Det är väl helt enkelt som så att ni inte kommit överens om något pris på materialet och då har elektrikern gått på det som i branschen heter GNP (GrossistNettoPrislista) plus påslag. Vilket är "standard" för så kallade strökunder.

Elektroskandias GNP från 060612 säger följande:
EKKJ 4x6/6: 136 kr/m
TKK klammer 7-10: 120 kr/förpackning (kallas APK klammer hos vissa)
Dvärgbrytare Hager 10A 1-pol B-kar: 78,50/st

Hm jag har aldig varit med om nån elfirma som tagit MER betalt än GNP listan.
Då är man VERKLIGEN ute o cyklar..

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
Det här med hutlösa materialpålägg är ett otyg som tydligen är allt för vanligt. Jag startade själv en tråd med samma tema, "chockad" över att ha blivit debiterad 20 kr/m för FK (som då gick att köpa för 1 kr/m på den lokala byggmarknaden). Är det dags för en konsumentrevolt snart?
Min svärmor har även hon råkat ut för "20-kronorsclips". Hon ringde och klagade och fick faktiskt fakturan justerad. "Felräkning"...
Småsaker som clips, små skruvar, gummiband, klammer, buntband, tejp etc är bara tramsigt att ta betalt för. Det kostar ju mera att hålla räkning på vad man använder och föra in det på fakturan än vad själva materialet kostar. Kostnaden för detta räknar man in i timkostnaden.
I de här diskussionerna är det alltid några som försvarar elektrikern med att det faktiskt är skillnad på produkterna och även det som skenbart är samma kan skilja sig åt i kvalitet. Men hur ska jag som kund veta att elektrikern valt det bättre och dyrare alternativet? Det kan ju lika gärna vara så att han installerat det billigaste men tagit betalt som om det var det dyraste. Eller...?

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
Styx skrev:
Jag repeterar. Har man inte avtalat om priset på en vara/tjänst är det INTE så att hantverkaren/säljaren själv får bestämma hur mycket det skall betalas, utan denne har rätt till SKÄLIG ersättning. Om köparen bestrider priset är det säljarens sak att driva saken vidare för att få in det pris han begärt.
bump..

edit:
Exempel från ARN:
http://www.arn.se/templates/Page____138.aspx
http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=...ris&s2=Bo&s3=&s4=&s5=&s6=
http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=...=pris&s2=&s3=&s4=&s5=&s6=

och denna kan vara bra att ha när det gäller ungefärliga prisuppgifter ;)
http://www.arn.se/netacgi/brs.pl?d=...=pris&s2=&s3=&s4=&s5=&s6=

och lagstöd för detta..från Notisum (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.HTM#P36 )..

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

Att inte ta betalt för klammer kan bli ganska dyrt men det beror naturligtvis på vad man använder men skall man tex klamra "kulo" och det skall se någolunda ut kan man ej använda CLIPS E1500136 som kostar c:a 70 öre/st vid köp av större volym möjligtvis TKK för ungefär samma kostnad men ska det se nått ut bör man nog använda
LETTI E1501761 och dom kostar c:a 2 kr/st och det går ungefär 5 st/m OBS detta är nettopriser som installatören får betala så alernativet är att ta 10:- / m pluss påslag för kulon eller redovisa vad fästmatr. kostar.
Mitt råd till alla som tycker att allt är för dyrt, köp själv det ni behöver (och det naturligvis utan att rådfråga den hutlösa istallatören) ni får säkert åka och lämna tillbaka det som blir fel och skulle nått gå sönder så är det ju bara att åka till butiken och klaga.

Det är ju klart att man ska betala för klamrar etc men det ska ju stå i proportion till vad materialet verkligen kostar och är värt... 20kr är ju som sagt inte rimligt på något sätt...

Nåja, jag väntar svar från min elektriker vilken dag som helst nu... Ska bli intressant...

Hur gick det?!

Jo, elfirman hade semesterstängt i princip hela sommaren och när vi ringde förra veckan så ansåg de att det blivit fel med klammern. De ville titta vidare på det andra materialet.

