5 748 läst ·
44 svar
6k läst
44 svar
Obligatorisk elbesiktning
Sida 1 av 3
Kanske dags att införa detta här i Gamla Svedala också? Vore nog bäst för alla inblandade, faktiskt....
http://www.elinstallatoren.se/Elins...ar_en_forebild_for_Sverige_DXNI-2950867_.aspx
http://www.elinstallatoren.se/Elins...ar_en_forebild_for_Sverige_DXNI-2950867_.aspx
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 873 inlägg
95,000 felaktiga installationer funna på två månader :wow: Danskarna måste vara flitiga, det skulle vi aaldrig hitta i Sverige 
Frågan är ju i så fall vem som ska göra den. Privata firmor som tar in jobb på att påpeka brister (dvs ej oberoende kontrollorgan)? Det skulle ytterligare försämra privatpersoners rättssäkerhet gentemot näringsidkare och skulle kunna innebära en lagligt sanktionerad bedrägeriverksamhet.
Ska staten göra den? Kommun?
Vem vill betala detta i en idag redan svindyr fastighetsaffär som innehåller, mäklararvode, energideklarationskrav, pantbrevskostnader, registreringskostnader, besiktning mm?
Nej, jag tror att med dagens minst sagt rigorösa elsäkerhetskrav så fasas dålig el ut med tiden.
Ska staten göra den? Kommun?
Vem vill betala detta i en idag redan svindyr fastighetsaffär som innehåller, mäklararvode, energideklarationskrav, pantbrevskostnader, registreringskostnader, besiktning mm?
Nej, jag tror att med dagens minst sagt rigorösa elsäkerhetskrav så fasas dålig el ut med tiden.
Så länge det finns kassa hempulare (och oseriösa elektriker) i farten kommer den dåliga elen att bestå.
Om vi så hade världens bästa föreskrifter & materiel att tillgå skulle det inte hjälpa.
Om vi så hade världens bästa föreskrifter & materiel att tillgå skulle det inte hjälpa.
Här är EIOs progagandaskrift: http://www.eio.se/Media/Nyheter/Documents/EIO_Rapport_Dolda_Elfel_i_Danmark.pdf
Det framgår att det fanns 94 000 fel fördelat på ca 9 500 installationer. 5% av bristerna var allvarliga. Eftersom man räknat varje fel i en fastighet kan man nog antaga att det handlar om ett fåtal fastigheter med flera allvarliga brister vardera.
Danska originaltexten http://www.tekniq.dk/PresseOgNyhede...rerFejli94procentAfBoligernePaaLandsplan.aspx
Det framgår att det fanns 94 000 fel fördelat på ca 9 500 installationer. 5% av bristerna var allvarliga. Eftersom man räknat varje fel i en fastighet kan man nog antaga att det handlar om ett fåtal fastigheter med flera allvarliga brister vardera.
Danska originaltexten http://www.tekniq.dk/PresseOgNyhede...rerFejli94procentAfBoligernePaaLandsplan.aspx
Om det håller samma klass som denna elbesikning så vet jag ej om det ger så mycket. Kolla frånskrivningarna. OK just i detta fall är en farlig sak hittad men annars är den grymt allmängilltig. Hoppas de inte betalat stora summor för detta. http://www.maklarhuset.se/Images/ob...6/Elinstallations_kontroll_Ankarstocken_4.pdf
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Precis. Samma gamla skrämselpropaganda. Den statistik vi har idag visar t ex på att elbränder *inte* startar i den fasta installationen, utan i ansluten utrustning. Och där hjälper naturligtvis inte en inspektion av den fasta installationen. (Nu håller man på att ta fram riktig statistik för 2012, idag så räknas "glömde kastrullen på spisen" som "elbrand", så det skall bli spännande att se hur det egentligen ser ut).mycke_nu skrev:
Det är ju intressant att de påpekar "ny installations utökning på gammal kabel" som speciellt problematiskt, eftersom jag fick riva ut åtminstone tre sådana utökningar i mitt eget hem, som gjorts av åtminstone två behöriga elektriker (jag har sett kvittona från elfirman, och det är ingen liten småskutt heller...) Så att samma bransch helt plötsligt skulle vara kompetent i allmänhet att bedöma regelverket (något inspektörerna har svårt med ibland), det tycker jag låter långsökt. Här krävs det åtminstone en utbildningsinsats.
Nej, det här utspelet är tyvärr mest ekonomiskt/politiskt (som det mesta från EIO) och har inte mycket med elsäkerhet att göra. Vilket är synd.
Oj vilken undersökning.... väääldigt utförlig.... *not*snuttjulle skrev:
undrar hur många tusen den stackare fick betala... En sådan undersökning kan de flesta göra....
Att bara sätta ett par kryss så är allt klart.... otroligt....
många fel som hittas har en förmåga att överdrivas....
allt är inte så livsfarligt.... Men problemet är inte bara alla klantiga hemmapulare utan lika mycket dåliga elektriker...
Men det talar man inte så högt om...
