M Martin Lundmark skrev:
Daniel 109

Frekvensen på elnätet bestäms av balansen mellan inmatad eleffekt och uttagen eleffekt. Om någon aktör på elnätet agerar och ändrar inmatad eleffekt eller uttagen eleffekt då påverkas frekvensen.

Om någon (eller en stor grupp personer) som har solceller inser att han (de) under en timma får betala för att mata in effekt på elnätet och utifrån denna information, slår ifrån sin solcellsanläggning en timma då minskar den inmatade effekten, och frekvensen sjunker.

Personer med solceller på villataken deltar inte i budgivningen på Nordpool utan agerar fristående efter ”egen plånbok”.

Sedan finns naturligtvis mängder med andra aktörer samtidigt på elnätet.

Du behöver inte ge dig på en lång förklarande text.
Jaha, det är så du resonerar.
Din elhandlare gör en prognos för hur mycket el du köper och säljer. Kundkollektivet är tämligen lättförutsägbart på en kollektiv nivå. Så nya beteenden kommer att tas hänsyn till i dagenföre handeln. Det är definitivt inget som ligger helt separerat från nordpool.

• Gilla
Joakim654 och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Det är ju just det som nu införs (hanteras) om förslaget att slopa ” skattereduktionen på 60 öre” går igenom.
Nästa steg i rätt riktning måste bli att göra nätnyttan kopplad till spotpriset. 10% av spotpriset blir nog en lagom nivå, så att man får betala för den negativa nätnyttan vid minuspriser...

Det låter väl högt i mina öron.

F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Det är ju just det som nu införs (hanteras) om förslaget att slopa ” skattereduktionen på 60 öre” går igenom.

Om jag har timbaserat elpris, och ser att elpriset är högt en kall vinterdag, då kan jag t.ex. agera genom att slå av mitt el-baserade värmesystem och elda med ved. Elenergikostnaden den dagen minskar då. MEN det ändrar naturligtvis inte det satta elpriset den dagen.

Men mitt agerande innebär att mitt effektuttag från elnätet minskar och detta innebär att effektbalansen ändras så att frekvensen ökar.

Samma om jag har solceller på taket på mitt hus och avstår att mata ut elenergi en dag med negativt elpris och slopandet av ”skattereduktionen på 60 öre” är genomförd. Detta innebär då att jag inte behöver betala för att mata in eleffekt. MEN det ändrar naturligtvis inte det satta elpriset den dagen.
Nej, det är verkligen inte det som införs, läs vad jag skrev en gång till. Om elpriset var högt en vinterdag förra året så kunde du också slå av ditt elbaserade värmesystem och elda med ved.

F fsn skrev:
Om elpriset var högt en vinterdag förra året så kunde du också slå av ditt elbaserade värmesystem och elda med ved.
Hej fsn

Naturligtvis, något annat har jag inte påstått.

F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Naturligtvis, något annat har jag inte påstått.
Njaa, jag sa att man kunde mycket väl styra så att det inte betalas ut 60-öring när det är noll pris på elen och du sa att set är princip det man gör följt av svammel. Så du har nog påstått, och påstått nåt helt felaktigt.

B
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nästa steg i rätt riktning måste bli att göra nätnyttan kopplad till spotpriset. 10% av spotpriset blir nog en lagom nivå, så att man får betala för den negativa nätnyttan vid minuspriser...
Jag håller med.

Svk ger ersättning till inmatning för produktion i stamnätet enligt en halvkomplicerad modell (som bl.a. beror på vart i stamnätet man matar in), men även tar hänsyn till aktuellt spotpris timme för timme. Så det går helt klart att få till en sådan modell för inmatning i lokalnät för solpanelsägare också. Kanske inte så enkelt att förklara för den genomsnittliga villaägaren, men det vore bra.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...wQFnoECBgQAQ&usg=AOvVaw0ljX4GMBW0kmgjfP3_1qXd

Bara en tidsfråga innan alla gröna köp/investeringar blir normala och morötterna tas bort, snart kommer kilometer/mil skatt på elbilar också och då måste man betala ca 10kr per mil i skatt eller mer.

Skulle inte bli förvånad om man måste betala någon skatt på vinsten med bergvärme också.

• Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Bara en tidsfråga innan alla gröna köp/investeringar blir normala och morötterna tas bort, snart kommer kilometer/mil skatt på elbilar också och då måste man betala ca 10kr per mil i skatt eller mer.

Skulle inte bli förvånad om man måste betala någon skatt på vinsten med bergvärme också.
Framför allt blir det skatt på ledighet, du får lämna över 50% av dina semesterdagar till politikerna 🤣

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Lullejulle och 5 till
  • Laddar…
F
C Crank skrev:

Ja, varför inte? Med sosseregeringen så betalade man ju skatt via fastighetsskatten på treglasfönster och kaklat badrum.

• Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ja, varför inte? Med sosseregeringen så betalade man ju skatt via fastighetsskatten på treglasfönster och kaklat badrum.
Precis, och det finns ingen investering som är för bra, för att skatten ska in till staten ändå, skaffar alla husägare bergvärme så kommer garanterat S att fixa en extra skatt på det också.

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Att tillåta villaägare att smita från skatt genom att skaffa tex bergvärme så kommer man garanterat att bestraffas förr eller senare. Bara en tidsfråga, inte minst när man kan slippa upp till 80% av el och energiskatten.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C Crank skrev:
Yes, det är därför vi har energideklarationen. Ett embryo till denna nya skatt.

• Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Pengarna ska in!!
Steg 1
Lura folk in i det gröna och skuldsätt dom gärna.
Subventioner på Solceller, Elbilar, Bergvärme
Steg 2
Ta bort 60 öringen
Ta bort Elbil subventioner
Ta bort Subventioner för energibesparande åtgärder på villor som tex bergvärme
Steg 3
Lägg på skatt på på det man förlorat från Grön investering enligt ovan.
Beskatta El som inte används + måste man betala för att sälja + inför effektavgift
El bilar får minst 10kr/mil avgift i skatt
Villaägare med bergvärme eller Luft/Luft/Vatten värmepumpar får extra skattt

Vi är i steg 2 nu, och vet vad som kommer tyvärr

• Gilla
buffyin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.