Hej,

Jag har en gammal gammal fjärrvärmecentral från 70/80-tal som borde sjunga på sista versen, men som trots allt håller sig vid liv och funkar bra. Överlag tycker jag att vi har en hög fjärrvärmeförbrukning (3,7MVh en mild mellansverige-januari på 150kvm över 2 plan). Fjärrvärmen är vår primära värmekälla med luftvärmeväxlare som håller upp tempen över 21 grader samt kakelugn som det eldas i. Ska tilläggas att vår gamla träkåk är rätt dåligt isolerad.

Energieffektiviseringsåtgärder ska påbörjas som tex att spruta in träspån i ytterväggar och isolera vinden, men jag tittar även på fjärrvärmecentralen. Ur enbart ett energieffektiviseringsperspektiv - är det värt att byta ut fjärrvärmecentralen?

En fjv-central har alltid 100% verkningsgrad, all inköpt värmeenergi blir varmvatten och värme i huset.

Däremot om befintliga fjv-centralen är av beredartyp så blir det mindre "spillvärme" till rummet fjv-centralen är i om man byter till en med plattvärmeväxlare.

Sen går det även att optimera en nyare reglercentral bättre än en gammal. Genom att optimera hela värmesystemet så kan man få ner rumstemperaturvariationerna och på så sätt minska rumsmedeltemperaturen å på så sätt minska energiförbrukningen.

• Haha
  • Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
Nja, en fjärrvärme växlare lär knappast ha 100% verkningsgrad antingen som ny eller om den är 50år gammal.

Då primär vattnet är frånskilt sekundär sidan så kommer det alltid finnas förluster.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
Ett enkelt mått är att nu vid behov av värme se vad temperaturen är på primär retur, alltså den ledning som går ut mot gatan från din vvx.

Den ska vara så låg som möjligt.

J Jeppson skrev:
Ett enkelt mått är att nu vid behov av värme se vad temperaturen är på primär retur, alltså den ledning som går ut mot gatan från din vvx.

Fast det minskar väl inte förbrukningen någonting? Spelar bara roll om bolaget tar betalt för hög returtemp. Själv hade jag 1.04 MWh för januari 2025 (2024 var det 1.5 MWh) med 128 kvm i 2 plan, men då isolerat bra.

Så är det, vet inte hur många bolag som tar ut extra avgift om returen är hög.

I kommersiella fastigheter är det ganska vanligt.

J Jeppson skrev:
Nja, en fjärrvärme växlare lär knappast ha 100% verkningsgrad antingen som ny eller om den är 50år gammal.

Då primär vattnet är frånskilt sekundär sidan så kommer det alltid finnas förluster.
Vilka förluster?
Vart tar förlusterna vägen?

Okej, säg 99,99% verkningsgrad.
Den lilla spillvärmen som en fjv-central har värmer upp rummet den står i men det är minimalt.

• Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Så är det, vet inte hur många bolag som tar ut extra avgift om returen är hög.

I kommersiella fastigheter är det ganska vanligt.
"Straffavgiften"/flödestaxan eller vad den nu benämns som har ingenting med verkningsgraden att göra.

Demmpa Demmpa skrev:
Den lilla spillvärmen som en fjv-central har värmer upp rummet den står i men det är minimalt.
Hos mig isolerade de inte inkommande ledning så det blir ganska mycket varmare där inne (+5C jämfört med resten av huset). Dessutom innan mätaren... Men även om det är efter mätaren så värmer det ju upp ett rum i huset och är inte förluster.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Om fjärrvärmen har 95 eller 98 procent verkningsgrad är väl bara av akademisk betydelse i sammanhanget?
En ny central på samma ställe kommer inte att ge någon märkbar förbättring och det är det frågan handlar om.

Största skillnaden är väl att en modern cirkulationspump drar 50W mindre, så om fjärrvärmen kostar 1:- per kWh och elen 2:- sparar man 150 spänn per år med en ny central.

• Gilla
Frsto och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
"Straffavgiften"/flödestaxan eller vad den nu benämns som har ingenting med verkningsgraden att göra.
Om värmeöverföringen är dålig i växlaren så riskerar man en hög retur temperatur vilket har med verkningsgrad att göra?

J Jeppson skrev:

Det där har ingenting med verkningsgraden att göra.

Ja, fjv-bolagen vill ha så låg returtemperatur som möjligt.
Den enda typen av fjv-central som är svår att få låg returtemperatur på är beredartypen.
En fjv-central med plattvärmeväxlare där kan man ganska enkelt få en returtemperatur på 30-40⁰.

För att få låg returtemperatur så är det optimering av hela värmesystemet som behövs, injustering av förinställningen på radiatorer/gv-shuntar/gv-slingorna, injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det där har ingenting med verkningsgraden att göra.

Ja, fjv-bolagen vill ha så låg returtemperatur som möjligt.
Den enda typen av fjv-central som är svår att få låg returtemperatur på är beredartypen.
En fjv-central med plattvärmeväxlare där kan man ganska enkelt få en returtemperatur på 30-40⁰.

För att få låg returtemperatur så är det optimering av hela värmesystemet som behövs, injustering av förinställningen på radiatorer/gv-shuntar/gv-slingorna, injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen).
Ja, håller med dig om att optimering av hela system är viktigt.

Dock så ställer jag mig frågan hur och om en vvx som närmar sig 50år, troligtvis är den både sliten och skitig vilket påverkar överföring av värme.

J Jeppson skrev:
Om värmeöverföringen är dålig i växlaren så riskerar man en hög retur temperatur vilket har med verkningsgrad att göra?
Du måste skilja de olika sakerna.

All energi (difftemperatur×flöde) som fjv-vattnet levererar till fjv-centralen som blir varmvatten & värme i huset har alltid 100% verkningsgrad, även om värmeväxlarna har beläggning så att värmeöverföringen minskar.

Själva värmeväxlarens kapacitet minskar om det är beläggningar i växlaren, ja, det är en slags verkningsgrad också men det har inget med verkningsgraden för köpt energimängd.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Ja, håller med dig om att optimering av hela system är viktigt.

Dock så ställer jag mig frågan hur och om en vvx som närmar sig 50år, troligtvis är den både sliten och skitig vilket påverkar överföring av värme.
Som sagt, det är olika verkningsgrader.

Verkningsgraden mellan köpt energimängd och den energimängd som huset förbrukar är alltid 100%.

• Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.