Jag har ett 9x4m stort rum som delats av på längden till ca 4x4 + 5x4, och tanken har varit att lägga flytande vinylgolv (Golvabia) sammanhängande med golvriktning löpande längs med långsidan av 9x4m utrymmet. Golvet skulle alltså löpa genom dörröppningen mellan de avdelade rummen.

Dörren mellan rummen är en skjutdörr så vi får inget naturligt sätt att dölja en rörelsefog som man annars skulle lagt dit under en tröskel.

Så hur är det med dessa rörelsefogar? Tillverkaren rekommenderar att sätta rörelsefog i dörröppningar/valv, men finns det någon praktisk erfarenhet här kring detta, anses 9m vara ett så pass långt golv att det är stor risk för problem? Jag har golvlister som är hela 19.5mm tjocka så jag kan täcka upp väldigt mycket rörelsemån om man skulle lägga golvet med lite extra marginal, men jag har svårt att avgöra om rekommendationen för rörelsefog i dörröppning är väldigt kritisk med mina förutsättningar.

TLDR: Hur känsligt är det med flytande vinylgolv och rörelsefog som rekommenderas mellan sammanhängande rum?

A
Vilka läggningsanvisningar har tillverkaren?
Har du någon ritning av rummen eller en skiss?

Här är en grov skiss över hur rummen ser ut, ritade in i nederkant vilken riktning golvet är tänkt att läggas i.

Golvabia rekommenderar att lägga rörelsefog i dörröppningar som sagt, det står inget mer konkret än så, golvet är av typen Maxwear, anvisningen i sin helhet finns här.

• Grov skiss över rumsplan med golvriktning markerad, visar väggmått: 9m x 4m, delad i två sektioner, vänster 4m bred och höger 5m bred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Jag hade lagt det helt utan rörelsefog men extra viktigt att du har minst 8mm runtom mot väggarna i rörelsemån..

Tack för svar, fick tag i en fackman som sa samma sak, det går att lägga utan skarv i dörröppningen, så det blir att lägga ett sammanhängande golv :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.