76 076 läst ·
552 svar
76k läst
552 svar
Ockerpriser på el
Det förslaget till avtal går väl att spinna på.A Anders_Nilsson skrev:@Soltorp40, du är välkommen att fixa min el för 500 kr i timmen plus moms. I huvudsak ontrådning av OVIR i gamla Bergmannrör och upprensning av allmänt stök.
Jag köper all materiel som vi kommer överens om på elbutik.Se så du slipper skita ner din rating på grossisterna. Givetvis snackar vi bara kvalitetsprylar. Eftersom jag köper allting så får du endast fakturera körtid samma som arbetstid plus milkostnad.
Fritt kaffe (Coop eller gevalia) ingår liksom Lidl kanelbullar. Du får använda toaletten frit.
Bra va? Det är bara det att ingen elektriker går med på dessa villkor och det är det vi diskuterar i den här tråden.
Om Du vill ha beställningslista för inköp så ingår arbetstiden för att ta fram den. räkna med 2 - 3 timmar inklusive resa för det första besöket.
Ansvar för prylarna ligger på Dig.
Om Du beställer annorlunda eller inte enligt önskemål så ligger tidsspillan på Dig.
Om befintlig OVIR inte vill lossna måste Du ha hemma ett par rullar med kulo (3 och 6G1,5 minimum) + klammer och doslock också, och vara beredd på att utanpåliggande dragning ibland måste tillgripas
Räkna med 5 färger FK 1,5, mer än en rulle av gul/grön, blå och brun. (Beror ju givetvis på hur stor anläggning Du avser modernisera).
Du får ju beställa hem på förväg lite "på känn" - kanske behövs inte kulon, kanske behövs mer - Du får fixa så att det finns tillräckligt hemma när det är arbetsdag.
För lamputtag blir det DCL. Dessa kan inte förses med uttag för kronkoppling. Om Du vill ha dimmer så tänk på att Bergmandosor ofta är små och saknar fästskruv/montagering. Ordna i så fall med montageramar för att sätta dimmer "utanpå" B-dosorna. Se till att det finns fästskruv hemma som passar för de väggar Du har. (Funkishus med innerväggar i kalkputs är värst - skruvar upp till 2,5"-7 kan krävas (dvs 60 x 4 mm, ej försänkt skalle, med moderna mått).
Jag godtar ingen betalning "i natura", dvs som överblivet material.
Bortforsling av skrot ingår ej i åtaget arbete om det inte uttryckligen beställs som tillägg. Plats för uppläggning skall anvisas.
Vad det "gamla stöket" består i behöver dock specas bättre. Troligen behöver Du bland annat gruppförteckning, och anslagsram till den för varje central i anläggningen. Om omdragning av spisar också kanske ingår - då blir det ju att se om det skall vara 2,5 mm2 eller 4 mm2, och om det går att göra i befintliga rör eller kräver ny kabel.. Om det går med 2,5 FK i rör så behövs minst 3 färger i tillräcklig längd.
I centraler kommer det sedan att behövas en del 6mm MK/RK. JFB för hela anläggningen, givetvis.
Har huset en bra mätarplats och mätartavla? Eller borde ett såpass omfattande arbete som Du beskriver även innefatta nytt fasadskåp?
I arbetet ingår att göra ritning på huset och föra in den genom arbetet nydragna elanläggningen. Har Du stomritning tillgänglig i CAD-format som mitt system kan läsa? Eller kan Du leverera en måttsatt handritning som underlag? Annars kan jag mäta själv, men tiden rullar.
Det ingår också kontrollmätning av hela anläggningen före driftsättning - hela huset behöver alltså vara strömlöst från det att man börjar jobba tills fullständig mätning kunnat göras och dokumenteras i samband med driftsättning. Om fel upptäcks i anläggningsdelar som inte omfattats av detta arbete kan Du välja om arbetet skall utökas eller om den delen skall bortkopplas, vilket då införs i dokumentationen.
Ev materialkompletterngar när det väl är avstängt ligger på Dig - Du får själv välja att åka till varuhus och se om Du får tag på det som behövs, eller beställa på Internet och se hur lång tid det tar för leverans.
