngt i stil med en låda god öl, eller några bra vinflaskor.
Utan avtal borde de ändå betala skälig ersättning och därutöver skadestånd!klaskarlsson skrev:
Skälig ersättning när du inte har något avtal är troligen 0.
I realiteten kanske du kan få något av byggbolaget, typ presentkort/tårta eller liknande, om dom är juste. Grannen verkar ju inte vara den typen tyvärr :/
Om du stämmer dom/begär handräckning så kan du ju få ersättning för dina faktiska kostnader (finns inget "sveda och värk" så att du rätteligen är förbannad ger inga pengar.
Men vad är det du vill: Vill du upplåta din mark åt grannens bygge, men tjäna pengar på det, eller vill du att dom slutar utnyttja din mark för att ställa saker där ?
En förutsättning är ju kommuniktion med byggherren i båda fallen. Men om du, fortsättningsvis, vill slippa saker på din mark så är kanske en början att skylta ordentligt så dom som lastar av ser att det inte är ok iaf. Det hjälper dock kanske inte för stunden.
Om du inte ens kan komma ut med bilen ,och inte kan åka och handla, ambulans kommer inte fram osv så är det ju en akut situation. Har du kontakt med bolaget som ställde grejjerna där så måste du ju ringa dom och iaf begöra att dom lyfter bort någon sak så du kommer fram ?
Gäller detta verkligen vid en totalentreprenad? Verkar orimligt att byggherren ska stå för det om hen lejt bort allt arbete och förmodligen inte har några större möjligheter att påverka hur det utförs?Jonatan79 skrev:
Man får väl hoppas att grannarna har fastprisavtal och det här kan ju knappast räknas som ÄTA utan en kostnad som entreprenören ådragit sig själv och bör skriva på förlustsidan. Fastpris innebär ju att entreprenören tagit på sig vissa risker och tar betalt för detta men också att denne kan tillgodogöra sig vissa besparingar. Att sedan många entreprenörer förmodligen är ohederliga nog att försöka bolla kostnaden vidare till byggherren är en annan sak.Ymer skrev:
Om ni hade haft ett avtal och du fått betalt, hade du då ersatt skador på godset?
Jag kan nästan garantera att vad du än får i ersättning kommer i samma sekund vidarefaktureras till dina grannar. Samma händer om du blockerar godset, en dags stillestånd som dina grannar får pröjsa.
Är de så förslagna att de ställer gods på din tomt så ser de till att alla fördyringar kommer ligga dina nya grannar till last. Beklagar.
Om jag läste ell ej de övriga 280 inläggen .. är väl inte relevant i sammanhanget. Alls.F fsn skrev:
Märklig är din kommentar, kan jag tycka, fö..
Med önskan om en fortsatt fin kväll!
Jag har ingen egen erfarenhet men min gissning att i byggavtalet som skrivs finns det nog med något finstilta som... "fördyringar som vi inte kunnat förutse vidarefaktureras bla bla bla..."F FGLIN skrev:Man får väl hoppas att grannarna har fastprisavtal och det här kan ju knappast räknas som ÄTA utan en kostnad som entreprenören ådragit sig själv och bör skriva på förlustsidan. Fastpris innebär ju att entreprenören tagit på sig vissa risker och tar betalt för detta men också att denne kan tillgodogöra sig vissa besparingar. Att sedan många entreprenörer förmodligen är ohederliga nog att försöka bolla kostnaden vidare till byggherren är en annan sak.
Man får anta att entreprenören ser till sitt företags bästa.
Medlem
· stockholm
· 526 inlägg