Sedan så måste man tänka på en sak.. det handlar om statistik och vem som presenterar rapporten...
Du kan men samma siffror säga helt olika saker beroende på hur man presenterar dem....
allt är inte så livsfarligt.... Men problemet är inte bara alla klantiga hemmapulare utan lika mycket dåliga elektriker...
Men det talar man inte så högt om...
Sedan så måste man tänka på en sak.. det handlar om statistik och vem som presenterar rapporten...
Du kan men samma siffror säga helt olika saker beroende på hur man presenterar dem....
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Det var det sämsta på länge. Men visst den siste idioten är inte född än, och då finns det alltid enkla sätt att tjäna pengar. Man kanske skulle starta en firma och utföra den typen av besiktningar, kanske slänga in VVS och värme också när man ändå är igång. Jag uppfyller nog kvalifikationerna eftersom jag anser mig ha "...större erfarenhet av elinstallationer än en husköpare/ägare" men jag är inte elektriker eller VVS'are, så varenda liten skum pryl jag ser kommer jag notera "ring en elektriker/rörmokare"Alfredo skrev:
Var på en elsäkerhetsutbildning idag (ELSA som gavs av STF). Där togs det upp att 2010 infördes krav på besiktning av elinstallationer. Hänvisades till SS 436 40 00 utg. 2.
Jag förstår inte om detta är något styrande eller bara en rekommendation. Någon som kan förklara?
Ang intervall för besiktning står följande i den standard jag skrev ovan:
62.2.1 "För bostäder kan längre perioder( tex10år) vara lämpliga. Då bostaden byter ägare/hyresgäst rekommenderas starkt att elinstallationen kontrolleras"
Verkar vara elektrikerna(elinstallatörerna) som ska tjäna pengar på besiktningen om jag tolkar det rätt:
62.1.6 "Kontrollen ska utföras av en fackkunnig person som är kompetent att utföra kontroll"
Jag förstår inte om detta är något styrande eller bara en rekommendation. Någon som kan förklara?
Ang intervall för besiktning står följande i den standard jag skrev ovan:
62.2.1 "För bostäder kan längre perioder( tex10år) vara lämpliga. Då bostaden byter ägare/hyresgäst rekommenderas starkt att elinstallationen kontrolleras"
Verkar vara elektrikerna(elinstallatörerna) som ska tjäna pengar på besiktningen om jag tolkar det rätt:
62.1.6 "Kontrollen ska utföras av en fackkunnig person som är kompetent att utföra kontroll"
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 873 inlägg
Kapitlet inleds med där så fordras ska periodisk kontroll av alla elinstallationer utföras...
Något direkt krav på att bostäder ska kontrolleras finner jag inte i SS 436 40 00.
Om man sedan tittar istarkströmsförordningen (2009:22) så står det:
4 § Innehavaren av en starkströmsanläggning eller anordning ska fortlöpande kontrollera att anläggningen eller anordningen ger betryggande säkerhet mot person- eller sakskada.
Detta krav har funnits länge. Läser man vidare i ELSÄK-FS 2008:3 och 2010:3 så verkar fokus ligga på distributionsnätet och på lokaler som är utsatta för extra stor påfrestning, där många personer vistas etc. Det är endast dessa som har krav på¨bestämda tidsintervall.
Beträffande de anläggningar som anges i 5 och 6 §§ ska i denna kontroll ingå en särskild kontroll med bestämda tidsintervall.
Men en obligatorisk kontroll av bostäder är inte alls fel, man kommer att hitta *mycket*, för mycket. Nu har jag inte läst mer om utfallet i Danmark. Det går säkert att hitta ett "fel" i de allra flesta anläggningar, speciellt förslitning, men det är svårt att tänka sig att det fanns 90000 direkt farliga fel i Danmark. Det låter mer som en guldgruva för elinstallationsföretagen.
Något direkt krav på att bostäder ska kontrolleras finner jag inte i SS 436 40 00.
Om man sedan tittar istarkströmsförordningen (2009:22) så står det:
4 § Innehavaren av en starkströmsanläggning eller anordning ska fortlöpande kontrollera att anläggningen eller anordningen ger betryggande säkerhet mot person- eller sakskada.
Detta krav har funnits länge. Läser man vidare i ELSÄK-FS 2008:3 och 2010:3 så verkar fokus ligga på distributionsnätet och på lokaler som är utsatta för extra stor påfrestning, där många personer vistas etc. Det är endast dessa som har krav på¨bestämda tidsintervall.
Beträffande de anläggningar som anges i 5 och 6 §§ ska i denna kontroll ingå en särskild kontroll med bestämda tidsintervall.
Men en obligatorisk kontroll av bostäder är inte alls fel, man kommer att hitta *mycket*, för mycket. Nu har jag inte läst mer om utfallet i Danmark. Det går säkert att hitta ett "fel" i de allra flesta anläggningar, speciellt förslitning, men det är svårt att tänka sig att det fanns 90000 direkt farliga fel i Danmark. Det låter mer som en guldgruva för elinstallationsföretagen.