Hemmakatten
År inte tillräckligt kunnig för att diskutera olika fjärdringars för- och nackdelar. Men kan berätta att vår släpvagn, numera 10 år gammal, har jag/vi kört hundratals gånger och är fortfarande nöjda. Det är en Heppu, obromsad, borttagbara bak- och framlämmar (bra att ha), går att tippa bakåt (också bra att ha när det körr ris till tippen), i aluminium. 6 (eller var det 8?) fästöglor inuti vagnen och lika många på utsidan/under vagnen, max totalvikt 750kg (själva vagnen tror jag väger mindre än 150kg). Vagnen står utomhus året runt. Kostade oss lite över 8'. Såg annonser på blocket förr nåt år sedan, där sålde man beg. vagnar för nästan samma pris som en ny, så skicka begagnat.

Det vi gjort är att byta kullager. Vinterhjul fixade vår bilmek beg. för hundringen styck, till nästa vinter är det dags för nya däck.

Och självklart ska du ha en vagn där du får plats med gipsskivor mm. För oss skulle en släpvagn vara totalt oanvändbar om den hade mindre mått.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Jag får ge med mig ;)

Blir en kärra som kan ta 250*120 skivor =)
 
D09 skrev:
Jag får ge med mig ;)

Blir en kärra som kan ta 250*120 skivor =)
Bra!

En kärra mindre än 120x250 är kasst!
 
Om man som Hemmakatten kan lasta 600 kg i ett obromsat släp så är det nog ganska optimalt med avseende på pris/prestanda.

Jag har ett 1-tons släp i stål, men det lastar bara 140 kg mer, kostar en rejäl slant, och kräver dessutom BE-kort med en lite tyngre bil.
 
D09
en fundering, bingarna jag kommer hämta och tömma på träspill är på 1,2m3. Vad väger en sådan tro?

Vågar man ta med 2 i samma veva? lastvikterna på kärrorna ligger väl runt 55 - 580 kg något
 
D09
mycke_nu skrev:
Om man som Hemmakatten kan lasta 600 kg i ett obromsat släp så är det nog ganska optimalt med avseende på pris/prestanda.

Jag har ett 1-tons släp i stål, men det lastar bara 140 kg mer, kostar en rejäl slant, och kräver dessutom BE-kort med en lite tyngre bil.
kollade av ren nyfikenhet på släp som tar mer men prisskillnaden skiljer sig rejält som du säger =)

Hade ju varit kul o haft ett släp med 2 axlar men det är jag på tok för fattig för =/
 
Mikael_L
D09 skrev:
en fundering, bingarna jag kommer hämta och tömma på träspill är på 1,2m3. Vad väger en sådan tro?

Vågar man ta med 2 i samma veva? lastvikterna på kärrorna ligger väl runt 55 - 580 kg något
Nej, en binge väger ca 400-500 kg lite beroende på hur torrt och välpackat virket är.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nackdelen med obromsade kärror är att de inte står still när de kopplas loss från bilen om det lutar lite, kör med en obromsad i tjänsten med kåpa som jag blir trött på som börjar rulla så fort den kopplas loss med last. Finns visserligen stoppklossar med på kärran som man får lägga vid hjulen innan den kopplas från kulan, men hade varit bättre att kunna nypa åt handbromsen vid alla dessa tillfällen speciellt när kärran är tungt lastad och den skall lämnas kvar på arbetsplatsen.

mvh
 
spekerök skrev:
Nackdelen med obromsade kärror är att de inte står still när de kopplas loss från bilen om det lutar lite, kör med en obromsad i tjänsten med kåpa som jag blir trött på som börjar rulla så fort den kopplas loss med last. Finns visserligen stoppklossar med på kärran som man får lägga vid hjulen innan den kopplas från kulan, men hade varit bättre att kunna nypa åt handbromsen vid alla dessa tillfällen speciellt när kärran är tungt lastad och den skall lämnas kvar på arbetsplatsen

mvh
Det är nog en vanesak samt skillnad om man använder den privat eller i jobbet. Kärran jag är uppväxt med har inte ens stödhjul så det där med att lämna den lastad har jag aldrig kunnat nyttja ändå. Lägga något bakom hjulen om det lutar går på automatik så att säga.

TS - se nu till att hitta en för jäkla bra och billig kärra och det måste finnas minst två så jag kan köpa en med. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Dalbotös skrev:
Det är nog en vanesak samt skillnad om man använder den privat eller i jobbet. Kärran jag är uppväxt med har inte ens stödhjul så det där med att lämna den lastad har jag aldrig kunnat nyttja ändå. Lägga något bakom hjulen om det lutar går på automatik så att säga.

TS - se nu till att hitta en för jäkla bra och billig kärra och det måste finnas minst två så jag kan köpa en med. :)
Grannen har bas 250 för 13000 ( wt trailer ) och är jättenöjd så det lutar åt det hållet :)

Då får man lastgaller, tippbart och alla andra smågrejor.

Det är bara fjädringen som jag tvekar på.

Men jag får nog bestämma mig imorgon eller nåt, försöka få lite ledigt och åka till Laholm och plocka upp en innan impulsen lägger sig ;)
 
Hemmakatten
mycke_nu skrev:
Om man som Hemmakatten kan lasta 600 kg i ett obromsat släp så är det nog ganska optimalt med avseende på pris/prestanda.
Kollade registreringsbeviset och tjänstevikten är bara 140 kg så jag kan lagligt lasta 610 kg.
 
  • Gilla
mycke_nu och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
Mitt råd är att testköra med en vagn av varje sort för att bilda dig en uppfattning om fjädringen är en avgörande punkt. Jag upplever Majavan som bra mycket lugnare än en torsionsfjädrad vagn men det är ju min uppfattning.

Såg att någon nämnde öglor och den har fästöglor på insida och utsida samt snabbsprintar till lämmarna.
 
D09
Nu har jag spikat, det blir wt kärran. Bas 250. Hämtar den på lördag. Hade hoppats på att kunna hämta den ikväll men dom kunde inte, hade möjlighet imorgonkväll men då kunde inte jag... så lördag it is =)

Har jag tur så kan jag plocka upp en vända ved på vägen hem =)
 
Kolla i dit registreringsbevis till bilen vad du får lasta på eu släpan , det är inte säkert att du får lasta fullt.:confused:
 
D09
det får jag göra... har inte tänkt på det... kör volvoxc70 nu så den borde väl få dra en del =/

hur funkar det med försäkring samt registrering av kärra? vilka kostnader brukar det handla om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.