76 073 läst ·
552 svar
76k läst
552 svar
Ockerpriser på el
Men varför alla dessa räddhågsna hantverkare..Krille-72 skrev:
Alla dessa trådar är exakt likadana och spårar alltid ur. Tänk om det var lika lätt att hitta Ica handlarens marginaler. Då skulle det vara liv i luckan när det handlades.
Jag försvarar inte oseriösa grossistprislistor. Jag försvarar inte hantverkarens inte säger sig kunna presentera en prislista.
Men jag försvarar påslag på material och jag förvarar servicebilar.
Det många men långt ifrån alla tycker att att en hantverkare ska ställa upp om kunden köper eget material till samma Tim pris. Hantverkaren ska helt enkelt inte tjäna några pengar alls på materialet så hen tjänar tillräckligt på sitt redan dyra Tim pris.
Om man ett normalår säljer material för 1000 000 kr och har 10-20% påslag så tjänar man 100 000 - 200 000 kr. Nu ska vi räkna bort lite pengar garantiåtaganden men vi struntar i det.
Det är en ensam hantverkare som jobbar ca 1900 Tim per år.
Tyvärr blir det inte 1900 fakturerade timmar per år då hen ska hinna sköta papper 4 Tim/v, lite utbildning och vara ledig på lite röda dagar. Men det här är en flitig en så vi drar bara av 250 Tim.
Då har vi 1650 Tim hen normalt fakturerar/ år.
Vill hen nu inte sänka sina marginaler när hen börjar låta kunderna köpa materialet så måste hen höja sin timdebitering med 60-120 kr + moms.
Eftersom privatpersoner tittar väldigt mycket på just Timpriset så är risken stor att hen får svårt med konkurrensen.
En del kunder kommer bli jättenöjda såklart. Äntligen en reko hantverkare...
Jo, den där logiken.. att man som hantverkare missar kunder med högre timpenning.. den logiken funkar ju på en kall eller sjunkande marknad.
Men nu agerar hantverkarna på en het marknad. Så om hantverkaren höjer timpriset så finns det självfallet en rad andra kunder som står på kö, även om några privatkunder - kanske med rätta, vem vet - står och misstror och föredrar vända sig till nån som "tyst" hellre lägger ohemula påslag på material..
Jag vet vilken hantverkare jag hellre väljer, men det är jag det.
Att man är oense är inte ovanligt. Men jag har inte sett att det dragits hela vägen till rätten. Det brukar sluta i en hemlig förlikning.
Inlägget du svarar på ger exempel på vad som händer ifall en hantverkare har 10-20 % påslag på material och tar bort marginalen.RACS skrev:
Men varför alla dessa räddhågsna hantverkare..Klart hantverkaren har kunder nu, oavsett. Ljusa tider ju!
Jo, den där logiken.. att man som hantverkare missar kunder med högre timpenning.. den logiken funkar ju på en kall eller sjunkande marknad.
Men nu agerar hantverkarna på en het marknad. Så om hantverkaren höjer timpriset så finns det självfallet en rad andra kunder som står på kö, även om några privatkunder - kanske med rätta, vem vet - står och misstror och föredrar vända sig till nån som "tyst" hellre lägger ohemula påslag på material..
Jag vet vilken hantverkare jag hellre väljer, men det är jag det.
Är 10-20% också ett för högt påslag när det gäller material. Vart går din gräns?
”Jag vet vilken hantverkare jag hellre väljer, men det är jag det”
Om du vet vilka hantverkare du väljer. Hjälp dina bröder och systrar på detta forum att välja rätt. För många väljer uppenbarligen fel.
Priserna lär följa konjunkturen precis som i alla andra branscher. Just nu skenar materialpriserna inom bygg. Sen vänder det kanske. Men blir det billigare?
Du får gärna nämna vilka fackförbund som brukar gå med på sänkta löner.
Tar gladeligen emot tips.
”Men jag har inte sett att det dragits hela vägen till rätten. Det brukar sluta i en hemlig förlikning”D Daniel 109 skrev:
Du menar alltså att du lyckats hitta fall som slutar i en hemlig förlikning men inte fall som dragits hela vägen till rätten.