De har dock inte återkommit vilket jag bara kan tolka som att de skäms och inte har några planer på att justera fakturan.

Får väl jaga dem igen... Blir så förbannad att man ska behöva lägga en massa tid på att jaga klåpare hela tiden, servicenivån är verkligen lika med noll.

Snailman
Tänkte bara nämna att inte bara de 'dyra' firmorna har rätt olika priser, på Biltema tar man för ett jordat infällt vägguttag 49:90kr medan man på Byggmax tar 24:95kr, alltså tar man 100% mera på Biltema, dessutom la jag märke till att de jag köpte på Byggmax, såg ut att vara exakt samma som Biltemas. :o

Jaha... nu har elektrikern äntligen behagat svar på mina synpunkter...

Totalt oresonlig så nu är det bara att leta upp en vettig elektriker i Vallentuna-traketen... Tips emottages tacksamt... :-)

ekkj 4*6/6 gnp:288:-+moms, mitt pris 60,48:-+moms,dvs75,60/meter

billigare då med N1XV-R 5G6 för gnp 172:-, mitt pris 36,12:- +moms per meter

sen tillkommer ju ett visst påslag på ovanstående priser.
jag brukar få bättre pris hos annan grossist än dessa

spikklammer i plast med spik på sidan 299:-/100 st + moms

Saxpy skrev:
Jaha... nu har elektrikern äntligen behagat svara på mina synpunkter...
Totalt oresonlig så nu är det bara att leta upp en vettig elektriker i Vallentuna-trakten... Tips emottages tacksamt... :-)
Det kan ju vara intressant för andra i Vallentunatrakten att få veta namnet på den dyra elfirman, så att den kan undvikas.
(Om det inte bryter mot forumets regler att tala om det.)

Saxpy skrev:
Jaha... nu har elektrikern äntligen behagat svar på mina synpunkter...

Totalt oresonlig så nu är det bara att leta upp en vettig elektriker i Vallentuna-traketen... Tips emottages tacksamt... :-)

Om det nu inte är så att betalningen skett med mörka pengar - ring din lokala konsumentrådgivare och diskutera det hela.. Har du tur har du en engagerad sådan som hjälper dig med en anmälan till ARN.

EDIT: Såg tyvärr att du inte har konsumentrådgivare i Vallentuna kommun (om det är där du bor vill säga) så då faller ju det rådet..

Det kan vara dags att studera vad hemförsäkringen innehåller när det gäller rättsskydd och sen ta ett snack med en jurist för att utreda möjligheter.

Saxpy skrev:
Fick precis räkningen från elektrikern som gjort lite jobb hemma hos mig.

Jag har inget att klaga på när det gäller utfört arbete eller kostnad för arbete men materialet kostar en smärre förmögenhet.

Bland annat vill hon ha 200kr/m för EKKJ 4x6-6 som man kan köpa för 40kr/m på nätet.
Automatsäkringar och annat är i storleksordning dubbelt så dyrt som jag som privat person kan handla det hos de dyrare byggbutikerna.

Är det verkligen rimligt?

Visst, jag är ju medveten om att det blir dyrare normal när man räkningen kommer men att betala 5ggr så mycket för en ganska dyr kabel kan ju inte vara acceptabelt.

Är jag bara naiv eller har man blivit duktigt lurad?

-J
-----------------------------------------------------------------------------------------

NETTOPRISLISTA 2006.07.03

Förläggningsmaterial El

Dimension Längd i meter Nettopris

EKKJ 3x2,5/2,5 Kapas 42:00 / m
EKKJ 4x2,5/2,5 Kapas 50:00 / m
EKKJ 4x6,0/6,0 Kapas 98:00 / m
EKKJ 3x10/10 Kapas 92:00 / m
SE-NIXV-U 4x10 Kapas 90:00 / m

Kabel beställes i önskad längd från grossist. Leveranstid ca 2 dagar.
Pris på kabel är preliminära. Dagspris gäller. Fråga i butiken.

Gula kabelskyddsrör 50/42 50 meter 695:00 / st

Skarvmuffar till d.o 15:00 / st

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.