79 578 läst ·
230 svar
80k läst
230 svar
Obromsade släpvagnar
Farsan skulle hämta en hakiställning med sitt gamla träsläp. (Nr 3 i tillverkningsserien) Försökte få fram att det nog var bra att köra i två omgångar men icke, ett brutalt överlast blev det. Han skulle köra försiktigt bara menade han, sån där gammal gubbe med keps ni vet så köra långsamt och försiktigt kommer sig naturligt. Efter ett par mil blev han omdirigerad av polisen som ledde om trafiken varvid en polisman steg fram och påpekade att han nog borde ha mer luft i däcken. Det var allt. Att däcken såg nästan platta ut hade mer att göra med överlasten än brist på luft från början. Så risken att de faktiskt väger är nog ganska liten, då får det nog se väldigt tungt ut.Micro skrev:Du kan säkert lasta det dubbla (tillåtna) utan att den går sönder.
Se till att ha mycket luft i däcken och spänn fast godset så det inte åker av bara.
Tror inte polisen har tid att väga din bil och last om du nu inte råkar åka igenom en sådan fordonskontroll.
Ska du hämta 1st låda med ved så ställer du den över hjulaxeln.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Och framförallt är det väl konsekvensen om de får för sig att göra något åt saken.
Jag har blivit stoppad i en sån' allmän nykterhets, skatt och kolla runt lite-kontroll. Då hade jag nog lite övervikt (blocksteg i granit väger en del). Som tur var med kapell så det var inte helt uppenbart, och det var inte fokus för just den kontrollen. Jag klarade mig den gången men var lite svettig för vad som skulle hänt om de hade kollat lasten, fina rätblock som det inte behövs allt för mycket mattekunskaper för att räkna ut vikten på... Det kändes så väldigt onödigt, hade jag inte kunnat lösa det lagligt? Jo, men jag var för lat, nu vet jag bättre.
Nej, håll er (mig inkluderat) till rätt vikt så slipper ni vara oroliga och inte heller riskera era eller era medtrafikanters liv
(lite överlast kanske inte är personfara, men det blir så lätt lite mer: i min ungdom var jag ännu mer puckad och jag har kört en 745:a på biltransportsläp efter en 245:a, det tryckte på bra bakifrån och var ingen höjdare när jag fick lite wobblingstendenser på den, som tur var natttomma, motorvägen. Det var dessutom bromsat, obromsat hade det inte slutat lyckligt. man får vara lite mer noggrann när det gäller dessa obromsade vagnar)
Jag har blivit stoppad i en sån' allmän nykterhets, skatt och kolla runt lite-kontroll. Då hade jag nog lite övervikt (blocksteg i granit väger en del). Som tur var med kapell så det var inte helt uppenbart, och det var inte fokus för just den kontrollen. Jag klarade mig den gången men var lite svettig för vad som skulle hänt om de hade kollat lasten, fina rätblock som det inte behövs allt för mycket mattekunskaper för att räkna ut vikten på... Det kändes så väldigt onödigt, hade jag inte kunnat lösa det lagligt? Jo, men jag var för lat, nu vet jag bättre.
Nej, håll er (mig inkluderat) till rätt vikt så slipper ni vara oroliga och inte heller riskera era eller era medtrafikanters liv
(lite överlast kanske inte är personfara, men det blir så lätt lite mer: i min ungdom var jag ännu mer puckad och jag har kört en 745:a på biltransportsläp efter en 245:a, det tryckte på bra bakifrån och var ingen höjdare när jag fick lite wobblingstendenser på den, som tur var natttomma, motorvägen. Det var dessutom bromsat, obromsat hade det inte slutat lyckligt. man får vara lite mer noggrann när det gäller dessa obromsade vagnar)
Redigerat:
Vägtransporter är jag inte så orolig för gällande vikten.
Där är det mest vedbingar som ska hämtas, skräp till tippen, lite byggmaterial och kanske lite grus etc från täkten i området.
Däremot har jag 70 tal pall med vibbade Mursten som ska monteras och vill helst inte hämta dom styckvis med skottkärra, alt fylla kärran till bredden med ved och ställa utanför pannrummet vintertid.

Där är det mest vedbingar som ska hämtas, skräp till tippen, lite byggmaterial och kanske lite grus etc från täkten i området.
Däremot har jag 70 tal pall med vibbade Mursten som ska monteras och vill helst inte hämta dom styckvis med skottkärra, alt fylla kärran till bredden med ved och ställa utanför pannrummet vintertid.
Vad jag vet så är det inget krav på försäkring för släp. Om något händer går det på bilens trafikförsäkring.
Det är inte helt fel att försäkra släpan då det inte kostar mycket alls.
Att ha släpan oförsäkrad bakom bilen är i princip samma sak som att ha trafikförsäkring på en bil.
Man får inget för skadorna på egna släpet men skadorna på andras fordon betalas av försäkringsbolaget.
http://www.lansforsakringar.se/privat/forsakring/fordon/slapvagn/Sidor/default.aspx
Att ha släpan oförsäkrad bakom bilen är i princip samma sak som att ha trafikförsäkring på en bil.
Man får inget för skadorna på egna släpet men skadorna på andras fordon betalas av försäkringsbolaget.
http://www.lansforsakringar.se/privat/forsakring/fordon/slapvagn/Sidor/default.aspx
Absolut inte. Sluta hitta på. Dragbilens trafikförsäkring gäller även för släpet.Hemmakatten skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Slap/
https://www.trygghansa.se/kundservi...a-mitt-slap-eller-min-husvagn-enligt-lag.aspx
Nja, de obromsade släpen har mycket sämre axlar än de bromsade. Franförallt hjullager bytas det ofta på de obromsade släpvagnarna. Allt enligt killarna på bilprovningen.Micro skrev:Du kan säkert lasta det dubbla (tillåtna) utan att den går sönder.
Se till att ha mycket luft i däcken och spänn fast godset så det inte åker av bara.
Tror inte polisen har tid att väga din bil och last om du nu inte råkar åka igenom en sådan fordonskontroll.
Ska du hämta 1st låda med ved så ställer du den över hjulaxeln.
Jag skulle vara väldigt försiktig men ett sådant påstående. Vissa, rätt många, av de billiga obromsade slöpvagnarna är rena skräpet om det kommer till att lasta tungt. Bara att titta på konstruktionen så syns det att de är rätt så klena. Dessa är byggda så lätta som möljigt för att kunna lasta några kilo mer.Mikael_L skrev:Om det gäller hållbarhet m.m så kan man relativt lugnt överlasta en del genom att sätta större lufttryck i däcken samt köra mycket försiktigare än normalt.
När släpet designas tas det med i beräkningarna normala påfrestningar i form av ojämna vägar, full last och högst normala hastigheterna. Kör man mycket långsammare och/eller på väldigt jämna vägar går det givetvis att överlasta utan att släpet pajar. Dubbla lasten skulle jag nog själv gissa är rätt OK om körningen i övrigt anpassas stenhårt efter det.
MEN ändå olaglig, givetvis.