P
E Exkroken skrev:
... eller så kostar en "särskild gränsutsättning" 30 000 eller avsevärt mer. Just saying...
Det är som det ska vara. Jag vill inte betala för att lösa gränstvister mellan två grannar som inte är mina grannar.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
M Moa.L skrev:
Du tror inte att det, efter TVÅHUNDRA+ inlägg är en enda person som tänkt på detta, och att om TS situation vore så enkel att lösa att han redan löst det?
Glöm inte att det är de fysiska gränsmarkeringarna, till exempel rör i mark, som gäller

E Exkroken skrev:
Glöm inte att det är de fysiska gränsmarkeringarna, till exempel rör i mark, som gäller
När de finns.

N Nilsson i Boda skrev:
Några kommentarer och funderingar på vad som skrivits. Tack för kommenterer och goda idéer.

- De rör som finns enligt Lantmäteriet, två stycken, har jag hittat.

- Tomten är kvadratisk så det saknas två punkter. Som finns på kartan från Lantmäteriet.

- Det enda raka är att skaffa korrekt underlag från Lantmäteriet var de två punkterna som saknar rör är baserade. Och sätta dit rör. Att använda personligen använda GPS, måttband och måtta ger bara en uppskattning. Det är en fastighetsreglering som ska göras.

- När jag har torrt på fötterna om hur det egentligen står till kan jag prata med grannen. Innan dess kan jag bara säga att jag tror att gränsen är fel, men GPS kan visa fel etc.

- Jag tror att grannen har ärlig uppsåt. Svårt att veta var gränsen går när det inte finns rör.

- När jag köpte tomten så uppmärksammade jag inte felet. Jag visste att tomten gick där borta i buskaget, men litade på Lantmäteriet.

- Lantmäteriet mätte upp och kartsatte tomten för ca 15 år sedan, så det är inget gammal historik.

Jag har funderat på att bygga så det är därför detta har auktualiserats. Det är då viktigt att veta var tomtgränsen går. Om den nu går 5 meter innanför grannens staket så borde jag kunna bygga direkt intill staketet. Om jag býgger så tillför jag värde till tomten då tycker jag att gränserna är viktiga.

Det jag är rädd för är att om grannen kan hävda någon typ av användningsrätt, dvs de har haft denna tomt så länge de kan minnas och ingen sagt något. Men borde inte grannen dessutom varit kritisk till tomtens storlek när de köpte tomten (efter Lantmäteriets styckning 15 år sedan)?
Har lantmäteriet någon förklaring till att de inte satte ut rör? Det är bara lantmäteriet som får göra det. Gör man egna markeringar måste de klart skilja sig från lantmäteriet (så man skulle ju önska att lantmäteriets hade en mer officiell prägel och syntes bättre så att inte infrastrukturpersonal och grannar så lätt kunde missa eller avsiktligt fördärva dem). Jag fråga lantmäteriet en gång om fyrkantrör skulle skilja sig tillräckligt, han drog på svaret sade att han var osäker men rekommenderade att man inte använde metallmarkeringar alls, vilket kraftigt begränsar möjligheterna att åstad komma något någorlunda permanent. Biltema har dock kraftiga tältpinnar i färgad plast som duger någorlunda till halvpermanenta markeringar.

Även om det inte finns markeringar, har du tydliga uppgifter på kartan om avstånd och koordinater? Då är du ju en bra bit på väg även om det fortfarande kan bli svårt för en lekman att sätta ut punkterna särskilt om topografin är besvärlig eller växtlighet är i vägen och resultatet inte får någon rättsverkan så blir det ju ändå en utgångspunkt för diskussioner med grannen och vidare åtgärder.

O thompabompa skrev:
Du har alltså bott där i 10 år och varit nöjd med placeringen av staketet mellan dig och grannen?
Hade jag varit du hade jag nog sovit på saken. Den upplevda känslan av en nyfunnen oförrätt är en stark, men också destruktiv, kraft. Är det verkligen värt en kraftigt försämrad relation med grannen som behöver riva och bygga upp sitt staket, en granne som med ganska stor säkerhet inte har gjort något av illvilja.

Du sa att du ville få allt uppmätt så att du eventuellt kunde bygga något 6 meter från tomtgräns. Även om du håller dig på det avståndet finns det ju inget som säger att en nyligen upprörd granne inte skulle kunna skicka in skrivelser och överklaganden på ditt bygglov..
Det är TS som är utsatt för en oförrätt, inte grannen. Grannen (eller tidigare ägare) kan möjligen ha gjort det i god tro men i så fall troligen till följd av en oacceptabel nonchalans. Troligare är att grannen varit medveten om saken men kört går det så går det. TS kan ju gärna ta upp saken på ett taktfullt sätt men har ingen anledning till att ha dåligt samvete för att hen bevakar sina rättigheter, någon annan lär inte ta något initiativ.
I all välmening.

