197 485 läst ·
333 svar
197k läst
333 svar
Ockupering av min fastighet
Nej, du har inte läst tråden ordentligt =)P psorre skrev:Jag förstår inte det här riktigt eller så gör jag ?
Du äger en tomt med hus på och du har
en granne som äger en tomt som de ska bygga hus på.
Nu har de betett sig illa och ställt saker hos dig och då kontaktar du inte grannen och hittar en lösning tex jag fraktar bort det på din bekostnad eller så köper du en flaska Cognac till mig ?! Istället skriver du på forum om vad rättspraxis är som inte finns. Något sådant ärende har aldrig prövats juridiskt så ingen vet ändå vad som gäller med säkerhet.
Har jag förstått det rätt?
Claes Sörmland skrev:
Ja det är extremt frustrerande med dessa oseriösa ADHD-byggare som försöker driva företag men inte kan planera ens det mest basala.
Har själv stålsatt mig nu i månader p g a tre parallella husbyggen i grannskapet som breder ut sig, sabbar och blockerar. Men man vinner inget på annat än att visa tålamod och försöka kommunicera tydligt var gränsen går och vad de måste återställa. Man får påminna sig om att snart är de borta. Stålsätt dig så att din Falling-Down-personlighet inte bryter igenom.
Bara jag som är sugen på att veta vad en ADHD byggare är för något ?
Menar du då att adhd är synonymt med idioter eller tycker du vara det är ett coolt uttryck att slänga runt med ?
To66e skrev:
Ja du kanske har rätt men det har varit flera gånger nu min mark används och nu rann det över när det ska ockupera min väg utan upprättande av avtal eller överenskommelse. Vad hade de tex gjort om jag haft en bil står det på min väg så de inte kunde lossat? Då hade de åkt någon annanstans. Nu tyckte de att det är smidigare att lossa på min mark och åka iväg. Jag kan inte ta emot gäster, brandkår, ambulans eller varor till mig. Det är inte ok. Eftersom det är ett lagbrott och min mark kan jag kräva bortforsling.
Lägg ut en annons, ”Säljes till högstbjudande, hämtas omedelbart, allt eller inget” är väl känslomässigt responsen. Nu är väl det inte helt rätt att göra så men utgångspunkten att det inte är ditt ansvar vad som händer med skiten tycker jag är värd att beakta..To66e skrev:
Det är byggfirman som kontaktade mig och skrev att de lastar sin material på min mark. Det är inte mina privata grannar som lastat av där. Byggaren hörde av sig att de inte hade något annat val och fick lämna allt på min mark och drog och att vi får lösa logistiken med andra grannar i området...
Skulle vara mycket enklare om man bara kunde svara på frågan istället för att fördjupa sig i ämnet. Frågan är fortfarande VAD är skäligt att kräva om de erbjuder en ersättning att hyra tomtplats av mig som jag har laglig rätt till att vägra och laglig rätt att forsla bort ?
To66e skrev:
To66e skrev:
Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.
Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.
Det står väl dig fritt att elda upp skräp på din mark så här på hösten.To66e skrev:
Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.
Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.
man kan inte låta bli att undra lite vad som skulle hända om man bara eldar upp skiten på plats
Jag svara ju först skulle flytta på sakerna och med det menar jag med att inte belasta myndigheter så vad är problemet??elpaco skrev:
Vilket småaktigt svar. Nu är ju situationen den det är. Byggaren pudlade och TS var stor nog att nöja sig med det. Vi ansvarar som samhälle för att inte fylla myndigheter och domstolar med skitfall som stammar från individens ha-begär och avgränsningsbeteende mot resten av samhället. För 30 år sedan hade gemene man skakat på axlarna och parkerat bilen lite längre bort ett par dagar. Hela den här grejen är en förolämpning från byggaren, inte ett faktiskt problem på det stora hela. Skäms Maria.
FÖRSLAG till dig: Tobbe skrev ganska tidigt i tråden att han hade pratat med grannen.M Meyo skrev:Byggfirman gör fel … troligen för att det är det smidigaste sättet att lösa deras problem. Om den byggande grannen har uppmuntrat det är det än värre.
Förstår din vilja att forsla bort materialet men det känns dyrt, omständigt och ev. egenmäktigt.
Förslag; Gå direkt till grannen och prata med dem. Inte via email/SMS. Om han/hon inte lyssnar/agerar på vad du framför … så hade jag nog istället hyrt några betongsuggor och ställt dem (fortfarande på din mark) så att det stör byggaren/grannen men inte dig. Bara för att fysiskt visa hur fel det kan bli med egenmäktigt agerande utan kommunikation.
Risk för ’konflikt’; mycket troligt. Fast ibland fungerar bara konfrontation när någon utnyttjar en annan …
Det var ingen skillnad för 30 år sedan mot nu i fall som dessa. Att inte anmäla saker som går att lösa utanför myndigheterna är bra tänkt.elpaco skrev:
Vilket småaktigt svar. Nu är ju situationen den det är. Byggaren pudlade och TS var stor nog att nöja sig med det. Vi ansvarar som samhälle för att inte fylla myndigheter och domstolar med skitfall som stammar från individens ha-begär och avgränsningsbeteende mot resten av samhället. För 30 år sedan hade gemene man skakat på axlarna och parkerat bilen lite längre bort ett par dagar. Hela den här grejen är en förolämpning från byggaren, inte ett faktiskt problem på det stora hela. Skäms Maria.
Jag hade definitivt förhandlat till mig lite hjälp, lån av lift, grävmaskin eller något annat som kan användas för att fixa något på fastigheten. Naturligtvis gratis! Så hade jag hanterat problemet.
Om det är girigt, vad är det då att ställa ett helt jävla hus i byggsats på nån annans infart? Ersättningen har inget eller åtminstone inte allt att göra med vilken olägenhet och problem det orsakar en själv utan mer den fördelen det ger byggaren.F frasen_36 skrev:
Nu bet jag inte vad alternativet skulle vara men fundera på vad en lossning på annan plats och omlastning skulle ha kostat byggaren och säg igen att det är girigt att erbjuda en attraktivare, men inte gratis lösning. Jag lovar dig, är det inte en fördel för byggare så går han inte med på budet.