Om jag vill göra en sådan elbesiktning privat, vad exakt är det jag ska beställa av elektrikern?

Om jag beställer en elbesiktning på elinstallationen hemma hos mig så vet han/hon direkt att det är periodisk kontroll som ska utföras och detta görs då efter ett standardiserat förfarande och protokollförs i ett dokument som också det styrs av en standard?

Eller är elbesiktning än så länge något godtyckligt som varierar från elinstallatör till elinstallatör?

Det finns branschstandard av EIO när det gäller privatpersoner. Men det är det enda. Och de är som sagt en aktör vars objektivitet kan ifrågasättas. Mer här http://www.eio-eltest.se/ Du får göra en egen bedöming om det är mödan värt. För de flesta här så skulle jag säga, "tycker inte det".

Jag kan komma och kolla om det är jordade uttag för ett par tusen. :wow:

• Gilla
sirlongfellow
  • Laddar…
Är inte hela det här lite typiskt Sverige? Det måste finnas myndigheter och förordningar för allt för att vi ska kunna känna oss säkra och trygga. Tryghetsnarkomanernas land eller Världens mest överbeskyddade folk :).
Jag är inte emot elsäkerhet på något sätt, men tycker att det regelverk och den tillsyn som finns i dag räcker.
Det borde väl vara upp till var och en att avgöra om man ska göra en besiktning eller inte. Däremot kanske det skulle vara tydligare (och mer lättbegripligt för icke fackfolk) vad besiktningen avser.
I praktiken får man ju öppna varje koppllingsställe för att vara helt säker på att det inte finns några fel. I värsta fall kan det ju finnas "fulskarvar" som är dolda och som inte upptäcks förrän man försöker dra ut FK:n ur rören. Det kommer att vara en del kostnader förenade med att gör en besiktning. Ev skulle en besiktigad och "godkänd" installation kunna ge en rabatt på hemförsäkringen. Frågan är ju bara hur länge ett godkännade ska gälla. Ska anläggningen ombesiktigas efter en ändring t ex?

Mikael_L
snaggletooth skrev:
Kanske dags att införa detta här i Gamla Svedala också? Vore nog bäst för alla inblandade, faktiskt....

[länk]
Av de 95000 funna felen kan vi ju gissa hur många tiotusenstals som gäller saker som sprickor i vägguttag eller strömbrytare (eller iofs ännu större skador på kåpan), klamringar av kabel som med tiden, eller pga av t.ex. tapetsering inte längre är ordentlig, skavskador på utanpåliggande kabel osv osv.

Alltså jag skulle inte förvånas speciellt mycket om det var typ 80% eller nåt sånt som egentligen är att hänföra till slitage, yttre våld, olyckor och tidens tand.
Och att det mesta av detta behövs det verkligen ingen besiktningsman för att upptäcka. De boende är redan pinsamt medvetna om den trasiga plastkåpan runt strömbrytaren, men efter ett tag har hemmablindheten suddat ut problemet tillräckligt.

Sen kan man ju undra över varför folk inte fixar sånt här.
En anledning kan ju vara att man inte får. Eller tror att man inte får.
Eller att det är förbålt svårt att finna någon hjälptext över sådant här underhållsarbete.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jag kan komma och kolla om det är jordade uttag för ett par tusen. :wow:
Precis. Eller göra det själv och skryta för frugan att man just sparat tre tusen spänn, och köpa verktyg eller datorer för pengarna "som nu blev över till annat"... ;)

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Det småkuliga är att om man nu skall hårddra saker inte får lov att ersätta en klammer som gått sönder utan behörighet.

/Kent

snickarboden skrev:
Det småkuliga är att om man nu skall hårddra saker inte får lov att ersätta en klammer som gått sönder utan behörighet.
Nä och tur är väl det. Det är ju väldigt lätt att den nya klammern hamnar någon tiondels mm fel och då har man helt plötsligt inte en estetiskt tilltalande anläggning längre, vilket skulle kunna ge framtida elektriker svår migrän... ;):D:eek::rolleyes:

Och där har vi det!!

Jag har grunnat hela dagen på varför EIO försöker skaffa sig mer arbete när det redan är brist på elektriker.

Dom vill givetvis försköna Sverige!

Alfredo skrev:
Nä och tur är väl det. Det är ju väldigt lätt att den nya klammern hamnar någon tiondels mm fel och då har man helt plötsligt inte en estetiskt tilltalande anläggning längre, vilket skulle kunna ge framtida elektriker svår migrän... ;):D:eek::rolleyes:
Du, om du hade upplevt den migränen själv så hade du varit lite mer förstående. ;)

Patrik_Hed skrev:
Du, om du hade upplevt den migränen själv så hade du varit lite mer förstående. ;)
Jag nästan anade att du skulle nappa... ;) Och jag har faktiskt också haft en del slängar av migrän när jag "råkat på" slarvigt klamrad "kulo". Håller helt med om att det ser för djä-gt ut. Och ser det illa ut är ofta även resten ganska illa gjort, och vice versa...

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag tänkte skita i att nappa på betet, men kunde inte låta bli. ;)

Men egentligen...
Ett EIO-eltest ger en hyfsad bild av anläggningen och om man nu köper en kåk för några miljoner så kanske man bör kosta sig på en sådan med.
Visst, jag med flera kan i princip se en del men ett test där man meggar lär ju ger lite mer.
Detta är ju faktiskt en tjänst som borde gynna säljarna, i en del fall.
Eventuella köpare får lite mer svart på vitt vad som kan behöva åtgärdas.
Och än så länge har jag inte sett nån annons/beskrivning där det står att elanläggningen är besiktigad.

Sen så är de flesta köpare rätt okunniga om just el (plus en del annat) men de tror tyvärr att en besiktningsman/kvinna kan hitta allt och så är inte fallet som de flesta nog vet.

Obligatorisk elbesiktning tror jag inte på men det kan vara ett trumfkort om man skall sälja en fastighet/bostadsrätt.

Givetvis skall sådana protokoll inte se ut som det tidigare i tråden, det räcker ju att följa checklistan här för att finna sådana brister.

Sen tror jag även att försäkringsbolagen hade uppskattat om hus säljs med elbesiktning,

Bara lite funderingar...

/Kent

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Varför inte införa obligatorisk datorbesiktning, där en av Datorsäkerhetsverket ackrediterad säkerhetskonsult kollar upp din dator mot virus och spyware? Minst varje år!

-MH- skrev:
Varför inte införa obligatorisk datorbesiktning, där en av Datorsäkerhetsverket ackrediterad säkerhetskonsult kollar upp din dator mot virus och spyware? Minst varje år!
Det är alldeles för långt intervall. Medeltiden till infektion var en kvart redan för tio år sedan. Idag är det nere på 1-5 minuter eller så.

Så du måste ha en inspektör boende hemma! :)

• Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.