F FGLIN skrev:
Det är TS som är utsatt för en oförrätt, inte grannen. Grannen (eller tidigare ägare) kan möjligen ha gjort det i god tro men i så fall troligen till följd av en oacceptabel nonchalans. Troligare är att grannen varit medveten om saken men kört går det så går det. TS kan ju gärna ta upp saken på ett taktfullt sätt men har ingen anledning till att ha dåligt samvete för att hen bevakar sina rättigheter, någon annan lär inte ta något initiativ.
I all välmening.
Än så länge är ingen utsatt för någon oförrätt då något fel inte konstaterats.

E Emilia Selberg skrev:
Orkar i ärlighetens namn inte läsa alla kommentarer. Men började fundera över detta med staket. Har för mig att det är som så att om jag vill sätta upp ett staket runt min tomt men grannen inte är enig så måste detta byggas 4m ifrån tomtgränsen. Det kan inte vara som så då att föregående ägare satte upp staketet enligt de reglerna (om de ens finns eller om jag missminner mig), och därav har du ”förlorat” en del av din tomt?
Om man inte kan enas om staket ska det byggas så att det kan underhållas från egen tomt tex 1 m fr gränsen. Dock borde man kunna bygga nära gränsen med löstagbara sektioner som lyfts in en bit på tomten vid underhåll. För byggnader finns en gräns på 4,5 m men byggnämnden kan ge lov att bygga närmre och för friggebodar kan man ha grannmedgivande. Ursprungligen lär detta vara någon form av brandsäkerhetsgräns.

N Nilsson i Boda skrev:
Stämmer, varken jag eller grannen kan vara säkra. Vi måste hitta rören för att veta säkert.
Jag tror både jag och grannen inte varit medveten om gränsen när vi köpte respektive fastighet. Man går inte och mäter upp tomten om den inte ser orimlig ut. Köper jag en ny tomt idag så kommer jag att leta efter alla rör eller andra markeringar.
När jag varit på visningar och frågat efter rören har mäklarna haft anmärkningsvärt nonchalant attityd till detta.

Claes Sörmland
F FGLIN skrev:
När jag varit på visningar och frågat efter rören har mäklarna haft anmärkningsvärt nonchalant attityd till detta.
Trots att mäklarna förmedlar fastigheter så tenderar de att tänka att de säljer småhus. Jag tror en typisk mäklare för småhusfastigheter tar en kort sväng runt huset en gång och det är det. Några gränsmarkeringar lär de inte ödsla tid på.

P Peter787 skrev:
Fel, Lantmäteriet är en statlig myndighet under Finansdepartementet.
Kommunen kan mäta bäst de vill, men för att det ska ha någon juridisk inverkan var gränsen är måste Lantmäteriet (det statliga) vara involverat.
Nej det finns kommuner som kan sköta lantmäteriförrättningar med rättsverkan. Troligen står de dock på något sätt under LMVs tillsyn.

• Ledsen
Bror9
  • Laddar…
B
LMV har tyvär ingen tillsyn på de kommunala lantmäterierna de lyder mer under kommunalpolitiker och kommunens samhällsbyggnadskontor
:cool:

B nord123 skrev:
LMV har tyvär ingen tillsyn på de kommunala lantmäterierna de lyder mer under kommunalpolitiker och kommunens samhällsbyggnadskontor
:cool:
KLM har precis samma tillsyn som statliga, dvs möjligheten att överklaga besluten till högre instans. De lyder också under fastighetsboldningslagen m.m precis som statliga.

Har säkert varit på 30-talet husvisningar genom åren där jag specifikt frågat Mäklaren om gränsmarkeringar.

I princip alla gångerna HAR faktiskt Mäklaren haft hyfsat koll på var de finns och kunnat peka ut de ungefärligt i terrängen på avstånd. (Där jag i regel kunnat hitta fysisk gränsmarkering utifrån deras beskrivning)

Så för min egen del upplever jag att Mäklarna har haft hyfsat koll. (y) (Mälardalen och sommarstugor och hus på landet likväl som i tätorter.)

B
M Manfreds skrev:
KLM har precis samma tillsyn som statliga, dvs möjligheten att överklaga besluten till högre instans. De lyder också under fastighetsboldningslagen m.m precis som statliga.
B nord123 skrev:
LMV har tyvär ingen syn på de kommunala lantmäterierna de lyder mer under kommunalpolitiker och kommunens samhällsbyggnadskontoret
KLm lever sitt eget liv utan att LMV utövar tillsyn
KLM, har kompetensbrister

B nord123 skrev:
KLm lever sitt eget liv utan att LMV utövar tillsyn
KLM, har kompetensbrister

Läs gärna igen då. Men vi din personliga ståndpunkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.