Eventuella arbeten för byggström under tiden bör Du därför räkna med - typ någon handske (med jordfelsbrytare) vid inkommande huvudcentral, hyra av gummikablar och byggcentral etc. Speciellt om det skall finnas varor kvar i kyl och frys i anläggningen, liksom om värmen skall vara på.
Det är allt annat än självklart att arbetet kan genomföras effektivt om partiell driftsättning skall ske dagligen. Om så önskas kommer arbetstiden för detta självfallet att ingå i faktureringen.
Körersättningen är runt 40 :-/mil (de skattefria 18:50 räcker knappt till soppan i stadstrafik) + faktisk parkeringskostnad + ev. trängselskatter. Typiskt debiterat arbetspass 6 timmar i Göteborg, främst södra delarna. (ca 8:30 - 15:00) - jag är av medicinska skäl förhindrad att köra fulla dagar.
Tillgång till WC är ett arbetsmiljökrav, så det har inget "värde", erbjudet fika avstår jag från av medicinska skäl.
Med hänsyn till Corona-distans skall huset vara tomt när jag är där för arbete. Besök/kontroll av enstaka vuxen person som iakttar nödvändiga försiktighetsåtgärder godtas, men inga barn under 16 år. Jag tillhör en riskgrupp (inte pga. ålder, men...), och är därför petig. Jag kommer att ha handräckare/lärling med mig - tråddragning gör man inte själv, i synnerhet inte med OVIR i möblerade rum... Handräckare kommer att vara billigare per timme än jag är.
Verktyg, borrar etc använder jag mina egna - det ingår i timpriset.
Finstädning ingår inte.
Jag har självfallet försäkring och rena papper för arbetet (auktorisation etc). Jag talar Svenska som modersmål. Företaget erbjuder nödvändig hantering för ROT-avdrag på gängse sätt.
Ett villkor för att "gå vidare" med uppdraget är att Du förbinder Dig att efter avslutning redovisa samtliga kostnader och vilken tid Du lagt ned själv på detta här i forumet, för att ärligt jämföra med prisskillnaden om jag levererat all materialen med mina normala priser. Samtidigt får Du gärna redovisa hur mycket, och vilken, material Du fått i överskott som inte hade fakturerats av mig.
Jag kan meddela att i alla fall elinstallationsbranschen rör sig åt det hållet, inte direkt snabbt, men åtminstone åt det hållet. De flesta är medvetna om situationen, det hör och ser man.E Erik Lindroos skrev:
Även "våra" grossister har börjat mildra de artificiellt höga priserna i GNP-prislistan och sänka rabattsatserna i rabattbreven. Ahlsell verkar släpa efter värst ... Men de har ju mycket rörmokare bland kunderna, vilket kanske spelar in.
Att bilavgifter av något slag ska försvinna är kanske att hoppas på för mycket, inte heller modeller för minsta antal fakturerade timmar eller startavgift etc, då detta i viss utsträckning går att försvara (ja, faktiskt)
Men timpenning är nog på väg uppåt, och materialvinster nedåt.
En servicebil har jag för din skull. Inte för min skull. Fick jag välja skulle hantverkarna åka buss mellan arbetsplatserna. Det skulle jag tjäna pengar på. Du har ett räkneexempel från mig lite högre upp i tråden vad som händer med Timpriset om påslag material tas bort.D Daniel 109 skrev:
Intressant. En högre startkostnad låter motiverat, det finns ju alltid lite "fasta" kostnader (så länge din drömmodell inte förverkligats...). När jag fick köpa material själv mot lite högre timpeng så erbjöd jag också två extra timmar för planering och annat "fast".Mikael_L skrev:
Jag kan meddela att i alla fall elinstallationsbranschen rör sig åt det hållet, inte direkt snabbt, men åtminstone åt det hållet. De flesta är medvetna om situationen, det hör och ser man.
Även "våra" grossister har börjat mildra de artificiellt höga priserna i GNP-prislistan och sänka rabattsatserna i rabattbreven. Ahlsell verkar släpa efter värst ... Men de har ju mycket rörmokare bland kunderna, vilket kanske spelar in.
Att bilavgifter av något slag ska försvinna är kanske att hoppas på för mycket, inte heller modeller för minsta antal fakturerade timmar eller startavgift etc, då detta i viss utsträckning går att försvara (ja, faktiskt)
Men timpenning är nog på väg uppåt, och materialvinster nedåt.
