Mikael_L
Nä precis. Bra att du påpekar det.

Att få/kunna använda släpet med endast sommardäck tillsammans med bil med dubbdäck/friktionsdäck betyder ju just detta. Att det endast är lämpligt att köra på snö och isfri vägbana.

Och just därför är nog detta att anse som ett lite sämre släpval i norra sverige, men här nere kan ju årets dagar med snö på vägbanan räknas till några 10-tal, och det kommer som regel varje vinter dyka upp körbara dagar då och då, mellan snöfallen, då det som regel tinar bort mellan.

Men visst, en begränsning i vinterbruk blir det ju.
 
engs
Lånar tråden lite om det går bra...

Någon som har erfarenhet av TK-trailer? De verkar mest vara inriktade på båt-trailers annars.
Hittat deras SL 750 med 80cm gallergrind för 13900:-.
Obromsad, 1,28m * 2,58m.

Verkar vara ungefär vad man får betala för en beggad Thule-hyrsläp med ungefär samma spec.
Som snart ska börja besiktigas då också. TKn är alltså ny.

Vad skulle ni ha valt?

Varning för usel site:
http://www.tktrailer.se/slapvagnar/slapvagnar.html
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
http://www.w-t.se

Vad tror ni om 10 000kr kärran?

Nackdelen är längden men man får väl lyfta av baklämmen om man ska på med längre skivor
 
Mikael_L
Men VA !!!.
Har du inte redan köpt en kärra? Det var ju jättelänge sedan jag förklarade vilken du skulle köpa, och jag hade t.o.m snokat rätt på extrapris åt dig !!! :eek:

Den du nu tänker på verkar inte rymma 120cm gipsskivor, OSB osv ... Borde göra att den går bort. Iaf för det priset.
 
+1 på den. Välj en större kärra.
 
D09
tyvärr så gick pengarna åt den gången så jag fick skjuta på det ; )

Nu lever jag i en farlig tid då jag sålt en bil och har lite pengar på handen, borde amortera med dom =P men kan inte sluta tänka på vad bra en kärra skulle vara =)

jo, för 3000 kr till så får man en kärra som sväljer skivorna, men saknar dom 3000 kr just nu så jag får lugna mig till löning i värsta fall ; )

Ska åka o kolla på ett ställe där man kan köpa spillträ billigt och ska det bli aktuellt så kommer jag behöva en egen kärra.. ( argumenterar med mig själv ) :D
 
Mikael_L
Hur var det, kollade du på den med 10" hjul på Bauhaus? Ifall den verkade vettig eller klen och racklig?

Jag tror också att vi får vänja oss vid att de bromsfria släpen alltid kommer kännas veka och rackliga i jämförelse med "riktiga" släp. Ska man banta bort ett hundratal kg i materiel så måste det ju märkas.
Men det finns väl fortfarande grader i helvetet ...?! ;)
 
BigR
D09 skrev:
tyvärr så gick pengarna åt den gången så jag fick skjuta på det ; )

Nu lever jag i en farlig tid då jag sålt en bil och har lite pengar på handen, borde amortera med dom =P men kan inte sluta tänka på vad bra en kärra skulle vara =)

jo, för 3000 kr till så får man en kärra som sväljer skivorna, men saknar dom 3000 kr just nu så jag får lugna mig till löning i värsta fall ; )

Ska åka o kolla på ett ställe där man kan köpa spillträ billigt och ska det bli aktuellt så kommer jag behöva en egen kärra.. ( argumenterar med mig själv ) :D


Den här sväljer skivorna. Finns rätt många åf som ger det "kampanjpriset".


http://mobil.blocket.se/varmland/Kampanj_MAJAVA_slapvagn_2526_LJ_spv_37297906.htm
 
D09
j.f.s skrev:
Jag köpte mig en Majava 2526 och är toknöjd. Betalade strax över 10k för den ny.

Prisexempel: [länk]

[länk]

Bladfjädrad och tipp är plus i kanten för mig iaf.
Kollade under grannens kärra, kunde inte se någon fjädring alls på wt kärran

Eller är den inbyggd på något sätt?
 
ullberg
En ganska vanlig fjädringstyp på släp är gummitorisionsfjädring, denna sitter "i axeln" (det är en axel i en annan med gummi mellan). Då har man inga synliga fjädrar men det brukar väl ändå sitta stötdämpare tror jag. Ovan nämnda bladfjädring är en annan typ, och den hade du sett (brukar finnas på lite större / kraftigare släp, inte "standardsläpen")
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ullberg skrev:
En ganska vanlig fjädringstyp på släp är gummitorisionsfjädring, denna sitter "i axeln" (det är en axel i en annan med gummi mellan). Då har man inga synliga fjädrar men det brukar väl ändå sitta stötdämpare tror jag. Ovan nämnda bladfjädring är en annan typ, och den hade du sett (brukar finnas på lite större / kraftigare släp, inte "standardsläpen")
Vilken fjädring är att föredra? :)
 
BigR
D09 skrev:
Vilken fjädring är att föredra? :)

Bladfjädring är att föredra enligt dom jag pratat med. Iofs borde torsionsfjädring ta lite mindre plats om det är viktigt. Jag har sett något EU-släp som inte hade några stötdämpare, utan bara någon sorts gummitorsion i hjulaxeln. Det släpet var väldigt stumt och jag upplevde att det mest fjädrade på däcken.
 
D09
då tror jag att jag ska ta den ekonomiska smällen nu... syftet har varit att kunna hämta spillträ för att kunna elda med ( förutom åka till tippen, hämta bygggrejor etc )

Kärran får max kosta 13000 ( som egentligen är lite för mycket för ekonomin )

jag har varit o tittat på ett företag där jag kommer hämta spillträ och det verkade bra. Så då finns ett syfte med släpet =) Har 14m3 som väntar på mig =)

Tycker att det är en stor röra med kärror... wt kärran ligger bra till, den har dock inte bladfjädring.
Vill gärna att gallret runt ska ingå i paketet =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.