12 120 läst ·
31 svar
12k läst
31 svar
OBS! Angående råspont i badrumsvägg
Två tätskikt är tillåtet, i fallet när man har diffusionsplast i väggen. Där är det naturligtvis viktigt att materialet som hamnar mellan plast och tätskikt är okänsligt för fukt.
Fast jag hänger inte riktigt med på vad detta har med råsponten att göra, det är inte därför den inte är tillåten.
Fast jag hänger inte riktigt med på vad detta har med råsponten att göra, det är inte därför den inte är tillåten.
Jag förstår deras poäng. Så lite organiskt material som möjligt i en badrumsvägg. Men det blir väldigt luddigt att dra gränser i det här fallet. Och om man gör det andra rätt, andänder bra tätskikt, noggrann med genomföringarna och har fuktokänsliga skivor ytterst så tycker även jag att det är lite overkill att förbjuda råspont och även de andra oorganiska skivorna. Men nu verkar man vilja skapa så stora marginaler som möjligt. Och det är branschens fel, hade folk inte byggt så illa så hade man inte behövt föreskriva dessa understundom överdrivet hårda regler.
Problemet är ju bara att de som bygger illa knappast slutar med detta då de (i vissa fall) fullständigt struntar i regler nya som gamla. Precis som med mycket annan lagstiftning är det de som sköter sig som får det svårare.
10 års försäkring fungerar heller inte mot dessa då stämning knappast leder någonstans. Man kan liksom inte lugga en flintskallig. Sen om de fuskar EN gång lär de ju knappast göra det bättre nästa gång när de måste göra det gratis.
De som nu anser sig följa dessa regler kommer ju aldrig kunna lämna lika bra offert som en som "trixar lite" och tex kör med vanlig gips och OSB/spån/råspånt bakom detta. Sen kommer det ju att funka i 97 fall av 100 ändå (förutsatt att det görs riktigt).
Sen är det bästa att nästan ingen vet ett smack om detta och att alla säger olika så även de som bestämt reglerna. Ena dagen ok andra inte ok. Man blir ju bara snurrig av allt. Bästa är väl att ta högtryckstvätten ute på gården så är man verkligen SAFE.
10 års försäkring fungerar heller inte mot dessa då stämning knappast leder någonstans. Man kan liksom inte lugga en flintskallig. Sen om de fuskar EN gång lär de ju knappast göra det bättre nästa gång när de måste göra det gratis.
De som nu anser sig följa dessa regler kommer ju aldrig kunna lämna lika bra offert som en som "trixar lite" och tex kör med vanlig gips och OSB/spån/råspånt bakom detta. Sen kommer det ju att funka i 97 fall av 100 ändå (förutsatt att det görs riktigt).
Sen är det bästa att nästan ingen vet ett smack om detta och att alla säger olika så även de som bestämt reglerna. Ena dagen ok andra inte ok. Man blir ju bara snurrig av allt. Bästa är väl att ta högtryckstvätten ute på gården så är man verkligen SAFE.
Nej, skillnaden är att det torkar ut på ytan av väggmattan väldigt snabbt, medan tätskiktet bakom keramiken alltid är blött. Men i grunden beror skillnaderna i krav på att det är olika branschorganisationer som satt upp reglerna, och Byggkeramikrådet är hårdare i sin bedömning än GVK.
Om man inte ska ha något organiskt material i badrumsväggen då bör väl träregeln bytas ut mot en stålregel?
Man bör ha så lite organiskt material som möjligt, med rimliga medel. Tycker man att det är värt det så kan man naturligtvis byta träreglarna mot stålreglar. Ofta är detta inte möjligt, och då får man behålla träreglarna.
Om det stora problemet är fukt/kondens i organiskt material mellan tätmembran och diffspärr, kan man väl sätta diffspärren bakom våtrumsskivan så råsponten/OSB hamnar utanför diffspärren, eller?
Jag har en gammal innervägg med bara 45mm reglar och det känns ju inte alls stabilt. För att stabilisera upp väggen hade det ju varit det bästa att lägga råspont ovanpå 45mm reglarna och sedan cementskiva. Till saken hör att denna vägg inte vattenbegjuts. Alternativet är ju att bygga ett regelverk med 22mm bräder ovanpå 45mm reglarna, kanske limma och skruva så att det blir lite tjockare. Det känns inget kul att riva hela väggen. Här känner jag att den klart bästa lösningen hade varit att lägga råspont över, då hade det helt säkert blivit stabilt. Jag känner och tror att stabiliteten i en innervägg är ett större hot än vad trä under är. Någon som har en synpunkt hur jag bäst skall stabilisera väggen.