79 578 läst ·
230 svar
80k läst
230 svar
Obromsade släpvagnar
År inte tillräckligt kunnig för att diskutera olika fjärdringars för- och nackdelar. Men kan berätta att vår släpvagn, numera 10 år gammal, har jag/vi kört hundratals gånger och är fortfarande nöjda. Det är en Heppu, obromsad, borttagbara bak- och framlämmar (bra att ha), går att tippa bakåt (också bra att ha när det körr ris till tippen), i aluminium. 6 (eller var det 8?) fästöglor inuti vagnen och lika många på utsidan/under vagnen, max totalvikt 750kg (själva vagnen tror jag väger mindre än 150kg). Vagnen står utomhus året runt. Kostade oss lite över 8'. Såg annonser på blocket förr nåt år sedan, där sålde man beg. vagnar för nästan samma pris som en ny, så skicka begagnat.
Det vi gjort är att byta kullager. Vinterhjul fixade vår bilmek beg. för hundringen styck, till nästa vinter är det dags för nya däck.
Och självklart ska du ha en vagn där du får plats med gipsskivor mm. För oss skulle en släpvagn vara totalt oanvändbar om den hade mindre mått.
Det vi gjort är att byta kullager. Vinterhjul fixade vår bilmek beg. för hundringen styck, till nästa vinter är det dags för nya däck.
Och självklart ska du ha en vagn där du får plats med gipsskivor mm. För oss skulle en släpvagn vara totalt oanvändbar om den hade mindre mått.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Om man som Hemmakatten kan lasta 600 kg i ett obromsat släp så är det nog ganska optimalt med avseende på pris/prestanda.
Jag har ett 1-tons släp i stål, men det lastar bara 140 kg mer, kostar en rejäl slant, och kräver dessutom BE-kort med en lite tyngre bil.
Jag har ett 1-tons släp i stål, men det lastar bara 140 kg mer, kostar en rejäl slant, och kräver dessutom BE-kort med en lite tyngre bil.
kollade av ren nyfikenhet på släp som tar mer men prisskillnaden skiljer sig rejält som du säger =)mycke_nu skrev:
Hade ju varit kul o haft ett släp med 2 axlar men det är jag på tok för fattig för =/
Nackdelen med obromsade kärror är att de inte står still när de kopplas loss från bilen om det lutar lite, kör med en obromsad i tjänsten med kåpa som jag blir trött på som börjar rulla så fort den kopplas loss med last. Finns visserligen stoppklossar med på kärran som man får lägga vid hjulen innan den kopplas från kulan, men hade varit bättre att kunna nypa åt handbromsen vid alla dessa tillfällen speciellt när kärran är tungt lastad och den skall lämnas kvar på arbetsplatsen.
mvh
mvh
Det är nog en vanesak samt skillnad om man använder den privat eller i jobbet. Kärran jag är uppväxt med har inte ens stödhjul så det där med att lämna den lastad har jag aldrig kunnat nyttja ändå. Lägga något bakom hjulen om det lutar går på automatik så att säga.spekerök skrev:Nackdelen med obromsade kärror är att de inte står still när de kopplas loss från bilen om det lutar lite, kör med en obromsad i tjänsten med kåpa som jag blir trött på som börjar rulla så fort den kopplas loss med last. Finns visserligen stoppklossar med på kärran som man får lägga vid hjulen innan den kopplas från kulan, men hade varit bättre att kunna nypa åt handbromsen vid alla dessa tillfällen speciellt när kärran är tungt lastad och den skall lämnas kvar på arbetsplatsen
mvh
TS - se nu till att hitta en för jäkla bra och billig kärra och det måste finnas minst två så jag kan köpa en med.
Grannen har bas 250 för 13000 ( wt trailer ) och är jättenöjd så det lutar åt det hålletDalbotös skrev:Det är nog en vanesak samt skillnad om man använder den privat eller i jobbet. Kärran jag är uppväxt med har inte ens stödhjul så det där med att lämna den lastad har jag aldrig kunnat nyttja ändå. Lägga något bakom hjulen om det lutar går på automatik så att säga.
TS - se nu till att hitta en för jäkla bra och billig kärra och det måste finnas minst två så jag kan köpa en med.![]()
Då får man lastgaller, tippbart och alla andra smågrejor.
Det är bara fjädringen som jag tvekar på.
Men jag får nog bestämma mig imorgon eller nåt, försöka få lite ledigt och åka till Laholm och plocka upp en innan impulsen lägger sig
Mitt råd är att testköra med en vagn av varje sort för att bilda dig en uppfattning om fjädringen är en avgörande punkt. Jag upplever Majavan som bra mycket lugnare än en torsionsfjädrad vagn men det är ju min uppfattning.
Såg att någon nämnde öglor och den har fästöglor på insida och utsida samt snabbsprintar till lämmarna.
Såg att någon nämnde öglor och den har fästöglor på insida och utsida samt snabbsprintar till lämmarna.
Nu har jag spikat, det blir wt kärran. Bas 250. Hämtar den på lördag. Hade hoppats på att kunna hämta den ikväll men dom kunde inte, hade möjlighet imorgonkväll men då kunde inte jag... så lördag it is =)
Har jag tur så kan jag plocka upp en vända ved på vägen hem =)
Har jag tur så kan jag plocka upp en vända ved på vägen hem =)