F
E Emilia Selberg skrev:
Orkar i ärlighetens namn inte läsa alla kommentarer. Men började fundera över detta med staket. Har för mig att det är som så att om jag vill sätta upp ett staket runt min tomt men grannen inte är enig så måste detta byggas 4m ifrån tomtgränsen. Det kan inte vara som så då att föregående ägare satte upp staketet enligt de reglerna (om de ens finns eller om jag missminner mig), och därav har du ”förlorat” en del av din tomt?

Nej, det är helt fel, du får absolut bygga ett staket på din fastighet, det behövs inte mer avstånd än att du skall kunna underhålla det om du har för avsikt att göra det.

D Daniel 109 skrev:
Det är inte fel att veta var gränsen går. Bara för att man tar reda på det behöver man ju inte starta grannbråk.
om man döper sin tråd till ”ockupation av tomt” så låter det som att man är lite mer framåtlutat än bara nyfiken.

• Gilla
Personalhell och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Emilia Selberg skrev:
Orkar i ärlighetens namn inte läsa alla kommentarer. Men började fundera över detta med staket. Har för mig att det är som så att om jag vill sätta upp ett staket runt min tomt men grannen inte är enig så måste detta byggas 4m ifrån tomtgränsen. Det kan inte vara som så då att föregående ägare satte upp staketet enligt de reglerna (om de ens finns eller om jag missminner mig), och därav har du ”förlorat” en del av din tomt?
Nej, någon sådan regel finns inte.

F
R RJMS skrev:
Vilken konstig attityd, eller bara dålig pedagogik?
undrade du nåt?

När jag mätte avstånd för nybygge märkte jag att min tomt låg ca 2 m in på grannens. Kändes inte mycket att bråka om, är en häck mellan oss och supertrevliga grannar. Jag lät det bara vara.

• Gilla
Personalhell och 1 till
  • Laddar…
O thompabompa skrev:
Du har alltså bott där i 10 år och varit nöjd med placeringen av staketet mellan dig och grannen?
Hade jag varit du hade jag nog sovit på saken. Den upplevda känslan av en nyfunnen oförrätt är en stark, men också destruktiv, kraft. Är det verkligen värt en kraftigt försämrad relation med grannen som behöver riva och bygga upp sitt staket, en granne som med ganska stor säkerhet inte har gjort något av illvilja.

Du sa att du ville få allt uppmätt så att du eventuellt kunde bygga något 6 meter från tomtgräns. Även om du håller dig på det avståndet finns det ju inget som säger att en nyligen upprörd granne inte skulle kunna skicka in skrivelser och överklaganden på ditt bygglov.

I all välmening.
Jag har faktiskt inte skrivit det, men tomten är obebyggd. Så jag har inte bott där. Jag har vetat att gränsen gått i buskaget och jag tror jag kommer ihåg ett staket dessutom. Jag har inte mätt upp innan köpet av tomten.

Min tanke med att få klarhet är att det är bra för framtida arvsskiften, eventuella försäljningar, nybyggnationer, hantera träd i tomtgränsen, att grannen inte bygger något på min tomt men på deras sida av stängslet mm. Min tanke är inte att riva staket och plöja upp gräsmatta. Jag tror inte grannen varit medveten om gränserna.

• Gilla
swe.jocke och 9 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, det är helt fel, du får absolut bygga ett staket på din fastighet, det behövs inte mer avstånd än att du skall kunna underhålla det om du har för avsikt att göra det.
ja okej toppen! Tack då vet jag ☺️

F
E Emilia Selberg skrev:
ja okej toppen! Tack då vet jag ☺️
Det kan vara ett plank du tänker på, det är andra regler. Dock inte 4m men ett plank bygger man inte ostraffat.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O thompabompa skrev:
om man döper sin tråd till ”ockupation av tomt” så låter det som att man är lite mer framåtlutat än bara nyfiken.
Bra rubrik eller hur :)

• Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
Eftersom vi inte heller hittar så många rör blev jag glad för tipset om appen, men dessvärre måste jag säga att den är högst opålitlig. Den visar att vi är på grannens tomt när jag är på vår garageuppfart… Och då har vi flera meter kvar till tomtgränsen.

Vi har mätt upp tomten med måttband och det stämmer överens med samma tomtgräns, där det för övrigt sitter en häck sedan husen byggdes, så jag skulle inte lägga så stor vikt vid appen om jag var du, tyvärr.

H HEM2121 skrev:
Härligt! Då blir det att leta och hoppas att rören finns kvar. Kan du få koordinaterna så blir det lättare att hitta rören.
Ja jag har koordinaterna. Jag har avstånden. Men det märkliga att de inte fanns på mitt avstyckningsdokument (från Lantmäteriet) utan på grannens. Så kontentan är att om man ska få all information så ska man ha sitt eget och alla andra grannars dokumentation.

• Gilla
Polyester och 6 till
  • Laddar…
K
Ett alternativ som kan vara billigare än Lantmäteriet är att kontakta någon anläggningsfirma och be dem mäta ut. De som fixade vår grund vid nybyggnation hade ordentliga mätinstrument. Koordinater finns ju hos Lantmäteriet.

N Nilsson i Boda skrev:
Några kommentarer och funderingar på vad som skrivits. Tack för kommenterer och goda idéer.

- De rör som finns enligt Lantmäteriet, två stycken, har jag hittat.

- Tomten är kvadratisk så det saknas två punkter. Som finns på kartan från Lantmäteriet....
Om tomten är kvadratisk och du har hittat två rör så kan du enkelt hitta var de övriga hörnen bör vara med enkel geometri.

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
undrade du nåt?
Nej. Här var en medlem @Daniel 109 som hade ett adekvat inlägg om att program inte alltid är intuitiva att använda så jag bara tycker att om du vet om enklare appar för att göra samma sak så beskriv det, i stället för att ifrågasätta och utmana () de av oss som kanske har lättare att ta till gamla matten. Vem vet, kanske fler på forumet kan lära sig ngt om det förklaras på ett vettigt sätt och inte så kvasimästrande. Hoppas du kan ta det på rätt sätt.

• Gilla
triada och 9 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
N Nilsson i Boda skrev:

När vi köpte vårat hus fick vi en hel mapp med dokumentation över fastigheten bland annat ett dokument från inskrivningsmyndigheten. Dessa dokument är stämplade kopior så det borde gå att få tag i fler om jag skulle behöva så även för er. Det so är bra med detta dokument är att där finns ritningar över tomterna med utskrivna meter mellan gränspinnarna samt även X och Y koordinater för vart pinnarna sitter/skall sitta.

• Ritning av fastighet med angivna mått mellan gränspinnar och koordinater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sauron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.