Ett tips till dig från mig blir att leta efter Arn fall. Dom brukar vara lättare att hitta. Om dom inte är hemliga förstås.
Det jag efterlyste var en juridisk prövning. Arn är inte en rättsinstans.
Men det tycks som du inte är helt informerad då. Finns en hel del att ta del av för att bedöma tillämpning för saken, om man vill det..D Daniel 109 skrev:
Ett tips är att exv. läsa en uppsats med uppslag om ett antal mål som rör "skälighetsbedömning", som framgår i tråden "Elektriker tog 9000:- för ett 1800:- proppskåp, rimligt?", inlägg #1312
Nej men många mål som inte är av betydande värde hamnar där. Läser man dessa utlåtande så ser man att mycket överensstämmer med Tinget.D Daniel 109 skrev:
Sen blir det annat när högre instanser tar vid. Då vet ingen vad som händer.
Lite som stryktipset. Många är överens om hur det borde sluta men ibland slutar det precis tvärtom.
Jag talar om ohemula prispåslag, och nej.. hade inte backat för nämnda påslag.Krille-72 skrev:
Inlägget du svarar på ger exempel på vad som händer ifall en hantverkare har 10-20 % påslag på material och tar bort marginalen.
Är 10-20% också ett för högt påslag när det gäller material. Vart går din gräns?
”Jag vet vilken hantverkare jag hellre väljer, men det är jag det”
Om du vet vilka hantverkare du väljer. Hjälp dina bröder och systrar på detta forum att välja rätt. För många väljer uppenbarligen fel.
Priserna lär följa konjunkturen precis som i alla andra branscher. Just nu skenar materialpriserna inom bygg. Sen vänder det kanske. Men blir det billigare?
Du får gärna nämna vilka fackförbund som brukar gå med på sänkta löner.
Tar gladeligen emot tips.
Och jag menar på allvar, att timpriset är det man ska jobba med på klokt sätt i goda tider. Hur det går sedan får väl varje entreprenör bedöma. I svåra tider så får man se över prisbilderna. Nya tider, nya utmaningar.
Lönenivåer går jag inte in på, nu. Det är en helt annan fråga. Vad entreprenören kan ta ut mot kund och var löner ska sättas helt olika saker. Men.. just nu så är det ju inte helt okänt.. visst har vi sett hur löner reducerats på olika vis?
Ingenting tycks omöjligt!
Vi är helt överens!RACS skrev:
Jag talar om ohemula prispåslag, och nej.. hade inte backat för nämnda påslag.
Och jag menar på allvar, att timpriset är det man ska jobba med på klokt sätt i goda tider. Hur det går sedan får väl varje entreprenör bedöma. I svåra tider så får man se över prisbilderna. Nya tider, nya utmaningar.
Lönenivåer går jag inte in på, nu. Det är en helt annan fråga. Vad entreprenören kan ta ut mot kund och var löner ska sättas helt olika saker. Men.. just nu så är det ju inte helt okänt.. visst har vi sett hur löner reducerats på olika vis?
Ingenting tycks omöjligt!
Den uppsatsen hade jag missat. Den tar inte riktigt upp det vi diskuterar här. Nu har jag inte detalj läst den. Men det närmaste jag hittar den här diskussionen är att rätten bedömt att 15% är ett skäligt påslag. Det är klart lägre än de nivåer som kritiseras.RACS skrev:
Men det tycks som du inte är helt informerad då. Finns en hel del att ta del av för att bedöma tillämpning för saken, om man vill det..
Ett tips är att exv. läsa en uppsats med uppslag om ett antal mål som rör "skälighetsbedömning", som framgår i tråden "Elektriker tog 9000:- för ett 1800:- proppskåp, rimligt?", inlägg #1312
Oj, intressant. Men förstår att du inte hunnit läsa och värdera och på det med säkert övervägande kan ge ett omdöme på en kvart.D Daniel 109 skrev:
Hur kom du fram till den något otippade slutsatsen.. alltså, avseende 15%?