Nu syftade jag inte på skillnaden mellan Ica och Lidl utan att ICA butikens inköpspriser skulle presenteras för kunden så marginalen kunde räknas fram. Jag tror det skulle bli lite mer liv i butiken när det handlades.P pmd skrev:Det är inte lätt, men det är väl inte så lätt att hitta hantverkarens marginaler på material heller? Det man gör är ju att jämföra med alternativa leverantörer i båda fallen. Prisskillnaderna tror jag dock är mindre mellan ICA och Lidl än mellan en typisk elektriker och Biltema.
Varför sådana jämförelser inte alltid är relevanta har vi nog klart för oss vid det här laget. T.o.m. jag som har bara varit medlem på Byggahus i knappt tre år. Ni som har varit här i 10-15 år måste vara spränglärda i ämnet.
I garage hoppas jag, så att de håller länge.
Att tomater och bananer sälj till halva priset på torget utanför butiken verkar inte lika allvarligt som när man hittar ett uttag för halva priset på elbutik.se
Skillnaden är att man har ett val när man ser priset i butiken.
Jag har i en annan exakt likadan tråd lagt upp en länk till en rörfirma som berättar om sin nya affärsmodell med sänkta marginaler på material. Han är orolig över att konkurenterna har lägre Timpriser. Han försöker hitta olika sätt att tjäna pengar ändå. Men det låter lite tufft.E Erik Lindroos skrev:
Orkar inte leta upp artikeln nu och det blev ingen större genomslagskraft i föras tråden.
Första hälften av ditt långa inlägg håller jag till 100% med om, så stökigt mycket grejer måste man lagerhålla i biljäveln ..S Soltorp40 skrev:Det förslaget till avtal går väl att spinna på.
Om Du vill ha beställningslista för inköp så ingår arbetstiden för att ta fram den. räkna med 2 - 3 timmar inklusive resa för det första besöket.
Ansvar för prylarna ligger på Dig.
Om Du beställer annorlunda eller inte enligt önskemål så ligger tidsspillan på Dig.
Om befintlig OVIR inte vill lossna måste Du ha hemma ett par rullar med kulo (3 och 6G1,5 minimum) + klammer och doslock också, och vara beredd på att utanpåliggande dragning ibland måste tillgripas
Räkna med 5 färger FK 1,5, mer än en rulle av gul/grön, blå och brun. (Beror ju givetvis på hur stor anläggning Du avser modernisera).
Du får ju beställa hem på förväg lite "på känn" - kanske behövs inte kulon, kanske behövs mer - Du får fixa så att det finns tillräckligt hemma när det är arbetsdag.
För lamputtag blir det DCL. Dessa kan inte förses med uttag för kronkoppling. Om Du vill ha dimmer så tänk på att Bergmandosor ofta är små och saknar fästskruv/montagering. Ordna i så fall med montageramar för att sätta dimmer "utanpå" B-dosorna. Se till att det finns fästskruv hemma som passar för de väggar Du har. (Funkishus med innerväggar i kalkputs är värst - skruvar upp till 2,5"-7 kan krävas (dvs 60 x 4 mm, ej försänkt skalle, med moderna mått).
Jag godtar ingen betalning "i natura", dvs som överblivet material.
Bortforsling av skrot ingår ej i åtaget arbete om det inte uttryckligen beställs som tillägg. Plats för uppläggning skall anvisas.
Vad det "gamla stöket" består i behöver dock specas bättre. Troligen behöver Du bland annat gruppförteckning, och anslagsram till den för varje central i anläggningen. Om omdragning av spisar också kanske ingår - då blir det ju att se om det skall vara 2,5 mm2 eller 4 mm2, och om det går att göra i befintliga rör eller kräver ny kabel.. Om det går med 2,5 FK i rör så behövs minst 3 färger i tillräcklig längd.
I centraler kommer det sedan att behövas en del 6mm MK/RK. JFB för hela anläggningen, givetvis.
Har huset en bra mätarplats och mätartavla? Eller borde ett såpass omfattande arbete som Du beskriver även innefatta nytt fasadskåp?
