11 354 läst ·
34 svar
11k läst
34 svar
Ockerpris på ny fjärrvärmecentral?
Befintliga fjv-centralen är minst 35 år gammal, det har laggts ut 5000kr på den i reparation.G Galten skrev:
På dessa år så hade det gått åt två värmepumpar samt troligen även en del reparationer.
Inom några år, senast 2027-01-01 så kommer elnätstaxan vara någon typ av effekttaxa,
https://ei.se/konsument/el/elnatsforetagens-effekttariffer
Det är ju inte så vettigt när det redan finns en bra värmekälla som är robust, enkel och kan hållas vid liv i princip obegränsat. Oavsett är det ju bäst och enklast att göra åtgärder på sidan man själv mer råder över dvs byggnadens egenskaper och förbrukning.G Galten skrev:Jag argumenterar för att hon skall byta uppvärmningssystem helt och hållet. Istället för att köpa en ny värmeväxlare borde väl en värmepump vara ett bra val?
De tar 1.16 kr/kWH nu för fjärrvärmen. Inget vet vad elpriset kommer vara men för 1.16 kr får man ju det tredubbla (?) i värme på elpriset.
För info är huset 265m2, så det är mycket att värma upp
35 år gammal växlare.
Hur ser befintlig installation ut @Galten ?
Problemet med att man kan köpa en lös växlare, betydligt billigare, är ju att man sitter i klorna på ägarna av fjärrvärmenätet. Dom tillåter oftast endast egen personal eller anvisad kontrakterad personal att svetsa/löda primärsidan.
Däremot får du koppla värme till radiatorerna och tappvattnet "själv" då det inte finns lagkrav på den sidan av systemet.
Hur ser befintlig installation ut @Galten ?
Problemet med att man kan köpa en lös växlare, betydligt billigare, är ju att man sitter i klorna på ägarna av fjärrvärmenätet. Dom tillåter oftast endast egen personal eller anvisad kontrakterad personal att svetsa/löda primärsidan.
Däremot får du koppla värme till radiatorerna och tappvattnet "själv" då det inte finns lagkrav på den sidan av systemet.
Klicka här för att svara