I arbetet ingår att göra ritning på huset och föra in den genom arbetet nydragna elanläggningen. Har Du stomritning tillgänglig i CAD-format som mitt system kan läsa? Eller kan Du leverera en måttsatt handritning som underlag? Annars kan jag mäta själv, men tiden rullar.
Det ingår också kontrollmätning av hela anläggningen före driftsättning - hela huset behöver alltså vara strömlöst från det att man börjar jobba tills fullständig mätning kunnat göras och dokumenteras i samband med driftsättning. Om fel upptäcks i anläggningsdelar som inte omfattats av detta arbete kan Du välja om arbetet skall utökas eller om den delen skall bortkopplas, vilket då införs i dokumentationen.
Ev materialkompletterngar när det väl är avstängt ligger på Dig - Du får själv välja att åka till varuhus och se om Du får tag på det som behövs, eller beställa på Internet och se hur lång tid det tar för leverans.
Eventuella arbeten för byggström under tiden bör Du därför räkna med - typ någon handske (med jordfelsbrytare) vid inkommande huvudcentral, hyra av gummikablar och byggcentral etc. Speciellt om det skall finnas varor kvar i kyl och frys i anläggningen, liksom om värmen skall vara på.
Det är allt annat än självklart att arbetet kan genomföras effektivt om partiell driftsättning skall ske dagligen. Om så önskas kommer arbetstiden för detta självfallet att ingå i faktureringen.
Körersättningen är runt 40 :-/mil (de skattefria 18:50 räcker knappt till soppan i stadstrafik) + faktisk parkeringskostnad + ev. trängselskatter. Typiskt debiterat arbetspass 6 timmar i Göteborg, främst södra delarna. (ca 8:30 - 15:00) - jag är av medicinska skäl förhindrad att köra fulla dagar.
Tillgång till WC är ett arbetsmiljökrav, så det har inget "värde", erbjudet fika avstår jag från av medicinska skäl.
Med hänsyn till Corona-distans skall huset vara tomt när jag är där för arbete. Besök/kontroll av enstaka vuxen person som iakttar nödvändiga försiktighetsåtgärder godtas, men inga barn under 16 år. Jag tillhör en riskgrupp (inte pga. ålder, men...), och är därför petig. Jag kommer att ha handräckare/lärling med mig - tråddragning gör man inte själv, i synnerhet inte med OVIR i möblerade rum... Handräckare kommer att vara billigare per timme än jag är.
Verktyg, borrar etc använder jag mina egna - det ingår i timpriset.
Finstädning ingår inte.
Jag har självfallet försäkring och rena papper för arbetet (auktorisation etc). Jag talar Svenska som modersmål. Företaget erbjuder nödvändig hantering för ROT-avdrag på gängse sätt.
Ett villkor för att "gå vidare" med uppdraget är att Du förbinder Dig att efter avslutning redovisa samtliga kostnader och vilken tid Du lagt ned själv på detta här i forumet, för att ärligt jämföra med prisskillnaden om jag levererat all materialen med mina normala priser. Samtidigt får Du gärna redovisa hur mycket, och vilken, material Du fått i överskott som inte hade fakturerats av mig.
Du glömde impulsfjädrar, olika långa dosskruv, clips för skruv till plåtdosorna, PVC-slang av olika dimensioner och färger, VP-rörsrmuffar i olika dimensioner, öppningsbar muff, klammer av 8 olika typer X 5 olika dimensioner, förskruvningar och packningar, flexrör, 12mm VP för väggenomföring, dragavlastningar, dosor av alla möjliga slag, både infällda och utanpåliggande, ändhylsor, presshylsor, bara för att nämna en bråkdel av allt krafs man åker omkring med i bilen, för att kunden ska slippa betala för extra turer till grossen.
(Och det är ju detta som gör den materialfria affärsmodellen ganska omöjlig
Men sen kan jag tycka att du lite gick bort dig i senare delen av inlägget, allt behöver inte vara så nattsvart som du får det till. Men visst, det beror ju lite på hur man organiserar sin verksamhet förstås.
Du har väl alltid ett val att fråga hantverkaren om pris också eller menar du att dom bara kommer och arbetar hos dig och skickar en faktura.D Daniel 109 skrev:
Har nu läst flera av dina inlägg och har lovat mig själv att jag aldrig mer ska svara på något inlägg från dig. Så se detta som ett undantag som jag absolut inte vill ha svar på.
För mig är det ytterst oklart om hantverkarnas inköpspriser brukar presenteras för kunderna. Jag har snarare fått intrycket att den mesta upprördheten kommer från kunder som jämför hantverkarens materialpriser med vad de kan hitta på nätet. Så kan man numera också göra för att jämföra priser mellan ICA och COOP (t.ex.).Krille-72 skrev:
Ingen orkar hålla på och kolla alla priser varje gång man handlar i matvarubutiken. Eljobb beställer man inte ett par gånger i veckan.
Jaja, OK, nu har jag väl nästlat in mig så att jag inte kan smita undan ...

Min timpenning är 450+moms nästan rakt av. Några gamla kunder dröjer kvar med en gammal lägre timpenning för att ... tja jag vet inte riktigt ...
Sen gör jag även en del CAD-jobb, elkvalitetsmätningar och effekt/ström-mäting/utredning, lite enklare projektering osv. Detta är en rätt liten andel av min verksamhet förvisso, men högre prissatt.
Sen är det ju så att jag är egenföretagare, jag försöker inte ens jobba heltid, jag är duktig på att hålla nere omkostnader (snål säger en del som inte förstår bättre
), men bokföring/bokslut kostar ca 7' / år, kör en ganska gammal bil, har ingen lokal osv osv. Jag har egentligen rätt låga omkostnader, på ett sätt som är omöjligt med en massa anställda. Så den mesta intäkten kan skattas och sen bli lön helt enkelt.
Så jag uppskattar att jag har ungefär samma timlön nu som att jag skulle haft om jag fortsatt med mitt civilingenjörsjobb jag hade innan detta.
Alltså jag har betydligt mer nu, men om jag räknar med att jag borde haft lönehöjning på 2-3% per år om jag varit kvar där, så blir det nog ungefär samma timpeng i handen.
Och ytterligare en anledning till att jag kör med 450/timme är att de företagskunder jag har kanske inte accepterar så mycket högre, då anställer de hellre en till. Kanske kan jag höja lite, nu har jag haft samma nivå i 2 år ...
Och sen orkar jag liksom inte hålla på och ta en annan timpenning av en privatperson, utan jag är för jämlikhet ... Men kanske inför jag en startavgift, vi får se ...
Det är ju trots allt ganska lite privatpersonsjobb, man kan inte jiddra för mycket med det, då är det kanske bättre att avstå denna del helt istället ... Eller acceptera att de får samma timpenning.
Min timpenning är 450+moms nästan rakt av. Några gamla kunder dröjer kvar med en gammal lägre timpenning för att ... tja jag vet inte riktigt ...
Sen gör jag även en del CAD-jobb, elkvalitetsmätningar och effekt/ström-mäting/utredning, lite enklare projektering osv. Detta är en rätt liten andel av min verksamhet förvisso, men högre prissatt.
Sen är det ju så att jag är egenföretagare, jag försöker inte ens jobba heltid, jag är duktig på att hålla nere omkostnader (snål säger en del som inte förstår bättre
Så jag uppskattar att jag har ungefär samma timlön nu som att jag skulle haft om jag fortsatt med mitt civilingenjörsjobb jag hade innan detta.
Alltså jag har betydligt mer nu, men om jag räknar med att jag borde haft lönehöjning på 2-3% per år om jag varit kvar där, så blir det nog ungefär samma timpeng i handen.
Och ytterligare en anledning till att jag kör med 450/timme är att de företagskunder jag har kanske inte accepterar så mycket högre, då anställer de hellre en till. Kanske kan jag höja lite, nu har jag haft samma nivå i 2 år ...
Och sen orkar jag liksom inte hålla på och ta en annan timpenning av en privatperson, utan jag är för jämlikhet ... Men kanske inför jag en startavgift, vi får se ...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Visst kan man fråga om priset, men så finns det hantverkare som dels då bara hänvisar till Ahsells prislista (som en privatperson aldrig kan se) och som dels har inställningen "måste du fråga om priset så har du inte råd". Den typen av hantverkare har vi sett i tråden. Det är möjligt att jag missat att du ifrågasatt modellen, kanske skulle det fungera bättre branschfolk emellan än kund/leverantör.Krille-72 skrev: